Sign in to follow this  
Followers 0
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΟΛΥΜΗΧΑΝΟΣ

Γιάννης Σπανός

45 posts in this topic

Χρυσά τραγούδια χωρίς χρυσούς δίσκους

Της ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ

Ενας άνθρωπος που έχει γράψει τόσα υπέροχα τραγούδια νομίζει κανείς πως δεν θα πατάει ακριβώς στο έδαφος. Για λίγο αισθάνομαι μάλλον περίεργα που ο Γιάννης Σπανός όχι μόνο πατάει στο έδαφος (του μικρού του διαμερίσματος στην πλατεία Αμερικής), αλλά μου φτιάχνει ο ίδιος καφέ.

Δεν είναι καθόλου περίεργο ότι χρόνια τώρα τον συνοδεύει η φήμη ενός χαρακτήρα σεμνού και προσηνή. Οπως τον συνοδεύουν και τα εύσημα του χώρου του για όσα υπέροχα τραγούδια έχει γράψει, είτε ως εκ των πρωτεργατών του «Νέου Κύματος» είτε φλερτάροντας με το λαϊκό. Κι αν ο ίδιος δεν έχει πάρει κανένα χρυσό δίσκο, κάνει «χρυσά τραγούδια» κι επιπλέον συχνά σημαδιακά στην καριέρα των ερμηνευτών. Τι ήταν π.χ. το «Μια αγάπη για το καλοκαίρι» για τη Χωματά, η «Αριστοτέλους» για την Αλεξίου, ο «Ιδανικός και ανάξιος εραστής» για τον Καράλη, ακόμα και το «Πάει λίγος καιρός» για τον Πλούταρχο;

«Προτιμώ μια επιτυχημένη αποτυχία παρά μια εύκολη επιτυχία. Και ό,τι τραγούδι βγάζω το υπογράφω: εννοώ ότι και σε έναν μικρό τραγουδιστή δεν θα δώσω ποτέ πρόχειρο τραγούδι...»

Η δική του καριέρα ξεκίνησε στις παρισινές μπουάτ την εποχή του μεγάλου γαλλικού τραγουδιού. «Ακομπανιατέρ» στο πιάνο καλλιτεχνών που σημάδεψαν την ευρωπαϊκή παράδοση στην τραγουδοποιία, έγραψε τα πρώτα του τραγούδια σε γαλλικό στίχο. Και επέστρεψε στην Ελλάδα του «Νέου Κύματος» και των πλακιώτικων μπουάτ για να μείνει εδώ και να αναδειχθεί ως ένας από τους μελωδικότερους, παραγωγικότερους και πιο πολυτραγουδισμένους συνθέτες.

Τραγούδια εξακολουθεί να γράφει, όπως εξακολουθεί να τα δίνει και σε νέους τραγουδιστές, π.χ. τον εκ του Fame Story προερχόμενο Κωνσταντίνο Θαλασσοχώρη.

Και εξακολουθεί να κάνει εμφανίσεις. Αυτή τη φορά επέλεξε ένα μικρό ατμοσφαιρικό χώρο, το «Χαμάμ». Εμφανίζεται Παρασκευές και Σάββατα και μαζί του εμφανίζονται ερμηνεύοντας τα τραγούδια του η Χριστίνα Μαραγκόζη, ο Ανδρέας Καρακότας, η Καίτη Κουλλιά και δύο νέες φωνές δικής του ανακάλυψης: ο Κώστας Τζιαγκούλας που παίζει και κιθάρα και η Ελένη Νάσιου.

- Γιατί επιλέξατε το «Χαμάμ»;

«Εχει ατμόσφαιρα από μόνο του. Οι μικροί χώροι εμένα μου αρέσουν πολύ γιατί και έρχεσαι σε άμεση επαφή με τον κόσμο και είσαι και πιο εκτεθειμένος απέναντί του: προσέχεις να μην τον κουράσεις, να είσαι ειλικρινής, να μην το παίζεις σπουδαίος καλλιτέχνης».

- Το πρόγραμμα;

«Προσπαθώ να παρουσιάσω τα τραγούδια σε μια εναλλαγή που σκοπό έχει κατ' αρχήν τη συμμετοχή του κόσμου. Πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει να ακούει αλλά θέλει και να συμμετέχει. Στις μουσικές σκηνές βλέπω συνήθως κατανυκτική σιγή. Το θέμα δεν είναι να απαιτήσεις την απόλυτη σιωπή εκεί που χρειάζεται, αλλά να την κερδίσεις. Διότι αν πεις στο κοινό "σσσστ" έχεις πρόβλημα».

- Να ξεκινήσουμε από την αρχή; Γεννηθήκατε στο Κιάτο.

«Κι εκεί έμεινα μέχρι που έβγαλα και την 7η Γυμνασίου».

- Και το πιάνο;

«Πιάνο μάθαινε η αδελφή μου, λίγο μεγαλύτερη από μένα. Την άκουγα να παίζει και την αντέγραφα. Είχα γεννηθεί με "αυτί", όπως λένε. Οι γονείς μου το κατάλαβαν εγκαίρως και με έστειλαν κι εμένα στο Ελληνικό Ωδείο της Κορίνθου -πηγαινοερχόμουν με το λεωφορείο. Αργότερα, συνέχισα τις σπουδές μου στην Αθήνα πια».

Στο Παρίσι

- Και στο Παρίσι πώς βρεθήκατε;

«Οταν τελείωσα το Γυμνάσιο είχα μια ανησυχία να φύγω από την Ελλάδα. Οι γονείς μου, άνθρωποι με κατανόηση, με άφησαν να γυρίσω ένα χρόνο στην Ευρώπη. Πρώτα πήγα στην Ιταλία, μετά στην Αγγλία. Εμεινα ελάχιστα. Οταν όμως έφτασα στο Παρίσι κατάλαβα ότι θα έμενα. Ηταν η εποχή του μεγάλου γαλλικού τραγουδιού, της Πιάφ, του Αζναβούρ, του Μπεκό, του Μπρελ, του Μπρασένς».

- Χάθηκε αυτό το τραγούδι. Γιατί;

«Εισέβαλε ο αμερικανισμός και γέμισε η αγορά αμερικανικά προϊόντα. Οι τραγουδοποιοί άρχισαν ένας ένας να φεύγουν. Το γαλλικό τραγούδι σιώπησε, κάπως όπως συμβαίνει σ' εμάς τώρα. Εγώ ήμουν τυχερός όμως, γιατί το έζησα στην ακμή του».

- Στο Παρίσι πότε εγκατασταθήκατε μονίμως;

«Ο πατέρας μου, οδοντίατρος, με ήθελε επιστήμονα. Και του έκανα τη χάρη να γυρίσω. Μπήκα στη Νομική, κάθησα τρεις μήνες, πήρα αναβολή και μετά γύρισα στο Παρίσι, πέρασα από οντισιόν και είδα ότι μπορούσα να ενσωματωθώ στην αριστερή όχθη του καλού γαλλικού τραγουδιού. Ξαναγύρισα για το στρατιωτικό μου -είμαι από τους καλλιτέχνες που έχουν υπηρετήσει και μάλιστα σε δύσκολους καιρούς- και μετά επέστρεψα στο Παρίσι οριστικά...».

- Συνεργαστήκατε με σπουδαίες γαλλικές φωνές...

«Παίζοντας στις μπουάτ έγινα γνωστός ως ακομπανιατέρ. Οι μπουάτ τότε ήταν κι εκεί όπως στην Πλάκα αργότερα: σκέτο πιάνο-κιθάρα-φωνή. Ετσι, συνόδευσα πολλές σπουδαίες φωνές: απ' τον Μπρασένς μέχρι την Μπαρμπαρά».

- Και γράψατε τραγούδια για την Μπαρντό και τη Ζιλιέτ Γκρεκό...

«Τα πρώτα μου τραγούδια ήταν με γαλλικό στίχο. Ετυχε η Μπαρντό να πει ένα σε μια ταινία και μετά είπε κι άλλα τρία. Υστερα μελοποίησα μερικά γαλλικά ποιήματα (Βερλέν, Ρεμπό, Αραγκόν, Ελιάρ κ.ά.) που τα ηχογραφήσαμε με τη Ζιλιέτ Γκρεκό. Αλλά γνωστό με έκαναν οι πιο άσημοι Γάλλοι τραγουδιστές».

- Στην Ελλάδα πώς και γιατί επιστρέψατε;

«Στην Ελλάδα ερχόμουν τα καλοκαίρια. Ετσι, το 1962-63 μεσολάβησε ο Γιώργος Παπαστεφάνου και γνώρισα τον σπουδαίο Αλέκο Πατσιφά. "Γύρνα", μου είπε εκείνος αφού με άκουσε "και του χρόνου ξεκινάμε μαζί εταιρεία". Εννοούσε τη Lyra. Τότε μεσουρανούσε ο Χατζιδάκις και ο Θεοδωράκης, είχε ξεκινήσει κι ο Ξαρχάκος, αλλά υπήρχε και πολύ ελαφρό: η Γιοβάννα, η Τζένη Βάνου, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το ρεμπέτικο δεν ακουγόταν ακόμα από το πλατύ κοινό. Εγώ λοιπόν άθελά μου έκανα κάτι άλλο. Τα πρώτα μου τραγούδια όπως το "Μια αγάπη για το καλοκαίρι" σε στίχους Παπαστεφάνου, με την Καίτη Χωματά, ήταν "κάτι καινούργιο, δροσερό στο ελληνικό τραγούδι". Αυτό τουλάχιστον γράφτηκε τότε στον ελληνικό Τύπο. Αλλά πράγματι η Χωματά ερμήνευε τα τραγούδια απλά, χωρίς κορόνες».

«Νέο Κύμα»

- Ησασταν από τους πρωτεργάτες αυτού που ονομάστηκε «Νέο Κύμα»...

«Εγώ, ο Μαυρουδής, ο Λίνος Κόκκοτος πηγαίναμε τότε σε μπουάτ, μαζευόταν νεολαία, άρχισε να δημιουργείται ένα κλίμα. "Να βάλουμε έναν τίτλο σ' αυτή την κίνηση", λέει μια μέρα ο Πατσιφάς. "Πώς να την πούμε;" με ρωτάει. Σκέφτηκα το "Νουβέλ Βαγκ", τον Γκοντάρ, την άνθηση του γαλλικού σινεμά. "Νέο Κύμα" του λέω...».

- Ποιους αγκάλιασε ο όρος;

«Εκτός από εμάς, την Αρλέτα, τη Χωματά, μερικούς ακόμα. Ο Κώστας Χατζής ακολούθησε τον δικό του δρόμο. Το ίδιο και ο Σαββόπουλος. Δεν ήταν τόσο πλατύ το "Νέο Κύμα". Και διήρκεσε όσο και οι μπουάτ. Μεταδικτατορικά όλα αυτά άρχισαν να σβήνουν».

- Κι εσείς στραφήκατε στο λαϊκό;

«Μα πάντοτε πήγαινα και σε ό,τι κουτούκι υπήρχε, με εκείνους τους "λαϊκούς ήρωες", τραγουδιστές που δεν τους αξιολογούσαν τότε. Ακουγα όλα τα λαϊκά, ακόμα και τα υπο-λαϊκά. Πρόλαβα τον Παπαϊωάννου, άκουσα τη Φωτεινή Μαυράκη, την Καίτη Ντάλυ, έζησα μια ατμόσφαιρα μοναδική. Κι έτσι κράτησα το ένα πόδι μου στο λαϊκό. Εχοντας τέτοια ακούσματα ξεκίνησα να γράφω λαϊκά, το 1971 όταν πήγα στην Κολούμπια για να συναντήσω μια άλλη θρυλική μορφή, τον Τάκη Λαμπρόπουλο. Και βέβαια είχα την τύχη ένα από τα πρώτα μου λαϊκά, το "Μια Κυριακή" να το πει ο Μπιθικώτσης».

- Είναι περίεργο ένας άνθρωπος καθαρά αστικής καταγωγής να γράψει υπέροχα λαϊκά τραγούδια...

«Μα νιώθω πολύ λαός, πολύ καθημερινός μέσα μου. Οσο για το υπέροχα... δεν ξέρω. Τα τραγούδια μου γίνονταν επιτυχίες μετά από καιρό. Ξέρετε ότι δεν έχω πάρει ποτέ δικό μου χρυσό δίσκο; Μόνο συμμετοχές. Σκέφτομαι ότι περισσότερο κάνω χρυσά τραγούδια παρά παίρνω χρυσούς δίσκους».

- Είστε χαμηλού προφίλ...

«Στη Γαλλία γνώρισα σπουδαίους καλλιτέχνες που ήταν όλοι απλοί και εγκάρδιοι. Ηταν ένα μάθημα αυτό. Πολλοί μου έχουν πει ότι είμαι σεμνός κι αυτό το θεωρούν ελάττωμα. "Δεν φταίω εγώ που είμαι σεμνός", τους απαντώ. "Φταίνει οι άλλοι που δεν είναι". Αλλά και στα μαγαζιά όταν πηγαίνω δεν θέλω να κάθομαι μπροστά. Προτιμώ να αισθάνομαι ανεπίσημος. Κι ανενόχλητος».

- Προλάβατε πάντως την εποχή που λέγαμε ακόμα «το τραγούδι του Σπανού»...

«Ναι. Οι εταιρείες, με την ΕΜΙ πρώτη, αποφάσισαν κάποτε να προβάλλουν τον τραγουδιστή κι όχι πια το συνθέτη. Και προτίμησαν να ξεπετούν τα τραγούδια θεωρώντας ότι το ποιοτικό δεν είναι εμπορικό. Επικράτησε το πρόχειρο. Και παλαιότερα υπήρχαν τέτοια τραγούδια αλλά υπήρχε και μια ισορροπία, ενώ τώρα επικρατεί μόνο το εμπορικό. Κι όμως όλοι στα προγράμματά τους ξεκινούν με τα παλιά τραγούδια και σ' αυτά καταλήγουν. Εγώ πάντως δεν το έχω βάλει κάτω. Τραγούδια εξακολουθώ να γράφω...».

Με τους καλύτερους

- Συνεργαστήκατε με μερικές από τις σπουδαιότερες φωνές: Μπιθικώτσης, Μοσχολιού, Κόκοτας, Νταλάρας, Αλεξίου, Μαρινέλλα, Βοσκόπουλος, Μητσιάς, Πάριος, Πουλόπουλος, Τσανακλίδου...

«Δυστυχώς δεν μπόρεσα να πλησιάσω τον Καζαντζίδη που μου άρεσε πολύ. Αλλά συνεργάστηκα με σπουδαίες φωνές πράγματι. Είχα την τύχη ή το ένστικτο να ανακαλύπτω την ευαισθησία του τραγουδιστή. Εδωσα π.χ. την "Αριστοτέλους" στην Αλεξίου και αργότερα παραδέχτηκε ότι ήταν τότε που έγινε, από τραγουδίστρια, ερμηνεύτρια».

- Συνεργαστήκατε όμως και με σπουδαίους στιχουργούς.

«Κυρίως με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο και τον Μάνο Ελευθερίου. Τον Πυθαγόρα τον πρόλαβα στο τέλος. Σπουδαίος στιχουργός και να σκεφτείτε ότι κάποτε τα τραγούδια του τα σνομπάρανε. Μελοποίησα όμως και πολλά ποιήματα: Καββαδία, Σκαρίμπα, Λαπαθιώτη, Παλαμά, Καρυωτάκη...».

- Τώρα που είπατε για τον Καββαδία και τον Σκαρίμπα. Αυτά τα τραγούδια τα είπε μια άλλη σπουδαία φωνή, χαμένη τα τελευταία χρόνια: ο Κώστας Καράλης.

«Σπάνια φωνή. Και με αυτά τα τραγούδια βρέθηκε ξαφνικά στην κορυφή, πράγμα σπουδαίο αλλά κι επικίνδυνο. Ο Κώστας είναι όμως κατ' αρχήν μουσικός».

- Συχνά εμπιστευτήκατε νέους τραγουδιστές. Και τότε...

«Ναι. Με τον Πουλόπουλο π.χ. ξεκινήσαμε με το "Μια φορά μονάχα φτάνει". Ηταν κι εκείνος νέο παιδί στη Lyra. Είπα να του δώσω τραγούδια και μου λέει ο Πατσιφάς "έχει σπάνια φωνή, αλλά δεν είναι εμπορικός". Τελικά του έδωσα, αλλά βέβαια τη μεγάλη επιτυχία την έκανε με τον Πλέσσα...».

Στο Fame Story

- Και τώρα: ήσασταν ο πρώτος που πήγε στο Fame Story...

«Ο πρώτος επισκέπτης όταν όλοι το σνομπάρανε. Εγώ τους σκέφτομαι πολύ τους νέους και πόσο δύσκολα βρίσκουν το δρόμο τους. Κι επειδή το παρακολουθώ το Fame Story εξ αρχής, χάρηκα πολύ που πήγα και γνώρισα μερικά από αυτά τα παιδιά από κοντά. Και βέβαια δεν πήγα για να προωθήσω κάποιο δίσκο μου».

- Ομως το Fame Story δέχεται πολλές επικρίσεις.

«Για μένα το δυσκολότερο είναι ότι αυτά τα παιδιά εκτίθενται συνεχώς σε αδηφάγα μάτια κι αυτιά. Οταν πήγα και μου έβαλαν τα μικρόφωνα, αισθάνθηκα ότι θα ακούγονταν ακόμα κι οι σκέψεις μου. Αλλά είναι άδικο να λέμε ότι δεν αξίζουν αυτά τα παιδιά. Είναι δηλαδή πιο άξιος ένας τραγουδιστής τον οποίο αποφασίζει η εταιρεία να πλασάρει; Στο Fame Story τα παιδιά αυτά δοκιμάζονται και κρίνονται. Μερικά έχουν ξεχωρίσει. Να, ο Κωνσταντίνος Θαλασσοχώρης, στον οποίο έδωσα 3-4 καινούργια τραγούδια μου για το δίσκο του».

- Τραγούδια έχετε δώσει και στον Πλούταρχο και στον Ρέμο. Δεν έχετε στεγανά...

«Δεν είχα ποτέ. Οταν έδωσα τραγούδια στη Μοσχολιού π.χ., τα έδωσα όχι για να τα κάνει επιτυχίες, αλλά γιατί ένιωθα ότι είναι μοιραίο να τραγουδηθούν από εκείνην. Δεν σταμάτησα να ρισκάρω...».

- Ρισκάροντας θα είχατε και αποτυχίες..

«Μα κι αυτές με ενδιαφέρουν. Προτιμώ μια επιτυχημένη αποτυχία παρά μια εύκολη επιτυχία. Και ό,τι τραγούδι βγάζω το υπογράφω: εννοώ ότι και σε έναν μικρό τραγουδιστή δεν θα δώσω ποτέ ένα πρόχειρο τραγούδι...».

- Πώς ορίζετε το πρόχειρο τραγούδι;

«Νομίζω ότι η τεχνολογική εξέλιξη έχει κάνει ευκολότερο το τραγούδι. Παλιά πηγαίναμε στο στούντιο μαζί με τους μουσικούς κι εκεί, με φυσικά μουσικά όργανα, έμπαιναν τα θεμέλια του τραγουδιού. Τώρα κάθε μουσικός έχει ένα κομπιούτερ στο σπίτι του. Δεν υπάρχει το ψάξιμο της έμπνευσης. Και ταλέντο να έχουν μερικοί, δεν δοκιμάζονται».

- Παρ' όλα αυτά, εξακολουθούν να γράφονται ωραία τραγούδια.

«Μα το τραγούδι είναι η ταυτότητα του Ελληνα. Το 'χουμε μέσα μας, δεν είναι δυνατόν να το σνομπάρουμε...».

-Από τους νεότερους δημιουργούς και τραγουδιστές ποιους ξεχωρίζετε;

«Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης μου αρέσει πολύ, ο Περίδης, ο Ανδρέου, ο Κορκολής (το "Αγγελέ μου", π.χ., το θεωρώ πολύ μεγάλο τραγούδι), η Γαλάνη έχει γράψει υπέροχα τραγούδια. Κι από τραγουδιστές η Τσαλιγοπούλου, η Αρβανιτάκη, ο Κότσιρας, η Κανά, η Ασλανίδου, η Δέσποινα Ολυμπίου από τις νεότερες. Κι από στιχουργούς υπάρχει ένας αριθμός γυναικών από τη Νικολακοπούλου έως την Κοντοβά με μεγάλο ταλέντο».

- Από τα δικά σας τραγούδια υπάρχει κάποιο σημαδιακό;

«Εχω ένα ελάττωμα. Οταν κάνω έναν δίσκο δεν τον ξανακούω. Φοβάμαι ότι θα βρω λάθη. Και πάντα σκέφτομαι τον επόμενο που θα κάνω και σ' αυτόν αφοσιώνομαι σαν να ξεκινώ τώρα. Οχι σαν κατασταλαγμένος. Αλλωστε, ποτέ δεν ξέρω πώς θα πάει ένα τραγούδι: όσες φορές πόνταρα σε κάποιο, ο κόσμος διάλεγε ένα άλλο».

- Δεν ξέρετε τη συνταγή της επιτυχίας;

«Συνταγή έχει το σουξέ. Η επιτυχία έρχεται με τον καιρό».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 31/03/2005

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σε «χρόνο TV» η εκπομπή αυτού του Σαββάτου (στις 14.00 στην ΕΤ 1) με τον Γιάννη Σπανό και τις πιο σημαντικές στιγμές μιας μοναδικής διαδρομής.

Από την πρώτη τηλεοπτική του παρουσία το ΄67 στην εκπομπή του Νίκου Μαστοράκη «Στη διασταύρωση ρυθμού και μελωδίας» μέχρι σήμερα.

Ο μεγάλος μας συνθέτης μιλάει στη Μάριον Μιχελιδάκη για τα παιδικά του χρόνια, το ξεκίνημά του, τη Γαλλία, τη σχέση του με τη Μπριζίτ Μπαρντό, το «Νέο κύμα».

Οι τηλεθεατές θα έχουν την ευκαιρία να «γυρίσουν» 30 χρόνια πίσω, μέσω του αρχειακού υλικού της ΕΡΤ και να απολαύσουν την Μπριζίτ Μπαρντό να τραγουδάει Σπανό, τον Γιάννη Φέρτη και την Αφροδίτη Μάνου στο «Σαν με κοιτάς», τους Χάρις Αλεξίου, Γιώργο Νταλάρα, Τάνια Τσανακλίδου και Γιάννη Πάριο στα πλέον αγαπημένα τραγούδια του δημιουργού.

Παράλληλα, ζωντανά στο πλατό της εκπομπής τραγούδια του Γιάννη Σπανού ερμηνεύουν οι: Καίτη Χωματά, Μιχάλης Βιολάρης, Κωνσταντίνος Θαλασσοχώρης, Χριστίνα Μαραγκόζη, Αντρέας Καρακότας και Καίτη Κουλλιά.

Για τον μεγάλο δημιουργό μιλούν και θυμούνται οι Γιώργος Παπαστεφάνου, Χάρις Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Κωτούλας και ο Γιώργος Μακράκης.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thank you for this information Makis.

I didn't know of Spanos collaboration with Brigitte Bardot !

After some quick surfing I was able to find one song only where Y. Spanos name appears.

I shall be happy to learn more if someone has the opportunity to watch this programme :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Και εγώ ευχαριστώ τον Θανάση για την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη. :)

Annemarie + Natalie, I do not know if you have seen it: In this interview Spanos also speaks about his connections with France and French musicians. (It is the first time I learn more details about it.)

I tried to translate this part of the interview. (And of course into English, not into French as I do not know this language. :music: )

<<- And how did you come to Paris;

"When I finished the secondary school I was restless and wanted to leave Greece. My parents, people with understanding, let me travel one year all over Europe: First I went to Italy, then to England. I stayed only for a very short time. But when I arrived in Paris I realized that I would stay. It was the time of the great French song, of Piaf, Aznavour, Becaud, Brel, Brassens."

- This song vanished. Why;

"Americanism invaded and filled the market with american products. The songwriters began to retire one after the other. The French song fell silent, in a similar way as it happens to us [= in Greece] nowadays. But I was lucky because I experienced it [= the French song] when it was on its highest point."

- When did you settle in Paris permanently?

"My father, a dentist, wanted me to become a scientist. And I made him the favour to come back. I entered the Faculty of Law, stayed for three months, was deferred and afterwards returned to Paris, underwent an audition and saw that I could become part of the left bank of the good French song. I went back again to make my military service I am one of the artists who served in the army and in difficult times too and afterwards I returned to Paris definitely.

- You worked with great French voices

"When playing in the 'bouat' [something like pubs where music is played] I became well-known as the musician who accompanies [at the piano]. The 'bouat' at this time there [in Paris] worked in the same way as later on [late 60-ies, early 70-ies] in the Plaka [in Athens]: only piano-guitar-voice. So I accompanied many important voices: from Brassens to Barbara."

- And you wrote songs for Bardot and for Juliette Greco

"My first songs had French lyrics. It happened that Bardot sang one of them in a film and afterwards she sang three more. Then I set into music French poems (Verlaine, Rimbaud, Aragon, Eluard and others) and I recorded them with Juliette Greco. But well-known made me the less famous French singers."

- How and why did you return to Greece;

"To Greece I came always in the summers. So, in 1962-63 intervened Giorgos Papastefanou [later a well-known lyric-writer] and I became acquainted with Alekos Patsifas. 'Come back', he said to me after he had heard me, 'and next year we will start together a [record] company'. He meant 'Lyra'. At this time Hatzidakis and Theodorakis where at the zenith of their fame, Xarhakos had started, but there was also a lot of very light music: Giovanna, Tzeni Vanou, the [music] Festival of Saloniki. The broad public still did not listen the rebetiko song. So unwittingly I made something different. My first songs as 'Mia agapi gia to kalokairi' with lyrics by Papastefanou, sung by Kaiti Homata, was 'something new, fresh in the field of the Greek song'. At least that was written in the Greek press at this time. But indeed Homata performed the songs in a simple way, without 'korones'.">>

I have a question about this interview. But as it concerns the French music (I mean the expression "left bank of the good Fench song") I will write in the topic we have about it. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Και εγώ ευχαριστώ τον Θανάση για την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

Annemarie + Natalie, I do not know if you have seen it: In this interview Spanos also speaks about his connections with France and French musicians. (It is the first time I learn more details about it.)

No, I had not seen it, I'm sorry to say !

Thank you Michael for drawing my attention to it (and translating par of it) and special thanks to Thanasis for posting this very interesting interview.

Among several interesting comments (the details on his career in France and in Greece, his definition of a "slapdash" song, his appreciation of various composers, lyric writers and singers, etc.) what impresses me most is his statement that he has followed the Fame Story from the start and that he has found something of interest there.

This is certainly the mark of a very open mind ......Δεν έχετε στεγανά....."Δεν είχα ποτέ. ..."

Wish I were able to follow him there !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραία παρουσίαση ήταν η χτεσινή του Γιάννη Σπανού.

Εκτός από μεγάλος συνθέτης, είναι κι ένας σεμνός και γλυκός άνθρωπος.

Εγώ θαυμάζω στο Σπανό την ικανότητά του, από τη μια να γράφει μελωδίες, πιο ελαφρές και "ευρωπαϊκές", αλλά πανέμορφες, κι από την άλλη δυνατά λαϊκά τραγούδια, κλασικού- δωρικού ύφους. Όπως για παράδειγμα η "Αλάνα" με τον Νταλάρα. Χτες έδειξαν κι ένα απόσπασμα από το συγκεκριμένο τραγούδι, με τον Νταλάρα να το τραγουδά ζωντανά.

Αν κρίνω από το πολύ μακρύ μαλλί του, πρέπει το στιγμιότυπο αυτό να είναι των αρχών του ' 90. Μήπως γνωρίζει κανείς, που είδε την εκπομπή, από ποια εμφάνιση του Νταλάρα ήταν η συγκεκριμένη εκτέλεση;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ήταν από ένα αφιέρωμα στον Γ.ΣΠΑΝΟ που πρόβαλε η κρατική τηλεόραση το 1992 (η ημερομηνία αποτυπώθηκε έντονα στη μνήμη μου γιατί τότε ήμουνα φαντάρος και έκανα ολόκληρη φασαρία για να αλλάξω κανάλι στην τηλεόραση του ΚΨΜ.Τελικά το είδα).Ο Νταλάρας είχε πει εκτός απ'την ΑΛΑΝΑ και το "ΔΕΝ ΦΤΑΙΩ".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αναδρομή Γιάννη Σπανού στο Θέατρο Πέτρας

Αύριο Παρασκευή, στις 9.30 μ.μ., ο συνθέτης Γιάννης Σπανός θα είναι στο Θέατρο Πέτρας στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πέτρας που οργανώνει ο Δήμος Πετρούπολης, όπου θα δώσει τη βασική φετινή αθηναϊκή συναυλία του, η οποία έχει τίτλο «Αναδρομή». Αναδρομή στην πολύχρονη πορεία του στο τραγούδι, που ως αφετηρία είχε τις παρισινές μπουάτ όπου έπαιζε πιάνο και έγραφε τα πρώτα του τραγούδια που ερμήνευσαν η Μπριζίτ Μπαρντό, η Ζουλιέτ Γκρεκό, η Μαρί Λαφορέ και άλλα αστέρια εκείνης της εποχής.

Στην Αθήνα η συνέχεια, στις μπουάτ στην Πλάκα και η δημιουργία του «Νέου Κύματος»: «Μια αγάπη για το καλοκαίρι» και Καίτη Χωματά, «Μια φορά θυμάμαι» και Αρλέτα κ.ά.

Τα χρόνια περνούσαν και ο Γιάννης Σπανός συνέχιζε να μας δίνει και άλλες μελωδίες, που φωνές σπουδαίες ερμήνευσαν: Μαρινέλα, Χάρις Αλεξίου, Βίκυ Μοσχολιού, Γρ. Μπιθικώτσης, Γ. Πουλόπουλος, Γ. Πάριος, Δ. Μητροπάνος, Στ. Κόκκοτας, Δ. Γαλάνη, Γ. Νταλάρας, Α. Πρωτοψάλτη, Τ. Τσανακλίδου, Μ. Μητσιάς...

Αγαπημένες μελωδίες, που ακόμα τραγουδάμε και μαζί τους θυμόμαστε στιγμές που ζήσαμε εκείνα τα χρόνια: «Οδός Αριστοτέλους», «Μαρκίζα», «Ιδανικός και ανάξιος εραστής», «Ανθρωποι μονάχοι», «Σπασμένο καράβι», «Κυριακές στην Κατερίνη», «Σαν με κοιτάς», «Πες πως μ' αντάμωσες», «Φταίμε και οι δυο», «Αγάπη δίκοπη» κ.ά.

Αυτά τα 45 χρόνια ο Γιάννης Σπανός ήταν παρών με τη μουσική και στο σινεμά και στο θέατρο: Γλυκιά Ιρμα» με την Ελλη Λαμπέτη, «Σκιές στην άμμο», «Καμπαρέ ο Κόσμος», «Ερωτική Συμφωνία», «Ομορφες μέρες», ακόμα και για παιδικές παραστάσεις έγραψε μουσική, όπως στον «Μορμόλη».

45 χρόνια Γιάννης Σπανός και η πορεία συνεχίζεται.

Γράφει τραγούδια, δίνει ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους, δίνει τραγούδια σε καταξιωμένους τραγουδιστές της νέας γενιάς.

Γιάννη Σπανό τραγουδά στην καινούργια του δουλειά ο Σάκης Ρουβάς, αλλά και ο Γιάννης Πλούταρχος, ο Δημήτρης Μπάσης, ο Σταύρος Κωνσταντίνου κ.ά.

Με ενθουσιασμό συμμετείχε στην περσινή αναβίωση του φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης.

Μαζί του στη συναυλία της Παρασκευής θα είναι η Σοφία Βόσσου, η Φωτεινή Σαββατιανού, ο Κώστας Τζιαγκούλας, ο Γιώργος Καραγιαννάκης και ο Σταύρος Κωνσταντίνου. Μαζί τους και η Καίτη Χωματά, η πρώτη ερμηνεύτρια του συνθέτη. Επικεφαλής της ορχήστρας ο ίδιος ο Γιάννης Σπανός.

Εισιτήρια: Ticket House (Πανεπιστημίου 42, τηλ. 210-3608366), Καταστήματα Must (Πετρούπολη) και Σινέ Πετρούπολης, Γκαλερί Α. (Ηλιούπολη), Virgin Megastores (Σταδίου, Μαρούσι, Ρέντη, Γλυφάδα). Ισχύουν και εισιτήρια Εργατικής Εστίας.

Μετά το Φεστιβάλ Πέτρας ο Γιάννης Σπανός θα δώσει συναυλίες: Κιάτο (15/7), Χαλκίδα (9/8), Χανιά (17/8), Ηράκλειο (18/8), Σπάρτη (25/8), Σπέτσες (8/9) κ.α.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/07/2006

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 Χρόνια Γιάννης Σπανός Συναυλία ζωής & ελπίδας

50 ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΑΝΟΣ

«Μουσική Διαδρομή μιας Ζωής»

Θέλοντας να γιορτάσουμε και να τιμήσουμε τον Συνθέτη που μας χάρισε τόσο γενναιόδωρα τις ωραίες του μελωδίες διοργανώνουμε τη Δευτέρα 31 Μαΐου στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο) μεγάλη συναυλία με ένα πανόραμα της μουσικής του διαδρομής στο οποίο συμμετέχουν κορυφαίοι ερμηνευτές της Ελληνικής μουσικής σκηνής καθώς και προσωπικοτήτων με τις οποίες συνεργάστηκε ο διακεκριμένος Συνθέτης κατά τη διάρκεια της πορείας του.

Μέρος των εσόδων της εκδήλωσης, κατόπιν επιθυμίας και υποδείξεως του ίδιου του Συνθέτη, θα διατεθούν στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» αποκλειστικά για τον εξοπλισμό του νεοσύστατου Ογκολογικού Νοσοκομείου «ΕΛΠΙΔΑ».

Την προσπάθεια στηρίζουν ο Σύλλογος «ΕΛΠΙΔΑ» και η Πρόεδρος του Συλλόγου, κα. Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα της εκδήλωσης, την έναρξη και τα σημεία προπώλησης των εισιτηρίων, καθώς και τους καλεσμένους ερμηνευτές της εκδήλωσης που θα τιμήσουν το Συνθέτη, θα ανακοινωθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα.

http://www.musiccorner.gr/?p=3526

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραία!!!!! (αν και δε μου αρέσει τελικά το Καλλιμάρμαρο για συναυλίες) Ευχαριστούμε Θάνο! :music::music::music:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Μέρος των εσόδων της εκδήλωσης, κατόπιν επιθυμίας και υποδείξεως του ίδιου του Συνθέτη, θα διατεθούν στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» αποκλειστικά για τον εξοπλισμό του νεοσύστατου Ογκολογικού Νοσοκομείου «ΕΛΠΙΔΑ».

Γιατί όποτε βλέπω τέτοιες δηλώσεις, διατηρώ επιφυλάξεις; :music:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Μέρος των εσόδων της εκδήλωσης, κατόπιν επιθυμίας και υποδείξεως του ίδιου του Συνθέτη, θα διατεθούν  στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» αποκλειστικά για τον εξοπλισμό του νεοσύστατου Ογκολογικού Νοσοκομείου «ΕΛΠΙΔΑ».

Γιατί όποτε βλέπω τέτοιες δηλώσεις, διατηρώ επιφυλάξεις; :music:

Γιατί είσαι επιφυλακτικός! :music:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Συντάσσομαι με τον Πέτρο.

Το παράξενο θα ήταν να ΜΗΝ συντασσόσουν με τον Πέτρο. :music:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Συντάσσομαι με τον Πέτρο.

Το παράξενο θα ήταν να ΜΗΝ συντασσόσουν με τον Πέτρο. :music:

:lol: :lol: :lol:

Aπ'το στόμα μου το πήρες...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Με φιλανθρωπικό τόνο

Βραδιά αφιερωμένη στον Γιάννη Σπανό στις 31 Μαΐου στο Παναθηναϊκό Στάδιο

Μια εκδήλωση αφιερωμένη στον σπουδαίο συνθέτη, Γιάννη Σπανό, θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 31 Μαΐου (ώρα: 21:00) στο Παναθηναϊκό Στάδιο.

«Οδός Αριστοτέλους», «Κάτω απτη μαρκίζα», «Θα με θυμηθείς», «Πες πως μαντάμωσες», «Μια φορά μονάχα φτάνει», «Ο τρελός», «Φταίμε κι οι δυό», «Αν μαγαπάς», «Σαν με κοιτάς», «Προσωπικά» είναι μερικές από τις δημιουργίες του συνθέτη που θα «γεμίσουν» το Παναθηναϊκό Στάδιο τη βραδιά εκείνη.

Πέραν του μουσικού μέρους, η εκδήλωση θα περιλαμβάνει και μια σύντομη οπτικοακουστική αναδρομή σε ειδικά διαμορφωμένες οθόνες προβολής με τη διαδρομή του συνθέτη από την αρχή της πορείας του μέχρι σήμερα. Την εκδήλωση θα παρουσιάσει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.

Οι καλλιτέχνες που θα συμμετάσχουν είναι οι: Μελίνα Ασλανίδου, Μιχάλης Βιολάρης, Ελένη Δήμου, Πέγκυ Ζήνα, Κώστας Καραλης, Κώστας Καραφώτης, Σταμάτης Κόκοτας, Κατερίνα Κούκα, Μανώλης Μητσιάς, Αντώνης Ρέμος, Κώστας Χατζής και Καίτη Χωματά.

Η ορχήστρα που θα πλαισιώνει τον συνθέτη, αποτελείται από 17 μουσικούς και την διεύθυνση της έχει αναλάβει ο Γιώργος Παγιάτης.

Σημαντικό μέρος των εσόδων της εκδήλωσης, κατόπιν επιθυμίας και υποδείξεως του ίδιου του συνθέτη, θα διατεθούν στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» αποκλειστικά για τον εξοπλισμό του νεοσύστατου Ογκολογικού Νοσοκομείου «ΕΛΠΙΔΑ».

Προπώληση εισιτηρίων σε όλα τα δισκοπωλεία Metropolis, στα πολυκαστήματα Public, Ιανός και στην Ticketservices (Πανεπιστημίου 39- Στοά Πεσματζόγλου), καθώς και με πιστωτική κάρτα: www.ticketservices.gr και τηλεφωνικά στο 210- 7234567.

Τιμή εισιτηρίου: 25 ευρώ.

http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntit...89&lngDtrID=253

Ελίνα ευχαριστώ για την πληροφορία.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ο Γιάννης Σπανός ξεδίπλωσε τη μουσική του ιστορία στο Καλλιμάρμαρο!

Γράφει η Γεωργία Τσάκωνα

Φωτογράφηση: Νίκος Ζότος

Επιμέλεια παρουσίασης: Παύλος Ζέρβας

http://www.musiccorner.gr/?p=6083

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θα με πείτε γκρινιάρη...αλλά πότε έγραψε ο Σπανός το "’σπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε" (προφανώς εννοούσε το "’σπρα καράβια") και επίσης ποιον προσωπικό δίσκο με την Ελένη Δήμου αφού έχει κάνει 2 ? Αν πεις και για τη φωτογραφία δίπλα στην παρατήρηση ότι δεν έπεφτε καρφίτσα...

ΜΕΓΑΛΟΣ καλλιτέχνης ο Γιάννης Σπανός, αλλά ας μην περιγράφουμε συναυλία του λες και έχει γράψει 10 τραγούδια.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Θα με πείτε γκρινιάρη...

Καθόλου! Μάλλον δεν έχεις δει τί σχόλιο πέφτει εδωμέσα σε αντίστοιχες περιπτώσεις... :(:D:razz:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Αν πεις και για τη φωτογραφία δίπλα στην παρατήρηση ότι δεν έπεφτε καρφίτσα...

ΜΕΓΑΛΟΣ καλλιτέχνης ο Γιάννης Σπανός, αλλά ας μην περιγράφουμε συναυλία του λες και έχει γράψει 10 τραγούδια.

Πολύ σωστή παρατήρηση, αν και από μόνη της η περιγραφή (ειδικά στο πέταλο, στο κάτω διάζωμα, απέναντι από τη σκηνή) αυτοακυρώνεται. Κάπου διάβαζα χθες πάντως ότι έκοψαν 5900 εισιτήρια. Είναι κρίμα για ένα μεγάλο συνθέτη σαν τον Γιάννη Σπανό, αλλά ο συγκεκριμένος συνδυασμός τραγουδιστών δεν νομίζω ότι μπορούσε να συγκεντρώσει περισσότερο κόσμο.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0