Sign in to follow this  
Followers 0
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΟΛΥΜΗΧΑΝΟΣ

Θανάσης Βέγγος

53 posts in this topic

Στο ντοκιμαντέρ «Ενας άνθρωπος παντός καιρού», ο Γιάννης Σολδάτος μάς δίνει μια εικόνα της κινηματογραφικής μορφής που δημιούργησε μέσα από δεκάδες ταινίες ο γνωστός κωμικός Θανάσης Βέγγος. Πράγμα που κατορθώνεται μέσα από τα καλύτερα αποσπάσματα (πολύ έξυπνα μονταρισμένα μεταξύ τους) των ταινιών που γύρισε στην πολύχρονη πορεία του ο Βέγγος. Αποσπάσματα, πρέπει να πω, τόσο από τις καλές κωμωδίες του (εκείνες που γύρισαν βασικά οι Πάνος Γλυκοφρύδης και Ντίνος Κατσουρίδης) όσο και από τις μέτριες. Παράλληλα, με το πορτρέτο αυτό γίνεται και μια προσπάθεια παρομοίωσης του Βέγγου με τον Καραγκιόζη (ακόμη και με χαρακτήρες της αριστοφάνειας κωμωδίας) μέσα από συγκρίσεις που κάνουν διάφοροι «ειδικοί», κάτι που σε πολλά σημεία είναι, πιστεύω, παρατραβηγμένο και, πρέπει να πω, σε ορισμένα σημεία επαναληπτικό και φλύαρο. Ο Βέγγος παραμένει σίγουρα ένας από τους καλύτερους κωμικούς μας, δεν ξέρω όμως αν τα κωμικά στοιχεία του έχουν κάποια βαθύτερη σχέση με τον Καραγκιόζη. Εκείνο που λείπει από το ντοκιμαντέρ είναι η «εκ βαθέων» κατάθεση του ίδιου του Βέγγου που θα μας αποκάλυπτε πολλά για τον χαρακτήρα και την κωμωδία του. Πάντως, χωρίς υπερβολή πρόκειται για την... καλύτερη ταινία του Βέγγου.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 24/11/2004

Να συμπληρώσω ότι σε ρεπορτάζ σχετικά με το ντοκυμαντέρ, που προβλήθηκε σε δελτίο ειδήσεων της ΝΕΤ την περασμένη εβδομάδα, μεταξύ των υπολοίπων σκηνών από τις καταπληκτικές πραγματικά ταινίες του ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟΥ, έδειξε κάποια δευτερόλεπτα με τον ΝΤΑΛΑΡΑ να τραγουδάει το "ΚΡΑΤΗΣΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ" (Μ.ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ-Γ.ΣΕΦΕΡΗΣ) στην εκτέλεση από την εκπομπή "Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΕΝΟΣ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ" που προβλήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του'80.

Το ντοκυμαντέρ βγαίνει στις αίθουσες στις 3 Δεκεμβρίου. :razz::music::):rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η ταινία «Ενας άνθρωπος παντός καιρού» του Γιάννη Σολδάτου, η οποία συμμετείχε στα φετινά Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, παρουσιάζεται σε επίσημη πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες, σήμερα, στις 20.30, στον κινηματογράφο ΑΣΤΥ (Κοραή 4, τηλ. 210-3214998). Πριν από την προβολή θα μιλήσουν ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης, ο κριτικός Κώστας Γεωργουσόπουλος και ο σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος. Στις κινηματογραφικές αίθουσες θ' αρχίσει να προβάλλεται από 3 Δεκέμβρη.

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την πρώτη εμφάνιση του Θανάση Βέγγου. Μέσα από υλικό αρχείου, σπάνιες μαρτυρίες του ίδιου, φίλων του, συγγενών, συνεργατών, κινηματογραφιστών, παρακολουθούμε την πορεία του λαϊκού ανθρώπου, του εξόριστου αγωνιστή της Μακρονήσου, του ηθοποιού, του παραγωγού, του σκηνοθέτη, την καθιέρωσή του στη συνείδηση του Ελληνα - ενός από τα ελάχιστα πρόσωπα της σύγχρονης νεοελληνικής Ιστορίας που γνωρίζει την πάγκοινη αποδοχή, αναγνώριση, εκτίμηση και συμπάθεια.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ο καλός Θανάσης... "

«Καλοί μου άνθρωποι, πενήντα χρόνια, δεν βαρεθήκατε να με φωτογραφίζετε; Τι μου βρίσκετε;» αναρωτιόταν προχθές το βράδυ ο Θανάσης Βέγγος, ο «καλός άνθρωπος» του ελληνικού σινεμά επί τέσσερις δεκαετίες! Αφού παραμένει, όμως, «Ένας άνθρωπος παντός καιρού», είναι δικαιολογημένος ο χαμός που έγινε στη διάρκεια της αβαν πρεμιέρ του ομότιτλου ντοκιμαντέρ στο «’στυ» από κανάλια και φωτορεπόρτερ... Ένα ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σολδάτου για τον Θανάση Βέγγο που ξεκινάει από σήμερα την καριέρα του στις κινηματογραφικές αίθουσες. Και το φινάλε της προβολής τον βρήκε με βουρκωμένα μάτια κι έχοντας στην αγκαλιά του το εγγονάκι του, τον Θανασάκη, που είναι «φτυστός» ο παππούς του.

... και «άγιος» των ταπεινών

«Τι να πεις για τον Βέγγο; Είναι ένα μύθος, ένα εθνικό σύμβολο», είπε ο Νίκος Κούνδουρος. «Ο Βέγγος είναι ένα φυσικό φαινόμενο. Έχει εφεύρει τον εαυτό του. Δεν έχει μαθητές, μιμητές, συνεχιστές. Πρόκειται για έναν υποκριτικό μύθο, έναν αυτοφυή που σωματοποίησε την αίσθηση, την έννοια του Καραγκιόζη», τόνισε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος πριν από την προβολή της ταινίας για να ακουστεί ένα απλό και ειλικρινές «ευχαριστώ» από τη μεριά του Θανάση Βέγγου. «Στη γαλέρα τη ζωής, τράβηξα άγριο κουπί», είναι τα λόγια του Βέγγου στο φινάλε της ταινίας και το κοινό ξέσπασε σε χειροκροτήματα γιατί ξέρει ότι ναι, έτσι έγινε. Κι αυτό ακριβώς είναι που τον έκανε «άγιο» μέσα τους - κάτι που σπάνια συμβαίνει με άλλους επωνύμους.

ΤΑ ΝΕΑ , 03-12-2004 , Σελ.: P20

Κωδικός άρθρου: A18106P201

ID:444215

:razz::razz::razz::razz:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μύθος εν ζωή

Η αίθουσα του κινηματογράφου «Αστυ», γι' αυτόν είχε γεμίσει προχθές το βράδυ. Γι' αυτόν ήταν έτοιμοι να μιλήσουν κορυφαίοι καλλιτέχνες και πνευματικοί άνθρωποι. Η μεγάλη οθόνη σε λίγο θα φιλοξενούσε την επίσημη αθηναϊκή πρεμιέρα μιας ταινίας, του ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού», που αυτόν και μόνον αυτόν δόξαζε.

Η αφίσα της ταινίας

Και όμως, ο Θανάσης Βέγγος όχι απλώς δεν έκανε δηλώσεις, όχι απλώς προσπαθούσε να υποβαθμίσει το όλο θέμα, αλλά και στο μοναδικό αυτόγραφο που δέχτηκε να δώσει, έγραψε: «Δική μου είναι η τιμή και η χαρά». Την ταινία του Σολδάτου, που βγαίνει σήμερα σε εμπορική διανομή από τη «New Star» του Βελισσάριου Κοσσυβάκη, την έβλεπε για πρώτη φορά τριγυρισμένος από τα εγγόνια του, τη σύζυγό του και τους γιους του. Ο ένας μάλιστα από αυτούς, ο Βασίλης, έχει ανοίξει την ψυχή του και μιλάει για τον πατέρα του στο ντοκιμαντέρ.

«Ο Γιάννης Σολδάτος είναι ιδιαίτερα τυχερός, γιατί μας πρόλαβε όλους», έλεγε ο Παντελής Βούλγαρης στο γραπτό του μήνυμα από τη Θεσσαλονίκη, όπου κάποιες υποχρεώσεις τον είχαν κρατήσει. Και ευχήθηκε στο ντοκιμαντέρ «να ταξιδέψει ήρεμα μέσα στο φυσικό χώρο του Θανάση Βέγγου, που είναι οι κινηματογραφικές αίθουσες», επισημαίνοντας πόση σημασία έχει «το μάθημα ζωής και δημιουργίας του σε εποχές που η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια και η αυθεντικότητα επιμελώς απαξιώνονται».

Ο Γιάννης Σολδάτος έχει πολλά χρόνια τον Θανάση Βέγγο στο κέντρο της καρδιάς και του έργου του, αφού έχει γράψει και ομότιτλο με το ντοκιμαντέρ βιβλίο, ενώ τον έχει πείσει να παίξει στις ταινίες «Αίνιγμα» και «Βήματα». Προχθές, πάντως, δυσκολευόταν. «Για πρώτη φορά στη ζωή μου δεν έχω τίποτα να πω για τον Βέγγο. Μέσα σε 100 χιλιάδες καρέ τα είπα όλα».

Ούτε ο «καλλιτεχνικός γεννήτορας» του κορυφαίου ηθοποιού και δημιουργού, ο Νίκος Κούνδουρος, που τον πρωτόεβγαλε στον κινηματογραφο το 1953 με την ταινία «Μαγική πόλη», είχε διάθεση για πολλά λόγια. «Οποιος τολμά να παρουσιάσει τον Θανάση Βέγγο είναι ηλίθιος ή φλύαρος και επιδειξίας», είπε, θέλοντας προφανώς, μέσα από την υπερβολή, να δώσει έμφαση στην «αμύθητη εκφραστικότητα» που έχει ο Βέγγος ως ηθοποιός, αυτή που τον μετέτρεψε «σε μύθο εν ζωή».

Ευτυχώς που ο Κώστας Γεωργουσόπουλος τόλμησε προχθές το βραδυ να μιλήσει για τον Θανάση Βέγγο. Προετοίμασε έτσι τους θεατές για ένα ντοκιμαντέρ απίστευτα συγκινητικό, αλλά με υλικά τόσο πλούσια και ποικίλα, που απαιτείται χρόνος για να χωνευθούν.

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος θυμήθηκε μια ιστορική στιγμή: τις εξετάσεις που έδωσε ο Θανάσης Βέγγος για να πάρει άδεια εξάσκησης επαγγέλματος ως εξαιρετικό ταλέντο. «Του ήταν αδύνατον να επικοινωνήσει με τους τυπολάτρες-μέλη της επιτροπής. Απαιτούσαν από αυτόν τον μανικό ηθοποιό κείμενα, Σέξπιρ ή τραγωδία. Και ο Βέγγος αυτοσχεδίαζε. Κανείς δεν ήταν σε θέση να δει ότι εκεί μπροστά του γεννιόταν ένα φυσικό φαινόμενο».

Διότι, σύμφωνα με τον Κώστα Γεωργουσόπουλο, ο Θανάσης Βέγγος «έχει εφεύρει τον εαυτό του. Δεν είχε προηγουμένο και δεν απέκτησε μιμητές ή μαθητές. Είναι ένας ανοικονόμητος ηθοποιός, που δεν εγκλωβίστηκε πουθενά -ούτε στα κινηματογραφικά καρέ ούτε στη σκηνή. Θυμάμαι ότι ακόμη και η πελώρια σκηνή του "Δελφινάριου" δεν του φτουρούσε, ο Βέγγος ξεχείλιζε, έβγαινε έξω. Το θεατρικό του ιδίωμα καμιά αρχιτεκτονική θεάτρου δεν μπορούσε να το έχει προβλέψει».

Παρών στην εκδήλωση και ο Ευγένιος Σπαθάρης. «Δάσκαλέ μου», τον είχε καλωσορίσει ο Θανάσης Βέγγος.

Είχε, λοιπόν, δίκιο ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, όταν λίγο αργότερα υποστήριζε: «Ο Θανάσης Βέγγος σωματοποίησε την έννοια του Καραγκιόζη. Είναι ο μόνος Ελληνας ηθοποιός που κάθε φορά εμφανιζόταν σε μια νέα περιπέτεια, όπως και ο Καραγκιόζης.

Ο Βέγγος ντετέκτιβ, ο Βέγγος πράκτορας... Η κωμωδία είναι ανατρεπτική, αλλά στο βάθος της καταφάσκει στην εξουσία.

Ο Καραγκιόζης δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το Σεράι. Ετσι και ο Βέγγος ταυτίστηκε με τη μοίρα του λαϊκού ανθρώπου, που προσπαθεί απελπισμένος να ξεφύγει από τα γρανάζια της κοινωνίας».

ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 03/12/2004

Share this post


Link to post
Share on other sites

Εν ζωή μύθος...

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Ενας άνθρωπος παντός καιρού»

Ηταν κατάμεστο την Τετάρτη το βράδυ το «Αστυ», στην επίσημη πρεμιέρα της βραβευμένης, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ταινίας του Γιάννη Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού», για τον σπουδαίο ηθοποιό μας, Θανάση Βέγγο (την εκδήλωση - πρεμιέρα οργάνωσε η εταιρία διανομής «New Star»).

Αρκετοί θεατές παρακολούθησαν την ταινία όρθιοι ή καθισμένοι στο πάτωμα της αίθουσας. Εικόνα καθόλου περίεργη για έναν ηθοποιό του είδους και του ήθους του Θανάση Βέγγου, αλλά πραγματικά συγκινητική. Είναι σπάνιες οι φορές, που τα σπουδαία επίθετα που του αποδόθηκαν δε θεωρήθηκαν υπερβολικά. Αρκούσε να δει κανείς τον ίδιο τον τιμώμενο να παρακολουθεί, από την τρίτη σειρά με το εγγόνι του αγκαλιά, την εκδήλωση, για να καταλάβει τη γνήσια σεμνότητα, την πραγματική «στόφα» του λαϊκού καλλιτέχνη.

Φυσικά, παρόντες στην εκδήλωση ήταν άνθρωποι του κινηματογραφικού χώρου, αλλά το «ρυθμό» έδινε το κοινό που μεγάλωσε με τον Θανάση Βέγγο και τον καταχειροκρότησε στο τέλος. Ο ίδιος, εμφανώς συγκινημένος και δείχνοντας να νιώθει άβολα με τις ...«πυροβολαρχίες» των τηλεοπτικών συνεργείων, χάριζε απλόχερα το χαμόγελο και τα «ευχαριστώ» του.

Ο Γιάννης Σολδάτος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «όλα αυτά που κουβαλάω στο μυαλό μου τριάντα χρόνια για τον Βέγγο, νομίζω ότι σε αυτή την ταινία τα έχω πει». Σε σημείωμά του, που έστειλε από τη Θεσσαλονίκη, ο Παντελής Βούλγαρης υπογράμμισε ότι «ο Γ. Σολδάτος πρέπει να αισθάνεται πολύ τυχερός που μας πρόλαβε όλους και έγινε μια ταινία για τον Βέγγο. Οι τυχεροί που τον συναντήσαμε πήραμε μαθήματα ζωής και δημιουργίας. Η ταινία έρχεται σε μια στιγμή, που αρχές και αξίες, όπως η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια, η αυτοθυσία, επίμονα απαξιώνονται και γι' αυτό είναι πολύτιμα και αναγκαία».

Ο Νίκος Κούνδουρος είπε, μεταξύ άλλων, ότι «ο Βέγγος έχει καταφέρει εν ζωή να είναι ένας μύθος. Είναι παρών, είναι αναλλοίωτος, δεν έχει προχωρήσει στο ελάχιστο τη μανιέρα του, είναι μοναδικός. Ο Βέγγος δε χρειάζεται σκηνοθέτη, τον έχει καταργήσει και, σε ένα σημείο, έχει μισοκαταργήσει τον σεναριογράφο. Και επιβάλλει αυτό που είναι. Εχει γίνει εθνικό σύμβολο».

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος θυμήθηκε τον Θ. Βέγγο «να δίνει εξετάσεις σε επιτροπή ταλέντων και να μην μπορεί να επικοινωνήσει με την επιτροπή, διότι αυτός ο μανικός ηθοποιός έφερνε στη σκηνή τον εαυτό του, ενώ οι τυπολάτρες της επιτροπής απαιτούσαν να πει κείμενο. Κανένας από τους ανθρώπους της επιτροπής δεν μπορούσε να αντιληφθεί ότι είχε μπροστά του τη γέννηση ενός φυσικού φαινομένου, που είναι σπάνιο στο θέατρο. Ο Βέγγος έχει "εφεύρει" τον εαυτό του. Δεν ακουμπάει πουθενά, δεν έχει μιμητές, δε δημιούργησε σχολή. Εκανε μύθο τις ευκολίες του, τις τεχνικές του, ακόμη και τις αδυναμίες του. Το πώς θα είναι και θα συμπεριφέρεται. Ολος ο χειρονομημένος λόγος του περνούσε μέσα από το δικό του κώδικα και δεν τον όφειλε σε κανέναν άλλον. Οντως είναι ένας υποκριτικός μύθος αυτού του τόπου. Ανοικονόμητος ηθοποιός. Δεν μπορούσε να τον χωνέψει η θεατρική σκηνή. Τον θυμάμαι στο "Δελφινάριο", όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί είναι η πιο πλατιά θεατρική σκηνή στην Αθήνα. Ε, λοιπόν, έβγαινε έξω από τη σκηνή. Δεν του έφτανε αυτή η σκηνή. Διότι κουβαλούσε ένα ιδίωμα που δεν μπορούσε να το προβλέψει ούτε η θεατρική αρχιτεκτονική. Σωματοποίησε την αίσθηση, την έννοια και τις διαδικασίες του Καραγκιόζη. Ο Καραγκιόζης είναι μια φιγούρα που κάθε φορά υπηρετεί μια υπόθεση: Γραμματικός, αεροπόρος, νύφη. Αυτό έκανε ο Βέγγος. Είναι ο μοναδικός ηθοποιός, που ουσιαστικά ταυτίστηκε με τους ρόλους του».

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 3/12/04

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πραγματικά συγκλονιστικό το αφιέρωμα στον μεγάλο ηθοποιό.Το μόνο δυσάρεστο ήταν ότι στην αίθουσα βρίσκονταν μόνο 7 θεατές...Κρίμα...

Και κάτι ακόμα ...Ο υπεύθυνος του κινηματογράφου φαίνεται ότι ήταν πολύ βιαστικός και πριν ακόμα ολοκληρωθούν οι τίτλοι του τέλους άναψε τα φώτα. Παρ'όλα αυτά πρόλαβαμε να δούμε ότι στο τέλος υπήρχαν ευχαριστίες στον Γ.ΝΤΑΛΑΡΑ & Μ.ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ μεταξύ άλλων.Ο ΝΤΑΛΑΡΑΣ ερμήνευε στην εισαγωγή της ταινίας την πρώτη φράση από το "ΚΡΑΤΗΣΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ" από την εκπομπή "Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΕΝΟΣ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ "σε σκηνοθεσία Γ.ΣΟΛΔΑΤΟΥ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θ. ΒΕΓΓΟΣ, ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ

Γνώριζε ο Καραγκιόζης τον Αριστοφάνη;

Γράφει ο Στράτος Κερσανίδης

Αριστοφανικός ήρωας, πρωταγωνιστής του Θεάτρου Σκιών, ή μήπως η ψυχή του καθημερινού λαϊκού ανθρώπου αυτού του τόπου;

Οι κορυφές ενός τριγώνου μέσα στο οποίο κινούνται οι χαρακτήρες που έχει ερμηνεύσει αλλά και ο ίδιος ο άνθρωπος, ο δικός μας άνθρωπος: ο Θανάσης Βέγγος.

Την πληθωρική παρουσία του Βέγγου στον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και τη μετρημένη, σεμνή και συγκροτημένη προσωπικότητά του, συμπυκνώνει ο Γιάννης Σολδάτος στο ντοκιμαντέρ "Ένας άνθρωπος παντός καιρού", που προβάλλεται αυτές τις μέρες στους κινηματογράφους.

Σχολείον η Μακρόνησος

Ο Βασίλης Βέγγος, γιος του ηθοποιού, σε μια από τις σπάνιες δημόσιες εμφανίσεις του, μιλά στο φακό του Σολδάτου για τον πατέρα του. "Στην Κατοχή, ο παππούς ήταν οργανωμένος στο ΕΑΜ και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μετά, όταν ο πατέρας κλήθηκε να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία, να πάει βεβαίως στη Μακρόνησο", λέει. Και συνεχίζει: "Θα έλεγα ότι ο πατέρας θα πρέπει να είναι από τους λίγους, αν όχι ο μοναδικός, που η Μακρόνησος του 'έκανε καλό', μακροπρόθεσμα. Γιατί αν δεν είχε πάει στη Μακρόνησο, δε θα είχε γνωρίσει το Νίκο Κούνδουρο, και κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν μέχρι και σήμερα ένας πάρα πολύ καλός κατασκευαστής δερμάτινων ειδών () Εκεί κάποια στιγμή γνωρίστηκαν με το Νίκο Κούνδουρο και έκαναν κάποια σκετσάκια για τις γιορτές. Οπότε ο Νίκος, όταν απολύονταν σαν, του είπε: "Θανάση, κάποια στιγμή, θα κάνουμε ταινία και θα σε φωνάξω και σένα να πάρεις μέρος", έτσι κι έγινε. Ο πατέρας, βέβαια, όταν απολύθηκε, επέστρεψε στην κανονική του δουλειά, κάπου στο Μοναστηράκι, αν θυμάμαι καλά, και ξέχασε τελείως την ιστορία του Κούνδουρου, ώσπου κάποια στιγμή, όταν ο Νίκος ετοιμαζόταν να γυρίσει την πρώτη του ταινία, τη 'Μαγική Πόλη', τον φώναξε ()".

Ο συναγωνιστής

Από τη μεριά του ο Νίκος Κούνδουρος, θυμάται: "Το Βέγγο τον γνώρισα στο Μακρονήσι. Ήμουνα σ' ένα βουνό επάνω και προσπαθούσα να στήσω ένα αντίσκηνο να κοιμηθώ, ανάμεσα στη μάζα του λόχου, στα τέσσερις χιλιάδες αντίσκηνα παρατεταγμένα το ένα δίπλα στο άλλο, ανάμεσα σε τέσσερις χιλιάδες ανθρώπους, τρομαγμένους και κουρασμένους. Πήγα στην κορυφή του βουνού, με την ευλογία της διοίκησης, να στήσω τη σκηνή μου και τη ζωή μου. Κι εκεί που καθόμουνα και χάζευα και κοίταζα πως ν' αρχίσω, μόνος τελείως, μ' ένα αντίσκηνο πεταμένο χάμου, μ' ένα σκεπάρνι και με πασσάλους, βλέπω μια σιλουέτα περίεργη, μέσα σ' αυτές τις φοβερές χλαίνες που μας δίνανε, τις βρώμικες, ξεσκισμένες. Καταφθάνει, κουβαλώντας σανίδια από κιβώτια κι ένα σφυρί. Έφτιαξε κάτι, μια κατασκευή, ένα επίπεδο με τις σανίδες, και μου λέει ξαφνικά: 'Συναγωνιστή -ευλογημένη λέξη, που τελικά έχει γίνει ρετσινιά- συναγωνιστή, θα πεθάνεις', λέει. 'Το βράδυ κάνει κρύο. Βάλε την κουβέρτα σου πάνω στα σανίδια.. Λέω: 'Εσένα τι σε νοιάζει αν πεθάνω εγώ; Κι εσύ θα πεθάνεις'. Ούτε γέλασε καν ούτε και δε γέλασε. Πήρε τη διαλυμένη σκηνή κι άρχισε να τη στήνει μέσα στους πασσάλους της. Τον χάζευα, σκεφτόμουνα πως αυτός ή τρελός είναι ή άγιος. Τέλος πάντων, το ίδιο κάνει. Έκανα διάφορες σκέψεις, αφηρημένος και κουρασμένος, αλλά έτσι ξεκίνησε η γνωριμία μου με το Βέγγο.

Έμεινε μαζί μου όλα τα χρόνια της Μακρονήσου. Είχα χρεωθεί την κατασκευή ενός θεάτρου -ήμουν τριτοετής της αρχιτεκτονικής τότε. Πήγα στη διοίκηση και λέω: 'Αυτόν το μισότρελο φαντάρο να μου τον δώσετε'. Κι έτσι βρέθηκα να φτιάχνω το θέατρο με το Θανάση βοηθό. Στήσαμε τη σκηνή, ανεβάσαμε το πρώτο έργο, και να ο Βέγγος ηθοποιός και να ο Βέγγος πρωταγωνιστής και να ο Βέγγος αγαπημένος ολόκληρου του τάγματος, και να ο Βέγγος η ανακούφισή μας, η λύτρωση μας και το χαμόγελό μας".

Ο Τάσος Ζωγράφος, απέναντι από την κάμερα του Γιάννη Σολδάτου, λέει: "Ο Θανάσης κι ο Νίκος ο Κούνδουρος κι εγώ πρωτοκάναμε τις πρώτες θεατρικές δουλειές στη Μακρόνησο () Η Μακρόνησος είναι, για μένα και για το Θανάση, εφαλτήριο. Από κει κινήσαμε και κάναμε αυτό που κάναμε".

Μια σύγχρονη αριστοφανική φιγούρα

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Μιχαηλίδης, είναι ένας ακόμη από αυτούς που μιλούν για το Θανάση Βέγγο, στο ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σολδάτου. "Ο Βέγγος φέρνει μαζί του όλη την ιστορία της κωμωδίας, χωρίς να το έχει συνειδητοποιήσει απόλυτα, χωρίς να το ξέρει. Η καταγωγή του είναι από το αρχαίο θέατρο, την παντομίμα, φτάνει στο τσίρκο, το βωβό κινηματογράφο, Μπάστερ Κίτον, αδελφοί Μαρξ, μέχρι σήμερα", λέει ο Μιχαηλίδης. Και λίγο μετά, μιλώντας για τη συνεργασία μαζί του στην 'Ειρήνη' του Αριστοφάνη, που ανέβηκε στην Επίδαυρο, λέει: "Εγώ είδα στο Βέγγο τον τέλειο αριστοφανικό ήρωα. Του ταίριαζε του Βέγγου αυτή η αίσθηση κι αυτή η λαϊκή κωμική διάσταση που έχει ο Αριστοφάνης στα έργα του".

Ο κριτικός Κώστας Γεωργουσόπουλος, από τη μεριά του, υποστηρίζει: "Ο αριστοφανικός ήρωας είναι αστείος δεν είναι χωρατατζής. Είναι άλλο πράγμα το αστείο που έχει σχέση με το άστυ και την αστική αντίληψη κι άλλο πράγμα το χωρατό που έχει σχέση με το χωριό και με το χοντρό χιούμορ. Ο Αριστοφάνης είναι Αθηναίος πολίτης κι ασχολείται με τους αθηναϊκούς θεσμούς, όπως ακριβώς ο Βέγγος είναι Αθηναίος πολίτης, Έλληνας πολίτης, μικροαστός ή αν θέλέτε λούμπεν προλετάριος, ο οποίος προσπαθεί όμως να ενταχθεί μέσα στη μικροαστική αντίληψη, να βρει την καλή, να πιάσει το κόλπο, να μπορέσει να επιβιώσει με χίλια μέσα, όπως ακριβώς κι ο Καραγκιόζης προσπαθεί να επιβιώσει μέσα στο Σαράϊ του Πασά()".

Πίσω από το μπερντέ του Θεάτρου Σκιών

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως η παρουσία του Βέγγου έχει την αυθεντικότητα του Καραγκιόζη. Σύμφωνα με τον Κούνδουρο, "Ο Βέγγος κι ο Καραγκιόζης είναι πρωτοξάδεφοι. Γεννηθήκανε από την ίδια αστείρευτη πηγή που λέγεται λαός, έζησαν στον ίδιο γεννοβόλο χώρο που λέγεται Ανατολή. Είναι η φιλοσοφία τους το κυρίαρχο χαρακτηριστικό που ενώνει τον Καραγκιόζη με το Βέγγο, και η λαϊκοσύνη τους, επίσης".

Από τη μεριά του ο Πάνος Γλυκοφρύδης έχει διαφορετική άποψη: "Δεν πιστεύω πως έχει καμία σχέση με τον Καραγκιόζη. Δεν έχει δηλαδή αυτή τη λαϊκότητα του Καραγκιόζη, με το χοντρό καλαμπούρι, το χοντρό αστείο κλπ. Και κάτι άλλο: είναι σκιά ο Καραγκιόζης".

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γρηγόρης Γρηγορίου: "Ο Βέγγος είναι κι αυτός ένας λαϊκός ήρωας όπως είναι κι ο Καραγκιόζης, αλλά μεταξύ τους δεν υπάρχει καμία ουσιαστική σχέση. Ο ένας είναι σκιά κι ο άλλος είναι άνθρωπος και μάλιστα σπαρταριστός άνθρωπος"

Και ο Γιώργος Λαζαρίδης: "Δε νομίζω ότι γεφυρώνεται πουθενά ο Θανάσης των ταινιών με τον Καραγκιόζη του Θεάτρου Σκιών. Είναι δύο γεωμετρικά αντίθετοι ήρωες, αντιήρωες. Ο Θανάσης είναι ο κινητικός, ο ακούραστός, αυτός που δε σταματάει σε κανένα εμπόδιο. Ο Καραγκιόζης είναι ο τεμπέλαρος, ο οποίος εν πάση περιπτώσει, κάνει μια αντίσταση αρνητική. Του Βέγγου η αντίσταση είναι ενεργητική()".

Ο Δήμος Αβδελιώδης, λέει πως: "Αν ο Καραγκιόζης εκφράζει τον οίστρο, την ετοιμότητα, την αμφισβήτηση απέναντι στην εξουσία αυτού του κόσμου, αλλά ταυτόχρονα κι αυτό το παιγνιώδες που αγκαλιάζει τη ζωή σφιχτά, τότε αυτό μπορούμε να πούμε ότι το έχει και ο Βέγγος. Τρέχει γιατί αν είναι η ζωή ένα ποτό, ας πούμε, θα πρέπει να το πιει μέχρι την τελευταία σταγόνα. Αν είναι ένα φύσημα αέρα, πρέπει να αφεθεί σ' αυτό το φύσημα μέχρι τέλους ()"

Κλείνοντας τις αναφορές ανθρώπων σχετικά με το Θανάση Βέγγο, όπως αυτές αποτυπώνονται στην ταινία του Γιάννη Σολδάτου, παραθέτω τα λόγια του Παντελή Βούλγαρη: "Νομίζω ότι ο Θανάσης δεν εκφράζει μόνο το σημερινό Έλληνα, φέρνει μνήμες από το παρελθόν. Φέρνει μνήμες από το Μικρασιάτη, από τον άνθρωπο του Εμφυλίου, από τον άνθρωπο της εξορίας, από τον άνθρωπο της μετά-εποχής του Εμφυλίου. Κουβαλάει πάρα πολλά πράγματα".

Ένας άνθρωπος παντός καιρού

Ο πολύ επιτυχημένος τίτλος του ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σολδάτου -ίδιος με εκείνον του βιβλίου του για το Βέγγο- ταιριάζει απόλυτα στον άνθρωπο στον οποίο αναφέρεται. Όσο για την ταινία, χαρακτηριστικό είναι το νευρώδες μοντάζ, που μόνον τέτοιο θα μπορούσε να είναι για να ακολουθήσει τους ρυθμούς του καταιγιστικού Θανάση Βέγγου. Παράλληλα με τα βήματα στη ζωή και την καριέρα του μεγάλου μας ηθοποιού ο Σολδάτος παρακολουθεί και την Ιστορία, παραθέτοντας επίκαιρα εποχής από τα μεγάλα γεγονότα που σημάδεψαν τη χώρα μας. Με τον τρόπο αυτό εκτός από τον ίδιο τον ήρωά του και τις ταινίες του, προσεγγίζει την Ιστορία, τοποθετώντας το Βέγγο μέσα σε αυτήν.

Χωρίς πλατειασμούς και με καλό σκηνοθετικό ρυθμό ο Γιάννης Σολδάτος δίνει ένα εμπεριστατωμένο πορτρέτο του Θανάση Βέγγου, μέσα από τις ταινίες του αλλά και μέσα από μαρτυρίες και αφηγήσεις προσωπικοτήτων. Εκτός από τους προαναφερθέντες, μιλούν στο ντοκιμαντέρ πολλοί ακόμη. Εμείς, αφού σας παροτρύνουμε να δείτε την ταινία, θα κλείσουμε με τα λόγια της ηθοποιού Βάσιας Τριφύλλη, γιατί μας αρέσουν: "Το να είσαι αριστερός δε σημαίνει η ψήφος που δίνεις, είναι ο τρόπος που ζεις. Και ο Θανάσης ζει σαν αριστερός".

Εφημερίδα: "ΕΠΟΧΗ" 5/12/2004

Share this post


Link to post
Share on other sites

Να προσθέσω και την προσωπική μου μαρτυρία μιας και είδα την ταίνια.Νομίζω πως πρόκειται για μια πολύ δεμένη κατάγραφή όλης της κινηματογραφικής παρουσίας του Βέγγου και όχι μόνο, αφού παράλληλα ξετιλύγεται το κουβάρι της ελληνικής μεταπολεμικής ιστορίας.Ο Βέγγος μέσα από τους ρόλους του ταυτίζεται με την ίδια τηνΕλλάδα, καθρεφτίζει τη μορφή του έλληνα, διαρκώς κυνηγημένος τρέχει να προλάβει και καταφέρνει να επιβιώσει με τη λεβεντια και το φιλότιμο του.Ενας σύγχρονος Καραγκιόζης μας το θυμίζει συγκινιτικά ο ίδιος ο Ευγένιος Σπαθάρης με τη συμμετοχή του στην ταινία και τη μορφή της φιγούρας του Βέγγου ενταγμένου στο θέατρο σκιών που σκαρώνει.

Νευρικό το μοντάζ όπως ταιριάζει στον συνεχώς αγχωμένο Θανάση, συμαντικές και οι ιστορίες που διηγούνται συνεργάτες και φίλοι του Θανάση που εμφανίζονται.Γέλασα με τις ατάκες από τις ταινίες, ιδιαίτερα ταιριαστά ενωμένες και συγκινήθηκα με τις εικόνες από την ζωή του που απλώθηκαν στο πανί.

Θανάση Βέγγο σε ευχαριστούμε για όσα πρόσφερες και όσα εξακολουθείς να μας δίνεις.

Share this post


Link to post
Share on other sites

The all-weather Thanassis Vengos

Thanassis Vengos is the subject of a new documentary directed by Yiannis Soldatos.

"He was always running around. After filming, he would often come back home and start dusting. When we asked him why he did that, he replied that it calmed him. He is terribly stressed about everything and he claims that if you aren't stressed, you aren't an actor. Every time he appears on stage he has a lot of stress, which sometimes shows. It is part of his character...»

This might be the first time that Vassilis Vengos, the comedian's eldest son, has had the chance to talk about his father; his rare insight into his father was filmed by Yiannis Soldatos, whose documentary «An All-Weather Man» received a prize from the Ministry of Culture recently. The production is a live tribute to comedian Thanassis Vengos, featuring the words of his numerous directors and colleagues (including Nikos Koundouros, Grigoris Grigoriou, Theodoros Angelopoulos and Pantelis Voulgaris, among others) and scenes from the actor's films. The film is currently showing at cinemas in Athens.

Naturally, Vassilis Vengos's presence adds a different and sensitive touch to the film. From his own perspective, the comedian's son returns to what he knows of his father's early years and shares his thoughts: «I would say that my father is one of the few people, maybe the only one, who 'benefited' from his stay at Makronissos. Had he not gone there, he would not have met Nikos Koundouros and quite likely he would have remained, to this day, a very good leather goods manufacturer.»

Thanassis Vengos's first work as an actor, not widely known, feature prominently in the narrative: «His main colleagues, who helped him build the Vengos character we all know today, are Panos Glykofrydis, who is also a family friend, Errikos Thalassinos and Vassilis Georgiadis,» said Vassilis. «It was at that point that he felt restricted because he realized he wanted to do more, something he was unable to do under the circumstances at the time, so he founded his own film company.» Things did not go as planned and Thanassis Vengos had to close his company in 1967 for financial reasons.

A modern Karaghiozis

Vassilis Vengos gave a calm evaluation of his father: «Vengos stems from the character of [the traditional, shadow-theater comic character] Karaghiozis; he is a modern Karaghiozis. He is definitely influenced by him, though I don't know to what extent.»

«In all his films, my father depicted the modern Greek man who tries to survive by all possible means but never using trickery or deceit. Maybe this is one of the main differences between him and Karaghiozis.»

"Kathimerini" (Newspaper) December 2004

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για όποιον φίλο ενδιαφέρεται, το νέο τεύχος του περιοδικού ΜΕΤΡΟ εκτός από αφιέρωμα στον μεγάλο ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ προσφέρει και 2 dvd .Ένα με αποσπάσματα από το ντοκυμαντέρ του Γ.ΣΟΛΔΑΤΟΥ για τον Θ.ΒΕΓΓΟΥ κι ένα με την ταινία "ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ".

Share this post


Link to post
Share on other sites

O μεγάλος ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ τιμηθηκε για την προσφορα του απο τα Προσωπα 2008 του ΤV ΕΘΝΟΣ στο STAR. Η συγκινηση του εμφανης απο την μεγαλη αγαπη που απο ολους μας τοσα χρονια ελαβε λαμβανει και θα εχει αφου εχει κατακτησει μια ξεχωριστη θεση στην καρδια μας."Είναι συγκινητικό να αντιλαμβανεσαι την αγαπη που μου δινεται." οπως ειπε.

Να σαι καλα ΚΑΛΕ ΜΑΣ ΑΝΘΡΩΠΕ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ο Θανάσης Βέγγος θα είναι ο καλεσμένος της εκπομπής ''ΑΠΟΨΕ'' με τον Τ.Κουίκ.

Την επόμενη Τρίτη 19.5.2009, στις 23.30 μ.μ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πριν να δω το διαφημιστικό της εκπομπής με είχαν ενημερώσει σχετικά αλλά δεν το πίστευα γιατί ακριβώς ο Βέγγος δεν δίνει συνεντεύξεις.

Η αφορμή για την συνέντευξη -μαζί του και η Κ.Ιγερινού- είναι κάποια ταινία ή ντοκυμανταίρ για την Θεσσαλονίκη.

Share this post


Link to post
Share on other sites

H θρυλική ταινία "Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης" με το Θανάση Βέγγο διανέμεται με τον "Τηλεθεατή" αυτής της εβδομάδας.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mόλις κυκλοφόρησαν

Ημερολόγιο 2011, αφιερωμένο στον Θανάση Βέγγο

http://i662.photobucket.com/albums/uu345/T...71/f26b286f.jpg

Κι ένα βιβλίο με σκηνές και ατάκες του

"Τρελός, παλαβός και Βέγγος"

http://i662.photobucket.com/albums/uu345/T...hanos71/2-3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ο Θανάσης Βέγγος δίνει τη δυσκολότερη ίσως μάχη για τη ζωή του... Εδω και πολλές μέρες βρίσκεται στην εντατική και δεν έχει επαφή με το περιβάλλον.

http://www.madata.gr/diafora/showbiz/86989.html

Νιώθω ότι σβήνει το χαμόγελο της χώρας μου..... Μακάρι να αρκούσαν οι προσευχές μας.

:rolleyes:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Νιώθω ότι σβήνει το χαμόγελο της χώρας μου..... Μακάρι να αρκούσαν οι προσευχές μας.

:rolleyes:;)

Λένε οτι οι προσευχές τρίτων για το άτομο μας, είναι πιο δυνατές...

Καλό κουράγιο στον μεγάλο μας κωμικό.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλό ταξίδι καλέ μας άνθρωπε....

Ήδη μας λείπεις....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η σημερινή μέρα πρέπει να κηρυχθεί ως ημέρα εθνικού πένθους...

Καλό ταξίδι Θανάση Βέγγο...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0