Sign in to follow this  
Followers 0
Tasos

Ο Γ.Νταλάρας και το ρεμπέτικο

4 posts in this topic

Όσο περνάνε τα χρόνια ο Γιώργος Νταλάρας γίνεται καλύτερος και σαν ερμηνευτής και σαν μουσικός. Ίσως γιατί δίπλα στο ταλέντο προστίθεται η εμπειρία αλλά και η επίπονη προσπάθεια για το τέλειο αποτέλεσμα.Αν κάποιος προσέξει, στις λεπτομέρειες την τελευταία προσωπική δουλειά, με καινούρια τραγούδια, του καλλιτέχνη, το CD "Η άσφαλτος που τρέχει"(2001) θα διακρίνει τα παραπάνω στοιχεία, από τις ερμηνείες(ακόμα και τις δεύτερες φωνές που κάνει ο ίδιος) μέχρι τις ενορχηστρώσεις. Δηλαδή έχει στα χέρια του μια άρτια δουλειά από κάθε πλευρά και σε κάθε της λεπτομέρεια.

Το ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι ο Γιώργος Νταλάρας το έχει στο αίμα του, λόγω οικογενειακών και συνάμα μουσικών καταβολών. Κι αυτό φαίνεται πεντακάθαρα στις ερμηνείες που κατέθεσε στους δίσκους "Ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδά Απόστολο Καλδάρα"(1971) και "50 χρόνια ρεμπέτικο τραγούδι"(1975) σε τόσο νεαρή ακόμα ηλικία, 22 και 26 χρονών αντίστιχα.

Όταν άκουσα τις ερμηνείες του στα "Ασεβή τροπάρια"(2000) και ειδικότερα στο τραγούδι του Τσιτσάνη "Μη χειρότερα Θεέ μου", σκέφτηκα πως ο Νταλάρας είναι στην πιο ώριμη φάση της καριέρας του για να ξαναηχογραφήσει ρεμπέτικα τραγούδια. Κι αυτή μου τη σκέψη την επιβεβαίωσα όταν τον άκουσα να ερμηνεύει τα τραγούδια του Τσιτσάνη στο αφιέρωμα "Ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδάει Βασίλη Τσιτσάνη", τόσο στο Μέγαρο Μουσικής(14-18 Φεβρουαρίου 2001) όσο και στο Κατράκειο Θέατρο στη Νίκαια, εκείνη την αποφράδα ημέρα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Ως διαπίστωση και επισφράγισμα όλου αυτού του σκεπτικού μου λειτούργησε και η ερμηνεία του στην ηχογράφηση(σε δική του ενορχήστρωση) του ανέκδοτου τραγουδιού του Τσιτσάνη "Πέρα στα κάστρα του Γεντί"(2001) στο συνοδευτικό CD του προγράμματος του Μεγάρου για το αφιέρωμα στον Τσιτσάνη.

Παρακολουθώντας τη συναυλία στην Ηετιώνεια Πύλη στον Πειραιά(2 Οκτωβρίου 2002) με το αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη "Από τη Σύρα στον Πειραιά", άκουσα έναν Νταλάρα να ερμηνεύει με ξεχωριστή μαεστρία τα τραγούδια του Μάρκου και να κάνει ό,τι θέλει με τη φωνή του. Στο CD "ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ, ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΡΚΟ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ"(2003), που κυκλοφόρησε πρόσφατα, με τη ζωντανή ηχογράφηση αυτού του αφιερώματος, από τις συναυλίες στη Σύρο(Θέατρο "Απόλλωνας" Ερμούπολης Σύρου, 27-29 Σεπτεμβρίου 2002) καταγράφηκαν αυτές οι μοναδικές, και ίσως ανεπανάληπτες, ερμηνείες. Όλη η δουλειά είναι άψογη και τα τραγούδια αποδίδονται από τον Νταλάρα άριστα και ερμηνευτικά και ενορχηστρωτικά(οι ενορχηστρώσεις ανήκουν στον ίδιο). Αν ήθελα όμως να ξεχωρίσω κάποια από τα άριστα δε θα μπορούσα να μη σταθώ στα: "Φραγκοσυριανή", "Τα ματοκλαδά σου λάμπουν" και "Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά" που τα αποδίδει με μια ξεχωριστή γλύκα. Η ερμηνεία της "Φραγκοσυριανής" ίσως μείνει κι αυτή, ως κλασική, δίπλα στην πρώτη εκτέλεση. Όταν άκουσε την εισαγωγή του τραγουδιού φίλος συνθέτης και μπουζουξής μου είπε πως ο Νταλάρας εκτός από μεγάλος τραγουδιστής και μουσικός είναι και μεγάλος μαέστρος. Οι δύσκολες ερμηνείες του στα: "Τα όμορφα τα γαλανά σου μάτια", "Σκύλα μ' έκανες και λιώνω", "’τακτη" και "Αντιλαλούν οι φυλακές" θα αποτελέσουν μαθήματα ερμηνείας του ρεμπέτικου για τις νέες γενιές τραγουδιστών. Το ντουέτο του, στο τραγούδι "Να πεθάνεις", με τη Χρυσούλα Χριστοπούλου ξεχωρίζει κι απορώ γιατί δεν έχει συνεργαστεί περισσότερο(πέρα από το Περοκέ, 1985) μ' αυτήν την ιδιαίτερη φωνή. ’φησα για τελευταίο το τραγούδι "Ο καλόγηρος" γιατί αποτελεί, κατά την ταπεινή προσωπική μου γνώμη, την κορυφαία στιγμή του CD και, ίσως, μια από τις κορυφαίες ερμηνείες του Νταλάρα.

Μετά λοιπόν τα "50 χρόνια ρεμπέτικο τραγούδι"(1975), "Τα ρεμπέτικα της Κατοχής"(1980), "Τα τραγούδια από το τηλεοπτικό αφιέρωμα στον Γιάννη Παπαϊωάννου"(συμμετοχή, 1983), τα "Ασεβή τροπάρια"(συμμετοχή, 2000), το "Αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη"(2003) και το αναμενόμενο "Αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη", έχω την εντύπωση ότι ο Νταλάρας ολοκληρώνει και σφραγίζει το κεφάλαιο ρεμπέτικο τραγούδι. Αλλά ξέχασα, περιμένουμε και τη δουλειά, που μας έχει υποσχεθεί εδώ και 20 χρόνια, με τα απαγορευμένα ρεμπέτικα και τα χασικλίδικα...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taso, έγραψες!! :) Τα λόγια σου είναι πολύ σωστά και δεν νομίζω να διαφωνεί κανένας!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΛΩΣΕ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΣΤΕΝΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, ΑΛΛΩΣΤΕ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑΣ ΉΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΤΟΥΣ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΚΟ ΒΑΒΜΑΚΑΡΗ!ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΕΠ'ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΗΘΕΛΕ ΑΠΟ ΚΑΙΡΟ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΧΩΡΟ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ Ο ΜΑΡΚΟΣ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΤΑΞΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΤΟΤΕ!"ΟΥΤΕ ΑΠΟ ΕΞΩ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ" , ΕΙΠΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0