RENA

NEW INTERVIEW ON BHMAGAZINO

86 posts in this topic

Questions 9-10.

- Πάντως όλες οι γενιές είχαν την τάση να βλέπουν το αύριο λίγο απαισιόδοξα. Θέλω να πως ότι μάλλον αυτή είναι μια τάση του ανθρώπου γενικότερα.

- Κοιτάξτε, εγώ δεν πιστεύω ότι είναι θέμα μιας μόνιμης και συμπαντικής απαισιοδοξίας. Ο κόσμος, κύριε Λάλα, θα πάει καλύτερα - είμαι απόλυτα σίγουρος γι αυτό.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πάει καλύτερα συνεχίζοντας να ζει και να αποδέχεται τα αποδεδειγμένα λάθη του. Πρέπει να βάλει ένα φρένο.

Δεν θα μιλήσω εγώ για το φρένο που πρέπει να βάλει γιατί θα ακουστεί λίγο περίεργο. Γεγονός είναι πάντως ότι 15 δισεκατομμύρια άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν σ αυτόν τον πλανήτη δεν μπορούμε να λέμε μπούρδες.

Όταν είναι εύκολο να παραχθεί κρέας στο κενό του Διαστήματος για να τρώνε οι αστροναύτες καθώς ταξιδεύουν στην Αφροδίτη και στον ’ρη ή εγώ δεν ξέρω που αλλού θέλουν να πάνε αργότερα, δεν μπορεί αυτό το κρέας εφόσον υπάρχει, είπαμε, η δυνατότητα να παραχθεί να μην προσφέρεται για να ζήσουν τα εκατομμύρια ανθρώπων που πεθαίνουν κάθε μήνα στην Αφρική ή στην Ασία.

Κάτι δεν πάει καλά.

Είμαι από τους αισιόδοξους που πιστεύουν ότι τα πράγματα θα πάνε καλά, μόνο που πρέπει να παίξουμε το παιχνίδι σωστά. Δεν μπορεί το παιχνίδι να παίζεται με τον όρο «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει».

- Every generation always tended to view tomorrow a little pessimistically. I mean to say that this is the general tendency of people, sort of.

- Look, as for me, I don't believe it's a matter of a permanent and universal pessimism. The world and everyone in it, mr Lala, will be fine - I am absolutely certain.

This, however, does not mean that it will get better, with people going on living and accepting their proven mistakes. They have to hit a brake.

I will no speak as to what brake needs to be applied, as that would sound a bit strange. However it is a fact that it is not possible for 15 billion human beings to live on this planet - don't let's kid ourselves.

While it is easy to turn out meat for the astronauts to eat in deep space, while travelling to Aphroditi or Ares or I don't know where else they want to go next, that same meat - provided that there is, as we said, the capacity to produce it - can not be used to give life to the hundreds of thousands of people who die every month in Africa or in Asia.

Something is not going right.

I am one of the optimists who believe that things will go well, only that we need to play the game fairly. The game can't be played in terms of "Johnny wins the Jackpot, Johnny drinks it all".

- Αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα πως σας φαίνονται;

- Όποιος βλέπει αυτά που συμβαίνουν σήμερα και λέει ότι η Ελλάδα δεν πάει καλά για μένα εθελοτυφλεί.

Η Ελλάδα πάει καλά. Παράλληλα, την ίδια στιγμή, όποιος λέει ότι η Ελλάδα πάει καλά ή άριστα και κλείνει τα μάτια του σε όλα αυτά τα αίσχη που γίνονται επίσης εθελοτυφλεί.

Σήμερα έχουμε έναν εξαίρετο πρωθυπουργό, εξαίρετο

- The things that are happening in Greece, what impression do they make on you?

- Someone who is aware of what is going on in Greece nowadays, and says that Greece is not doing well, is hiding the truth from him/herself [or you can read it as: he/she is preventing him/herself from seeing the truth]

Greece is doing well. At the same time, someone who says that Greece is doing well, or perfectly, and who closes his eyes to all the evils that are going on, he is preventing himself from seeing the truth as well.

Today we have an excellent prime minister, excellent...

Questions 11-12

- Ήρθα να μιλήσουμε για μουσική και διαρκώς μεπαρασέρνετε στην πολιτική!

- Εγώ είμαι ερασιτέχνης της πολιτικής, γι αυτό και την αγαπώ την πολιτική.

- Ερασιτέχνης;

- Ναι, επειδή δεν ασχολήθηκα ποτέ, αν και μου έγιναν κάποιες νύξεις και θα μπορούσα ενδεχομένως σ ένα πολύ μικρό μέρος να συνεισφέρω επειδή είμαι άνθρωπος δραστήριος, υπερκινητικός και επίμονος.

Παραμένω όμως επίμονα ερασιτέχνης γιατί η πολιτική δυστυχώς ζει και ανθεί μέσα σε λάσπη.

Αυτός ο Πρωθυπουργός όσα χρόνια είναι στην εξουσία μου έχει κάνει εντύπωση είναι αγνός και μοιάζει σαν να μην τον αντέχει το σύστημα.

Επίσης έχουμε έναν εξαίρετο Πρόεδρο της Δημοκρατίας και συμπαθητικούς ανθρώπους στο χώρο της αντιπολίτευσης.

Γι αυτό λέω ότι τα πράγματα πάνε καλά και θα πάνε καλύτερα. Ήδη έχουν αλλάξει. Σήμερα τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Δεν έχουμε τον χωροφύλακα που κάποτε μπορούσε να γίνει το τσιράκι του καθενός και να ασκεί τρομοκρατία.

Αυτό όμως δεν σημαίνει απαλλαγή του κράτους από τις ευθύνες του. Το κράτος έχει εύθηνη και μπορώ να πω ότι, όσο και αν αγαπάμε την κοινωνία μέσα στην οποία ζούμε, αυτή τη στιγμή είναι σχεδόν απαγορευτικό να αγαπάμε το κράτος.

- I came so that we should talk about music, and you drag me off all the way into politics!

- In politics, I am an amateur - that's why I enjoy it.

- Amateur?

- Yes, because I never made it my job, though I did have some leanings in that direction, and might probably be able to make some small contribution, as I am an active person, always in motion, and stubborn.

However, I insist on remaining an amateur, politics unfortunately is existing and growing in the mud.

The prime minister, for all the years he's been in that position, has impressed me. He is clean and he looks as if the system cannot tolerate him.

In the same vein, we have an excellent President of the state, and some sympathetic people on the side of the opposition.

That is why I say things are going well, and will go better. Things have changed already. Today, they are not what they were in the 50's and 60's. We don't have this national watchdog which, at any time, could turn into anyone's henchman and start ruling by terror.

But that does not mean that the government is relieved of its responsibilities. The government bears responsibility and I may say that, no matter how much we love the society in which we live, at this point it should almost be forbidden to love the government.

Question 13.

- Δηλαδή, μου λέτε να μην αγαπάμε τον Πρωθυπουργό και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τους οποίους μόλις μιλήσατε θερμά;

- Σας λέω ότι το κράτος δεν είναι ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αλλά όλοι εμείς που λειτουργούμε με τον τρόπο που λειτουργούμε.

Με αυτό λοιπόν το κράτος, το ευθυνόφοβο, που ο ένας σπρώχνει τον άλλο μόλις βρει ευκαιρία, με αυτό το κράτος πρέπει να είμαστε διαρκώς εναντίον και σε αντιπαράθεση.

Και - γιατί όχι; - ακόμη και καλοπροαίρετα, με την παρουσία και τη συμμετοχή μας, να το βοηθάμε.

Επειδή τώρα τελευταία γίνεται πολύς λόγος για την τρομοκρατία και για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, αυτό που έχω να πω εγώ είναι ότι όσο μη παραδεκτή είναι η τρομοκρατία άλλο τόσο μη παραδεκτή είναι και η απάθεια.

- That means you are telling me that we are not to love the prime minister and the president of whom you just spoke so warmly?

- I am telling you that the government, the state, is not the prime minister and the president, but all of us, doing what we do the way we do it.

So, this state [as in government], who is afraid of responsibility [meaning that we, the people are afraid of responsibility, since we are the state], where each and everybody is pushing the other whenever he/she can, this state, we have to oppose it, to fight it.

And still - why not? - with our good intentions, with our presence and collaboration, we should help it.

Since lately, there is a lot of talk about terrorism, and all those things that are happening around us, what I have to say is that as unacceptable as terrorism is, apathy is equally unacceptable.

- Πως σας φαίνεται το γεγονός ότι προσπαθείτε να αφυπνίσετε μια κοινωνία η οποία έχει όλα αυτά τα στοιχεία της παρακμής;

Θέλω να πω ότι οι ακροατές σας, όπου και αν βρεθείτε, μπορεί να συμπλέουν μαζί σας εκείνη τη στιγμή, μεμονωμένα όμως ο καθένας αποτελεί μια μικρογραφία του παρακμιακού αυτού μοντέλου με το οποίο εσείς τα βάζετε.

Κατ' αρχάς σας ενοχλεί να τραγουδάτε για ανθρώπους που η ζωή τους δεν είναι συνεπής προς αυτό που αποπνέουν τα τραγούδια σας;

- Κύριε Λάλα, δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Οι άνθρωποι παλεύουν, είναι αγωνιστές και από τη στιγμή που είναι αγωνιστές μπορούν να γίνουν και συναγωνιστές.

Παλεύουν οι άνθρωποι, δεν είναι αδιάφοροι. Ένα παράδειγμα της παρακμής είναι η πολύκροτη ιστορία της τηλεόρασης.

Παρ όλα αυτά, βλέπεις κάποιες φορές κάποια παιδιά να μιλάνε και οππαίρνεις θάρρος και, ενώ λες «που πάμε;», ξαφνικά γεμίζεις αισιοδοξία.

Όχι, εγώ δεν είμαι απαισιόδοξος, εγώ βλέπω τον κόσμο να πηγαίνει καλύτερα. Και το πιστεύω ότι θα πάει καλύτερα.

Αφενός έχει τα μέσα, αφετέρου έχει αρχίσει σιγά σιγά να αποκωδικοποιεί και τις γνώσεις.

Εκεί που τα χάνει είναι τη συγκεκριμένη στιγμή σύγχυσης στο σταυροδρόμι, τη στιγμή που καλείται να διαλέξει αν θα πάει από 'δω ή από 'κει και πια δεν γνωρίζει, διότι έχει βάλει λίγο το δακτυλάκι του να δει αν κάνει κρύο, μετά βάζει τον αστράγαλο και μετά βάζει το γόνατο. Δεν ξέρειΒλέπει τον διπλανό του που το κάνει και πετυχαίνει και λέει «Μα εγώ τόσο ηλίθιος είμαι; Αφού ο άλλος πετυχαίνει και δεν έχει κρυώσει».

- What do you think of the fact that you are trying to wake up a society that has all the characteristics of decadence?

I mean to say that those who listen to you, wherever you are, they might go along with you in that moment, but individually, each one of them is a component of that decadence that you are fighting against.

First of all, does it bother you, that you are singing to people whose life is not consistent with what your songs are expressing?

- Mister Lalas, things are not quite like that. People fight, they are fighters, and since they are fighters they can become team mates.

People do fight, they are not indifferent.

One example of decadence is the well known story of television.

But despite of all that, sometimes you see some kids talking and op... you take courage and, while you were saying "where are we headed?", suddenly you are filled with optimism.

No, I myself am not pessimistic, I can see the world getting better. And I believe in that, that it will get better.

On the one hand, it's got the means, on the other hand it has started, little by little, to decode the knowledge.

Where it messes up, is at that particular moment of confusion at the crossroads, the moment when it is called upon to choose which way to go, and it doesn't really know. It has put in a little toe to feel if it's cold, it puts in its ankle, and then its knee, it doesn't know... It sees the neighbour who tries it and succeeds, and says: "What am I? Stupid? Since he can make it without getting cold..."

- Παρατηρώ ότι η στιγμή που μεγάλοι καλλιτέχνες ή άνθρωποι του πνεύματος, όπως για παράδειγμα ο Μίκης Θεοδωράκης, απογοητεύονται είναι η στιγμή που, ενώ είχαν πιστέψει ότι το κράτος μπορεί πραγματικά να κατανοήσει τα όσα έκαναν, τελικά το βρίσκουν και πάλι απέναντί τους ως εχθρό.

- Είναι απόλυτο αυτό που λέτε. Και επειδή αναφέρατε την περίπτωση του Θεοδωράκη, που είναι αυτό που είναι δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα εμείς

Η υπόθεση Θεοδωράκη είναι μια άυλη δύναμη. Δεν μιλάω μόνο για τη μουσική, μιλάω για τους βασανισμούς του, την ιδεολογία του.

Τη συγγραφή του, το μουσικό του έργο, τις παρεμβάσεις του, τα ταξίδια του, τις επινοήσεις του Όλα αυτά συνθέτουν μια ιδιότητα η οποία είναι υπεράνω.

- I have noticed that the moment when the great artists, or the people who carry the spirit of culture, like Mikis Theodorakis, become disappointed, is the moment when, while they had believed that the state can actually understand what they are doing, they once again find it (the state) in front of them like an enemy.

- What you are saying is very absolute [as in: it 's an exaggeration]. And since you referred to Theodorakis, who is the man he is - he doesn't need us to add anything more...

The Theodorakis issue is an immaterial force. I am not speaking only of his music, I am speaking of all that he has been through, the torture, his ideology, his writing, his musical work, his actions, his journeys, his contributions. All these elements combine into an entity which is above everything [meaning it can not be touched or affected by the fact that the state does not understand as Lalas put it].

Questions 16-17.

- Εμείς που δεν είμαστε υπεράνω τι πρέπει να κάνουμε;- Να παρατηρούμε τα πράγματα και να βρισκόμαστε διαρκώς σε επιφυλακή.

Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, δεν μπορούμε με άλλον τρόπο να φτιάξουμε κοινωνία.

Αυτή η πολυβασανισμένη έννοια της δημοκρατίας είναι τόσο πολύ χρησιμοποιημένη που χωρίς την εφαρμογή της είναι μια κενή περιεχομένου έννοια η οποία μπορεί απλά να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε.

Πολλές φορές έχω αρχίσει και αναρωτιέμαι

με πόσους ανθρώπους από τον ιδεολογικό χώρο στον οποίο ανήκω ψυχή τε και σώματι από τότε που γεννήθηκα μπορώ να έχω συγγένεια,

όταν οι άνθρωποι αυτοί έχουν υιοθετήσει αναποτελεσματικά στερεότυπα

και μάλιστα με έναν αστείο φανατισμό

ο οποίος δεν προβάλει τίποτα ιδεολογικό από αυτά που εμφανίζονται ότι προσπαθούν να προστατεύσουν.

Το μόνο πράγμα που μπορούν να κάνουν είναι να αποκτήσουν την περιστασιακή φήμη ενός μονόστηλου με επώνυμο ή καμιά φορά και ψευδώνυμο.

Δεν αξίζει τον κόπο τόση βιασύνη, δεν τρέχει τίποτα.

Η ιδεολογία και η αντίληψη της αριστερής θέσης σε μια κοινωνία που ακόμα πάλλεται και έχει πολλά περιθώρια να διορθωθεί δεν παίζεται στο προσωπικό επίπεδο.

Αυτή είναι πολύ δεξιά νοοτροπία και πολύ περιστασιακή.

- And we, who have not risen so high, what are we to do?

- We need look sharply at things and to be always on our guard.

It can't happen any other way, there is no other way to make a society.

This poor concept of democracy, it is so used, that unless it is really applied it becomes just a concept empty of meaning, which could be applied simply everywhere.

Very often I started wondering

with how many people from the ideological side to which I belong body and soul from birth can I have any relation

when these people have adopted ineffective stereotypes,

and done so with a laughable fanaticism,

which doesn't represent anything ideological of what they pretend that they are trying to protect.

The only thing which they manage to do is to acquire the short-lived fame of a newspaper column followed by their own name, or sometimes a nickname.

Such haste, it isn't worth it, there is no rush.

The ideology and understanding of the left in a society that it still unbalanced, and has a great potential to improve, is not a personal matter.

This is a very conservative mentality and also very short lived.

- Γιατί το λέτε αυτό;

- Το λέω επειδή υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι μέσα από αυτούς τους χώρους οι οποίοι λειτουργούν πολύ προσωπικά: να βγω, να το πω και τσιμέντο να γίνει.

Ακόμα και ψέματα να λέει και ακόμα και ανήθικο να είναι αυτό που κάνει, το κάνει.

Οπότε εκεί λέω ότι η συγγενείς ή είναι εξ αγχιστείας ή είναι από καραμπόλα.

Και επειδή πολλές καραμπόλες γίνονται τελευταία μεταξύ των οποίων και στη δική μας δουλεία - καλό θα είναι κανείς, όσο είναι δυνατόν, να κατορθώνει να καθορίζει την πορεία του.

- Why do you say that?

- I am saying this because there are very many people in these places who function very individually: I am going to say it and I don't care. Even what this person does is a lie or immoral, he still does it [meaning: still says it].

And that's where I say that these relations [of these peoples with the ideology the pretend to support] are fake or by accident.

And since many accidents are happening lately - some of them in our job as well - it would be nice if each one of us were determining their own path by themselves [meaning: being responsible for their actions].

Question 18-19

- Στην εποχή μας ποιος είναι αυτός που βάζει το μέτρο; Κάποτε έβγαινε ο Χατζιδάκις και με μια φράση που έλεγε αμέσως έβαζε τα πράγματα στη θέση τους. Σήμερα πιστεύετε ότι υπάρχουν τέτοια πρόσωπα που με τη στάση τους μπορούν να επιβάλλουν το μέτρο;

- Πάντα θα υπάρχουν τέτοια πρόσωπα. Κατ αρχήν ζει ακόμα ο Μανόλης Αναγνωστάκης.

- In our time, who is the one who sets the standards? Once, Hatzidakis would come out with one phrase, which, the moment he said it, would put things in order. Today, do you believe that we have such personalities, who, by their position, set the standards?

- There will always be such personalities. To begin with, Manolis Anagnostakis is still alive.

- Ναι, μόνο που τα πρόσωπα σαν τον Μανόλη Αναγνωστάκη δεν μιλάνε.

Τι εννοείται «δεν μιλάνε»;

Αφού γράφουνΓιατί να μιλήσουν;

Όλοι πρέπει να μιλάνε;

Μιλάει ομπιπ

- δεν λέμε ονόματα για να μην κατεβάσουμε το επίπεδο της συνέντευξης -

και από ανάγκη εκμυστήρευσης προσωπικών σκέψεων γίνεται κουτσομπολιό.

Και ενώ βγαίνουν όλοι αυτοί οι μπιπ και μιλάνε, από την άλλη μιλάει και ο Παύλος ο Τσίμας.

Σχολιάζει. Σχολιάζει ο Παπαχαλάς, ο Στέλιος ο Κούλογλου.

Υπάρχουν άνθρωποι - πάντα υπήρχανε - να δίνουν μέτρο.

’λλοι το κάνουν πετυχημένα, άλλοι το κάνουν νωθρά

- Yes, it's just that personalities like Manolis Anagnostakis do not speak.

- What does it mean, "do not speak"?

Since they write... Why should they speak?

Does everyone necessarily have to talk?

Like, mr. ... beep! decides to speak

(let's not name any names, to avoid lowering the level of this interview)

and starting from a [normal] need to express one's personal opinion, we end up with gossip.

And while all the mr. Beeps come out and talk, on the other side, Pavlos Tsimas is also speaking. Speaking critically, like Papahelas, like Stelios Kouloglou.

There are - there have always been - people who set the standard.

Some do it successfully, and others sluggishly...

Question 20-21

- Πως εξηγείται εσείς αυτή τη φράση που κυριαρχεί στις μέρες μας, που έχει γίνει πια βοή στα αφτιά μας, ότι «αυτό, βρε παιδί μου, δεν πουλάει», εννοώντας ότι το μόνο που πουλάει είναι η ευτέλεια; Και βλέπεις δημοσιογράφους να καλούν στις εκπομπές τους «ευτελή» πρόσωπα μόνο και μόνο για να πουλήσουν

Αυτό είναι η μεγάλη ευθύνη που έχει ο καθένας ο οποίος κατέχει ένα πόστο.

- How do you explain this little phrase which rules our day, which has become a shout in our ears, the "that, mister, that don't sell!" - implying that the only thing that sells is the low, cheap, trivial [3 English words needed for just ευτέλεια - G.] ? And the fact that you see journalists inviting the "trivial" personalities to their programmes, for no reason except selling?

- That is the big responsibility that rests on every person who holds a certain kind of position.

- Αυτό που λέτε αφορά και το τραγούδι;

Απόλυτα.

Εκεί ακριβώς βιάζομαι να φτάσω.

Γιατί εγώ δεν είμαι πολιτικός, εμένα το τραγούδι με αφορά.

Για μένα λοιπόν υπάρχει μεγάλη ευθύνη στους ανθρώπους που κατέχουν θέσεις.

Και η ευθύνη αποδεικνύεται καθημερινά και κρίνεται από τον τρόπο που μιλάει ο καθένας, από τον τρόπο που κινείται, που ντύνεται, από το πού και πώς ξοδεύει τα χρήματά του, γενικά από τις επιλογές του, από τους φίλους του, από όλα.

Δεν γίνεται διαφορετικά.

Κανένας άνθρωπος δεν είναι τέλειος.

Όλοι οι άνθρωποι κάτι κρύβουν. Όλοι.

Σημασία έχει τι θέση και σχέση έχεις με αυτό που λες ότι αγαπάς.

Αν αγαπάς την κοινωνία και τον κόσμο, βοήθησέ τον. Γιατί ο κόσμος δεν είναι μόνο η πάρτη μας.

Ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα, κύριε Λάλα;

Ότι η ευτέλεια χτύπησε την πόρτα μας και την αντιμετωπίζουμε με χιούμορ παραπάνω απ ότι έπρεπε.

- What you say applies to song as well?

- Absolutely.

That is just where what I am hurrying to.

Because I am not political [meaning: I don't do intrigue and power-play], what I am concerned with is song.

So, in my view, there is a big responsibility [resting] on the people who hold certain positions.

And [the person's handling of ] this responsibility is being shown every day, and can be judged from the way each one speaks, dresses, the "where and how" they spend their money, and generally from their choices, their friends, everything.

There is no other way.

Nobody is perfect.

All human beings have something to hide. All.

What is important is the position and relationship you have towards that which you say you love.

If you love your society and the world and everyone in it, help them. Because the world does not consist just of ourselves

You know what the problem is, mister Lalas? That the low, the cheapness, has knocked at our door and that we face it with more humour than we ought.

Question 22.

- Αναφέρεστε, φαντάζομαι, στους διανοουμένους, σ' αυτούς που λέμε σκεπτόμενους ανθρώπους.

- Καλύτερα να μην τους χαρακτηρίσουμε.

Πολύς κόσμος έκανε πλάκα με την ευτέλεια.

Έχετε υπόψη σας όμως - και έχει αποδειχτεί αυτό - ότι ακόμα και η γραφικότητα σκοτώνει, γίνεται εγκληματίας καμιά φορά.

Και πρέπει αυτά να απασχολήσουν πάρα πολύ όλους όσοι εκφράζουν έναν δημόσιο λόγο.

Το ότι είσαι ένας πετυχημένος δημοσιογράφος, για παράδειγμα, και μπαίνεις μέσα στη διαδικασία μιας περιστασιακής γκλαμουριάς μαζί με πέντε άλλους υπουργούς και κινείσαι σε έναν Χώρο ο οποίος, εκτός από το προσωπικό σου γαργάλημα, δεν σε αφορά σε άλλο επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι δεν ξέρεις να "διαβάζεις'".

Η ανάγνωση δεν είναι πάντα διαγώνια.

Η ανάγνωση πρέπει να γίνει απ' την αρχή.

’μα μάθεις να διαβάζεις διαγώνια, το πολύ πολύ να γίνεις εισαγγελέας της στιγμής, εισαγγελέας μιας χρήσεως.

Αυτό θα γίνεις. Θέλεις; Μπορείς.

Ειδικά σήμερα έχει κανείς όλα τα μέσα. Σ' τα δίνουνε οι πάντες.

Και ξέρετε γιατί σ' τα δίνουνε; Γιατί το κράτος αφήνει τα περιθώρια.

Προσέξτε, εγώ δεν είπα ότι δεν υπάρχει κράτος. Εγώ είπα ότι υπάρχει, αλλά θέλει ταρακούνημα.

- I guess you are referring to the intellectuals, to the ones we call thinkers.

-We'd be better off if we didn't label them.

Lots of people treat the cheap dirt like a joke.

Keep in mind, though - and this is a proven fact - that even something quaint and funny can kill, it can become criminal sometimes.

And this ought to be a very strong concern of anyone who speaks in public

The fact that you might be a successful journalist, for example, and you choose to participate in a short lived glamorous situation along with another five politicians, and you chose to be in a place which, besides your own personal superficial pleasure [very freely translated], does not concern you at any other level, it means that you don't know how to "read" [meaning to analyze facts, how things are and situations in general]

Reading should not always be diagonal [meaning: superficial]. It should start from the beginning.

If you learn to read diagonally, the most you will become is a prosecutor, a disposable one.

That's what you will become. You want to? You could. Go ahead.

Today, especially, one has all the means [the Greek word signifies "means" as in "means to an end", but also "media, means of communication", as in "weapons of mass distraction - G] They are offered to you by everybody. And you know why they will give them to you? Because the government allows it.

Be careful, I didn't say that there is no government. I said that it is there, but that it needs shaking up.

Translators' note: compare http://www.dalaras.com/forum/index.php?s=1...f=3&t=1225&st=0

Posted by: soc Apr 5 2003, 10:00 PM

"Επειδή σας αισθάνομαι δικούς μου ανθρώπους, θα ήθελα να σας πω δυο λόγια. Θέλω να ευχαριστήσω τον Αμερικάνικο λαό για όλες τις προσπάθειες που έχει κάνει όλα αυτα τα χρόνια για την ελευθερία, όχι μόνο εδώ αλλά και σε άλλα μέρη της γης. Ίδιαίτερα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Αμερικάνικο στρατό και το Πεντάγωνο για όλες τις προσπάθειες τους για την ειρήνη και τη δικαιοσύνη, όπως για παράδειγμα για τις συνεχείς απόπειρες να ελευθερώσουν την Κύπρο όλα αυτά τα χρόνια. Εύχομαι λοιπόν εκεί κάτω στη Βαγδάτη να τελειώσουν τα πράγματα γρήγορα και καλά και του χρόνου ...........άντε και στο Πεκίνο"

Γιώργος Νταλάρας (με το πιο αθώο και συνάμα δολοφονικό χαμόγελο που τον είδατε ποτέ)

Νέα Υόρκη, Radio City, 4 Απριλίου 2003

"As I consider you 'my own people', I would like to say two words to you. I want to thank the American people for all the efforts it has made, all those years, for the cause of freedom, not only here, but in every part of the Earth. Especially, I would like to thank the american army and the pentagon, for their efforts for peace and justice, such as, for example, their continuing attempts to free Cyprus, all those years. I wish, then, that down there in Bagdad, they'll finish the business quick and good, and next year... on to Beijing."

Those words are magnificent!!!

ONLY Dalaras has the guts to tell this words to this people.

That's a reason why I LOVE him.He has A LOT of courage to express his opinion with strength!

ΔΕ ΜΑΣΑΕΙ...!!! in Greek words.

Question 23-24

- Ποιος είναι ο λόγος που η ευτέλεια πουλάει;

- Επειδή είναι κάτι καινούργιο, είναι νέο αίμα στην αρένα. Και η αρένα θέλει αίμα!

- What is the reason why this cheap dirt sells?

- Because it's something new, it's new blood in the arena. And the arena wants blood.

- Αν τελικά έχουμε αποφασίσει ότι ο άνθρωπος είναι επιρρεπής στην ευκολία και στην ευτέλεια...

...Θα του το συγχωρήσω αν συμβαίνει περιστασιακά.

Δεν θα μ' άρεσε να τον δω να το κάνει σε διάρκεια.

Έστω, κάν' το αυτό που θέλεις, δεν σου λέω όχι - γιατί αν δεν έχεις και εμπειρίες, πώς θα κρίνεις; - και μετά κάτσε και μπες λίγο πιο βαθιά από 'κεί που βρίσκεσαι.

Βυθίσου λίγο, σου αξίζει, ρε παιδί μου.

Γι' αυτό εγώ καμιά φορά μιλάω και λέω και πράγματα που δεν είναι ευχάριστα.

Είπα πριν από λίγο καιρό τη λέξη "αμερικανίλα". Όντως δεν είναι ωραία λέξη. Είναι όμως τόσο περιγραφική!

Δεν μπορεί να μας πνίγει όλους αυτή η μπόχα... παντού αμερικανίλα και κανείς να μη λέει τίποτα! Δεν πρέπει να αντιδράσουμε; Δεν πρέπει να αναζητήσουμε κάτι καλύτερο; Την πραγματική τέχνη π.χ.;

- If we have, then, finally concluded that the human being has an inclination to the cheap and the easy...

- ... I will forgive him for that, if it happens [only] occasionally.

I wouldn't like to see to see him give in to it all the time.

I would say, do what you want to do, I won't tell you not to - because if you don't have any experiences, how will you form your judgement? - and afterwards, sit down and go a little deeper into what you find.

Go a little deeper, it's good for you, re paidi mou.

That is why I myself speak out, sometimes, and say things that are not agreeable.

Some time ago I used the word "amerikanila". In fact it is not a nice word at all. But so expressive!

That stench won't be able to choke us all... Amerikanila all over the place and no body says anything!

Isn't it necessary that we resist? Isn't it necessary that we demand something better? Real, true art, for example?

Translator's note: the word "αμέρικανιλα" he refers to is in http://www.dalaras.com/forum/index.php?s=1...f=2&t=885&st=70

I copy the first (relevant) half of the article here:

Posted by: Agnie Dec 24 2002, 04:06 PM

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ  /  ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ......ΦΛΑΜΕΝΚΟ ΣΤΟΝ "ΖΥΓΟ"

Η σχέση ρεμπέτικου και μπλούζ είναι - περίπου - νομιμοποιημένη σχέση για την οποία πολλά έχουμε ακούσει και πολλά περισσότερα έχουν γραφτεί. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τους "μυστικούς" δρόμους που μας ενώνουν με το φλαμένκο.

Φλαμένκο, ρεμπέτικο και λαϊκά είναι το μουσικό χαρμάνι που μας προτείνει φέτος ο Γιώργος Νταλάρασ σε μια ακόμη σειρά εμφανίσεών του στο Ζυγό (από αύριο), σε μια προσπάθειά του να αναδείξει "την εσωτερική φαντασμαγορία της μουσικής, σε αντίθεση με την πλαστική φαντασμαγορία και την....αμερικανίλα που μας έχει επιβληθεί τελευταία".

Giorgos Dalaras / Rembetika... Flamenco in Zygos

The relationship between rembetica and blues is - pretty much - a legitimate relationship about which we have heard a lot, and much more has been written. This is not the case for the "secret" ways by which we are connected to the flamenco.

Flamenco, rembetiko and laika are the musical blend offered this year by Giorgos Dalaras, in one more series of performances in Zygos (starting tomorrow), where he attempts to demonstrate "the truly fantastic inner nature of music, in opposition to the plastic fantasies and the "amerikanila" that we have been flooded with, lately".  

Q. 25

- Πότε κάποιος είναι σε θέση να απολαύσει την πραγματική τέχνη;

- Όταν αποδέχεται την τέχνη, ανακαλύπτει τον πόνο και το άχθος αυτών που την παρήγαγαν.

Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς πόνο, τίποτα δεν μπορεί να γίνει χωρίς πόνο - και αυτό που σας λέω είναι ουσιαστικό.

Ακόμα και ο χορευτής πονάει για να χορέψει.

Τίποτα δεν γίνεται τυχαία.

- When does a person reach the point where they make real, true art?

- [Real] art, when it is displayed, reveals the pain and the grief of those who created it.

Art does not exist without pain, nothing comes into existence without pain - and what I'm saying here is touches the essence.

Even the dancer suffers pain in order to dance.

Nothing happens gratuitously.

Question 26.

- Σήμερα, ύστερα από τόσα χρόνια καριέρας, θα δεχόσασταν τον χαρακτηρισμό του δασκάλου;

- Εγώ δεν μπορώ να κάνω τον δάσκαλο σε κανέναν, ούτε στον εαυτό μου.

Μπορώ όμως να σου τραγουδήσω.

Και αν έχω αλήθεια, θα βγει. Θα φανεί.

Η δική μου αλήθεια είναι να παραμένω τραγουδιστής!

- Today, after a career of so many years, would the characterization of teacher be acceptable?

- I can not teach lessons to anyone, not even to myself. I could sing to you though.

And if I have any truth, it will come out. It will show.

My own truth that I am, and always remain, a singer.

Question 27.

- Και τα τραγούδια σας; Παραμένουν τόσο καλά όσο ήταν παλαιότερα;

- Εγώ σήμερα έχω πολύ λιγότερα καλά τραγούδια απ' ό,τι είχα στην εποχή του Λοϊζου και του Κουγιουμτζή, γιατί δεν βγαίνω και στο κουρμπέτι να τα κυνηγήσω όπως τότε. Τότε ήμουν είκοσι χρονών παιδί και ήθελα. Τώρα δεν θέλω και πάρα πολύ, θέλω και λίγο την ησυχία μου...

- And your songs? Are they, do they remain, as good as they were in the old days?

- Today, I myself have much fewer good songs than I had in the days of Loizos and Kougioumtzis, because I don't go out on to hunt for them, as I did then. Back then, I was a kid of twenty and I wanted. Now I do not want so much, I also want a little quiet...

By way of illustration of the thing about

reponsibility

and the thing about the means of mass distraction

one page earlier in this topic.

http://www.economist.com/displaystory.cfm?...tory_id=1939979

http://www.economist.com/displayStory.cfm?...tory_id=1957150

The Economist is thus concerned about Mr Berlusconi both as an outrage against the Italian people and their judicial system, and as Europe's most extreme case of the abuse by a capitalist of the democracy within which he lives and operates.

Να συνεχίσουμε το καλοκαιρινό μας σήριαλ...

Q. 28.

- Τα παραδέχεστε τα όποια λάθη μπορεί να έχετε κάνει στην πορεία σας;

- ’νθρωπος είμαι... Αν φταίω εγώ, θα το πληρώσω. Όπως αν φταίνε κάποιοι άλλοι, πρέπει να τους ονομάσουμε.

- Do you accept such mistakes as you have made in the course of your life?

- I am human... If I am at fault, I'll pay for it. On the other hand, if some others are to blame, we have to call them.

Q.29.

- Θεωρείτε ότι έχετε γίνει πολλές φορές αδικαιολόγητα θύμα επιθέσεων;

- Εγώ είχα την ατυχία τρεις - τέσσερις άνθρωποι που στράφηκαν εναντίον μου να είναι ταλαντούχοι, αλλά πολύ φθονεροί. Αυτό που είδαν σ' εμένα ήταν ένας δρόμος πάνω στον οποίο πατάνε, ο καθένας με τον δικό του τρόπο. Δεν μιμούνται εμένα, δεν λέω αυτό - για να μην παρεξηγηθώ. Ξέρουν όμως ότι στον ίδιο δρόμο πάνε. Κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα. Υποφέρουν, νιώθουν, συμμετέχουν... καταργώντας εμένα μ' ένα σκεπτικό του στυλ "το βαρεθήκαμε αυτό, κάτι άλλο... " Εγώ πάλι δεν στράφηκα ποτέ εναντίον κανενός σε προσωπικό επίπεδο. Αυτό πρέπει να προβληματίσει πολλούς.

Δεν μπορεί να ζούμε στην εποχή της αυθαίρετης κακίας χωρίς νόημα. Θα πρέπει τουλάχιστον να παραδεχτούμε για ποιο λόγο γινόμαστε κακοί!

- In your opinion, have you been the subject of many unjust attacks?

- I had the bad luck, that three or four people who turned against me were talented people, but very envious. What they saw in me, was a road to walk upon, each in their own way. They were not imitating me, I'm not saying that - don't misunderstand me. But they know that they are following the same road. They are doing exactly the same thing. They endure it, they feel it, they contribute to it... They put me down on grounds like "we're tired of that guy, let's have something else...".

Then again, I never turned against any one on a personal level. And that must be a problem to lots of people.

We mustn't live in the era of arbitrary evil without thinking. We should at least admit for what reason we have become bad.

Question 30.

- Δεν θέλω να σας κάνω να φανείτε κακός, αλλά ποια είναι η γνώμη σας με όσα συμβαίνουν γύρω μας στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού;

- Εγώ σήμερα δεν μπορώ να κάνω αυτό που κάνει το παιδί που βγαίνει να τραγουδήσει με σκισμένα ρούχα.

Ούτε το μπόι του έχω ούτε μπορώ να κινηθώ πια, είμαι μεγάλος.

Αυτό που λέω είναι ότι, γαμώτο, θα ήθελα αυτό το παιδί να έκανε κάτι δικό μας

- όχι ελληνικό, βλάχικο ή να βγει να φορέσει τσαρούχια, αλλά κάτι που να βγαίνει από μας.

Που σημαίνει ότι αυτό το παιδί πρέπει να διαβάσει, ακόμα και τον Βάρναλη - και ας μην του λέει τίποτα. Πρέπει όμως, είναι υποχρεωμένο.

Δεν μπορεί να το ρωτάς τι είναι ο Ελευθέριος Βενιζέλος και να σου λέει "είναι μια πλατεία στο Περιστέρι'".

Τι λες, ρε πούστη; Όχι, απαγορεύεται αυτό.

Όπως εγώ στα χρόνια μου το έκανα χωρίς να μου το πει κανένας - έψαξα μόνος μου να βρω τι είναι το καθετί. Ποτέ δεν κατέφυγα σε τέτοιου είδους αυθαιρεσίες για να καλύψω ή για να ξορκίσω την άγνοιά μου.

- I don't want to make you look bad, but what is your opinion about all that is happening around us, in the domain of Greek song?

- Today, I can not do what the kid does who comes out to sing in torn-up clothes.

I don't have that kind of figure, and neither can I hop about like that, I'm grown up.

What I'm saying is, dammit, I'd like that kid to do something that is truly ours - not Greek, as in simple-minded, or as in wearing tsarouhia [= the funny shoes with the big pompom on top -G.], but as in something that comes out of ourselves.

That means that that kid will have to study, even Varnalis - even if he doesn't see the point. It is necessary though, it is required.

It's not admissible that you ask him about Eleftherios Venizelos, and he tells you "that's a square in Peristeri".

What's that you're saying, hey, little fukker? No, that kind of thing is not allowed.

Since I undertook that, in my time, without anyone telling me to - I went myself to find out what everything is. I never took refuge behind any kind of circumstance to cover up or to make a plea for my ignorance.

Question 31.

- Μήπως σήμερα υπάρχει περισσότερη βλακεία παρά ταλέντο;

- Η ιστορία επαναλαμβάνεται, είναι άδικο να ρίχνουμε όλο το ανάθεμα στο σήμερα.

Όλες οι εποχές είχαν και τους βλάκες και τα ταλέντα τους...

Είχαν και βλάκες με ταλέντο!

Εγώ τους ανθρώπους που έχουν ταλέντο τους απαλλάσσω απ' τη βλακεία τους.

Λέω έχουν δικαίωμα να γίνουν καλύτεροι.

Έχουν δικαίωμα και μπορούν. Έχουν τη δύναμη.

Και να ξέρετε ότι όποιος μαζεύει κόσμο, όποιος πουλάει δίσκους... πάντα κάτι έχει που δεν μπορεί να το υποτιμήσει κανείς.

- Possibly, today, there is more simple-mindedness around than talent?

- History shows that it is unfair to put all the blame on today.

Every time has had the simple-minded and the talented...

And there are simple-minded people with talent!

The people who have talent, I forgive them for being simple-minded.

I say they have a right to improvement.

They have a right and they can do it, they have the potential.

And you know, the fact that whoever gathers a following, sells records... he will always have something that no one can devaluate.

We mustn't live in the era of arbitrary evil without thinking. We should at least admit for what reason we have become bad.

The era of arbitrary evil. That's just splendid! On the whole a very good, very free spoken article. Great! And thanks agaain Geeske for doing this work, even if you DO enjoy it :what: .

Next installment! Question 32:

- Ξέρετε τι σκέφτομαι όσο σας ακούω; Ότι τελικά είστε ένα είδος δασκάλου για τους νεότερους.

- Είμαι ο πλέον ακατάλληλος να παίξω αυτόν τον ρόλο, γιατί δεν έχω καμία γνώση για οτιδήποτε.

Η μόνη γνώση που έχω προέρχεται από την ανάγκη μου να επικοινωνήσω, να μιλήσω, να πω πράγματα δικά μου.

Εγώ δεν έκανα σε κανέναν κήρυγμα. Το αντίθετο.

Μερικές φορές είπα τα όνειρά μου και με βρίσανε, άνθρωποι επώνυμοι, που έχουν ταλέντο και γράψουν ωραία.

Σου λέει ποιος είναι αυτός που ονειρεύεται σε μια εποχή που ο κόσμος υποφέρει;

Γιατί να μην ονειρεύομαι, ρε φίλε;

Εσύ δεν ονειρεύεσαι;

Τότε γιατί γράφεις και βάζεις και το επώνυμό σου από κάτω;

Τι διαφορά έχεις από μένα; Δεν κατάλαβα.

Σε τι είσαι καλύτερος και θες να ξεχωρίζεις;

Η δική σου ανάγκη να ξεχωρίσεις δεν μοιάζει με τη δική μου προσπάθεια να ξεχωρίσω στη δουλειά μου χωρίς να σε βλάψω;

Εσύ γιατί για να υπάρχεις θες να βλάψεις εμένα;

Εγώ το 'κανα;

Εμένα ακόμη και η αντίδρασή μου ήταν μετρημένη.

- Do you know what I think when I listen to you? That you are, after all, a kind of teacher for the young generation.

- I would be the least appropriate person to be a teacher since I have no knowledge about anything.

The only knowledge I have springs from the need I have to communicate, to talk, to say things.

I never preached to anybody. On the contrary.

Sometimes I spoke my dreams and I got verbally abused, by famous people, with talent, who write nicely.

The guy says to you: who is this guy who is dreaming, in a time when people are suffering?

Why should I not dream, buddy?

You yourself, don't you dream?

Then why are you writing and even signing your name at the end?

What difference between you and me? I don't get it.

What makes you better, and makes you want to distinguish yourself?

Doesn't your need to distinguish yourself resemble my efforts to distinguish myself in my job, without hurting you?

And you? Why your existence depends on hurting me? Have I done the same to you?

In my case, even my reaction is moderate.

And question 33.

- Οργισμένο σάς ακούω...

- Ακούστε, δεν στρέφομαι ενάντια σε πρόσωπα, αλλά σε πράξεις που τις θεωρώ λανθασμένες και που πιστεύω ότι δεν πρέπει κανένας μας να τις νομιμοποιεί με το να τις αποδέχεται.

Θέλω να πω, κύριε Λάλα, ότι εγώ ποτέ δεν αντιδίκησα με ένα πρόσωπο.

Εμένα κάθε φορά το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να δηλώσω ότι μια πράξη είναι λάθος.

Και αυτό επειδή αποδέχτηκα ότι πρέπει να ζήσω σε αυτό που λέμε κοινωνία με τους συγκεκριμένους όρους της και μέσα σε αυτή να δημιουργήσω.

- I hear anger...

- Listen, I don't go after people but after actions that I consider wrong, and which I believe that one should not validate by accepting them.

I mean to say, mister Lalas, that I never went to court against a person. For me, every time, the only important thing is to make clear that a certain action is wrong.

And the reason is that I it is a proven fact for me that I have to live inside this thing which is called society, to live with its specific conditions, and to do my creative work in it.

Here are a few bits that already got posted when Nighthawk raised the question about Dalaras' own songs.

Question 34 - 35.

- Δεν έχετε μπει ποτέ στον πειρασμό να γράψετε δικά σας πράγματα;

- Βεβαίως. Μα δεν έχω γράψει πάρα πολλά. Γιατί δεν το κάνω; Θα σας πω, αλλά μη γελάσετε. Ντρέπομαι, νομίζω ότι δεν είναι καλά. Και κάτι άλλο που δεν με τιμάει Να το πω κι αυτό;

- Πείτε το.

- Νομίζω ότι θα ζήσω πολύ, οπότε νιώθω ότι έχω καιρό μπροστά μου. Γιατί στ' αρχίδια μου ο θάνατος. Τι να σας πω... δεν φοβήθηκα ποτέ μην πεθάνω. Δεν έχω καταλάβει τι είναι αυτό το πράγμα. Δούλεψα από εφτά χρονών, με σκυλοβρίσανε, μου τραβήξανε το αφτί, δεν είχα άλλη παρέα εκτός από τη μάνα μου - γιατί αποχωρίστηκα από τον αδελφό μου πολύ νωρίς - , γενικά μεγάλωσα μέσα σε περίεργες συνθήκες. Γι' αυτό και ακούω να λένε συνέχεια "τι περίεργος που είναι...",

Είμαι περίεργος, ναι. Αν και ξέρετε, είναι πολύ δύσκολο να παραδεχτεί κάποιος ότι είναι περίεργος. Δεν ξέρω, μπορεί και να είμαι.

Αλλά τα σφάλματά μου δεν είναι και τίποτα φοβερό: θα σε μαλώσω όταν αργήσεις, θα σου πω να παίξεις καλύτερα κι ας είσαι κουρασμένος, θα σου βγάλω την Παναγία γιατί δεν έχεις κουρντίσει καλά την κιθάρα σου... Αυτά είναι, δεν υπάρχουν άλλα.

Γι' αυτό χασμουριέμαι εύκολα. Κι άμα λάχει, γέρνω και κοιμάμαι. Δεν υπάρχει κάτι που να με βαραίνει, είναι τα πράγματα εντάξει.

Δεν φοβήθηκα ποτέ κανέναν. Και ποιον να φοβηθώ άλλωστε; Όταν από μικρό παιδί έχεις νιώσει την εγκατάλειψη και το πρόβλημα, με όλα τ' άλλα δεν τρέχει κάστανο. Επειδή την έζησα τη σκληρότητα, κύριε Λάλα, γλίτωσα απ' αυτήν.

Δεν μπορεί να με επηρεάσει. Εγώ αγάπησα την ευγένεια και την αγάπη - από θέση - και κέρδισα. Αυτό ενδεχομένως για ορισμένους να είναι ασυγχώρητο.

Δεν ξέρω από τι ταλαιπωρίες πέρασαν τα παιδιά. Γλίτωσα από πολλές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο, γλίτωσα τον κόμπο στο στομάχι... Τον ένιωσα αλλού εγώ. Είναι πολύ δύσκολο πράγμα να βγαίνεις στον κόσμο. Είναι κι αυτό σαν να γράφεις εξετάσεις για να πάρει ς το πτυχίο σου...

Πότε... - για όνομα του Θεού...

Σε ποιον να κάνω τον δάσκαλο και πότε είπα να κάνω τον δάσκαλο;

Από πού κι ως πού;

Εκτός κι αν πιστεύετε πως όταν ο Μάνος Ελευθερίου λέει

"Παραπονεμένα λόγια έχουν τα τραγούδια μας,

γιατί τ' άδικο το ζούμε μέσα από την κούνια μας..."

κάνει κι αυτός τον δάσκαλο.

- Don't you ever have the urge to write your own things?

- Of course. But I have not written very much. Why I don't? I will tell you, but don't laugh. I am shy, I feel they are not good. And another thing that does me no credit, shall I tell that too?

- Say.

- I feel like I will live a long time, I always feel I have all the time before me. Because, fukk death. What can I tell you... I never was afraid of dying. I have no understanding of what that thing is. I worked from the time I was seven years old, I got treated like a dog, I got my ears pulled, I had no companion except my mother - since I was separated from my brother very early - in general I grew up in weird circumstances. For that reason also I constantly hear them say "how strange he is...."

I am strange, yes. Though, you know, it's very hard for someone to recognize his own strangeness. I don't know, or maybe it isn't.

But my faults aren't anything terrific: I'll tick you off if you come late, I'll tell you to play better even though you are tired, I'll have the Virgin on you [as in: curse - G.] if you haven't tuned your guitar correctly... that's about it, there aren't any others.

That's why I yawn easily. And when that happens, I turn over and go to sleep. It's not that something bores me, it's that things are all right.

I never was afraid of anyone. And anyway, who should I be afraid of? When you have, from the time when you were a small kid, known what it is to be abandoned, to be in trouble, the chestnut doesn't run [as in: . It's because I lived through hardship, mr. Lalas, that I escaped it.

You can't push me around. Me, I always loved good breeding and love - by force of circumstance - and I won [by it]. That, very probably, is unforgivable for certain people.

I don't know through what hardships kids go. I escaped many university exams, I escaped the knot in the belly... But I felt that one elsewhere. It's a very difficult thing to go out into the world. That too is like passing exams to get your degree...

Sometimes... For chrissake...

To whom am I supposed to be teaching lessons, and when did I ever say I would do any such thing? On what grounds and to what end?

Except if you believe that when Manos Eleftheriou says

"Words of grief, that's what our songs are made of,

because we live inside the injustice, from our cradle onwards"

he is teaching lessons.

After a little interruption devoted to family matters, let us resume the course of this communication. Since I can't sleep anyway. And, btw., the fact that he refuses to teach&preach needn't stop anyone from learning from him. There is plenty, if you listen.

Question 36

- Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας δάσκαλος σήμερα;

- Ας πάει κάποιος να ρωτήσει τον Μάνο Ελευθερίου, ο οποίος φυτοζωεί.

Ας ρωτήσει και τον Κώστα Τριπολίτη, γιατί έγραψε το Έβγαλε βρώμα η ιστορία ότι ξοφλήσαμε.

Όποιος θέλει, μπορεί να πάει να τον ρωτήσει.

Βέβαια άμα πάνε με την κάμερα, μην τους πειράξει που θα τους κλείσει την πόρτα και θα τους φτύσει.

Καλά θα τους κάνει, ξέρει αυτός γιατί.

Να ξαναπάνε, να του δείξουν ότι είναι φίλοι του.

Και να τον βγάλουν, διότι προκειμένου να υπάρχει όλη αυτή η λασπουριά στην τηλεόραση και στα μέσα καλύτερα κάποιοι να βγάλουν τον Ελευθερίου και τον Τριπολίτη.

Ή ας πάρουν αποσπάσματα από τον Καστοριάδη να τα δημοσιεύσουν.

Ας κάνουν κάτι.

Εγώ θα σας υποδείξω και τους δασκάλους;

Για να λένε μετά ότι... κάνω τον δάσκαλο;

Α!, ας πάρει ο καθένας την τελευταία ποιητική συλλογή του Στρατή Πασxάλn και ας διαβάσει το ποίημα "Καριέρα.

Εγώ αυτή την παρότρυνση μπορώ να προσφέρω.

Την "Καριέρα" του Στρατή Πασxάλn, το 'Ιπτάμενο χαλί του ’λκη Αλκαίου και τα διηγήματα του Σωτήρη Δημητρίου.

Και αυτό δεν σημαίνει ότι κάνω τον δάσκαλο!

- In your opinion, who IS a teacher, then, today?

- Let someone go and ask Manos Eleftheriou, who still lingers among us.

Let them ask also Kostas Tripolitis, since he wrote "History carried the dirty tale that we are finished" [the first line of the song "Anemologio" - G].

Whoever wants to is free to go and ask him.

Of course, if they go there with a camera, they mustn't mind if he shuts the door in their face and spits on them.

Much good may it do them, he knows the reason why.

Let them go there again, let them show him that they are his friends.

And let them put him on the air, because if there has to be all that muck on tv and in the media, it's better that someone should put on the air Eleftheriou and Tripolitis.

Or let them take excerpts from Kastoriadis to broadcast.

Let them to do something, anything.

Me, to point out the teachers to you?

To have them say, afterwards, that... I'm teaching lessons?

Ah! Let everyone take the latest anthology of poems by Stratis Paschalidis and read the poem "Kariera" ("Career" - G.).

That exhortation is something I can offer, myself.

"Kariera", by Stratis Paschalidis, "Iptameno Chali" ("Flying Carpet - I asfaltos pou trechei 1, #5, or Apo Kardias 1, #16) by Alkis Alkaios, and the short stories by Sotiris Dimitriou.

And that doesn't mean I am teaching lessons!

As I am very interested in Elevtheriou:

Geske, do you know what Dalaras exactly means when he says:

"... τον Μάνο Ελευθερίου, ο οποίος φυτοζωεί" ?

Usually the german translation for "φυτοζωεί" is "dahinvegetieren" (in English obviously: "vegetate"). That means: to be alive, to exist but under very bad conditions - either financially, either socially, either concerning the health.

Do you think that this is what Dalaras wanted to say about Elevtheriou? Or do you think that he simply and neutrally wanted to express that Elevtheriou is still alive among us? (That seems to be the meaning of the word "linger" you use, as in German - according to my dictionary - it means "verweilen")?

Isws kai kapoioi Ellhnes mporoun na mas diafwtisoun ti akrivws thelei na pei o Ntalaras xrhsimopoiwntas th leksi "φυτοζωεί"?

Michael, you've caught me red-handed in a typical translator's handling of a case "insufficient data". I don't know anything more about Eleftheriou than what this sentence says.

So, I used "to linger" because it covers all the possible meanings. Neutral: the general meaning of 'linger' is 'not to have gone away yet' or 'not be in a hurry to leave'. Worst case: as in "To linger on, to die a lingering death" means to vegetate in its worst sense, to be almost a corpse already. Best case: "To linger among..." is a standard expression for "to be reluctant to leave pleasant surroundings".

To the reader who doesn't know, it says simply that Eleftheriou is not dead. The one who does know will automatically read the right interpretation into it.

Yes, it's a trick. Every trade has its tricks.

You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead