Sign in to follow this  
Followers 0
Geske

Θαλασσογραφίες - Thalassografies

4 posts in this topic

ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ

Με το προχώρα του Μάτσα φτάσαμε στο στούντιο

Thalassografies - views of the sea

«With Matsas' "get a move on", we got into the studio»

Α' ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ

Thalassografies

Μουσική: Μάνος Λοΐζος

Στίχοι:Λευτέρης Παπαδόπουλος

Ερμηνεία:Γιάννης Καλατζής, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Μαρίζα Κωχ, Μάνος Λοΐζος.

Music: Manos Loizos

Lyrics: Lefteris Papadopoulos

Singers: Giannis Kalatzis, Giorgos Dalaras, Giannis Parios, Mariza Koch, Manos Loizos

ΜΙΝΟS 1970

Ο Μάνος Λοΐζος ήταν έξοχος συνθέτης. Μελωδικός, γλυκός, τρυφερός - αυτά που ξέρουμε. Ήταν όμως - αντίθετα από μένα, που σκιζόμουνα στη δουλειά - και ολίγον... τεμπέλης!

Manos Loizos was an excellent composer. Melodious, sweet, tender - those things we know. Meanwhile though, he was - in contrast to me, who was killing myself working - also utterly... lazy!

Για να γράψει ένα τραγούδι, μου έβγαζε την πίστη. Το πήγαινε από 'δω, το έφερνε από 'κει, του βρώμαγε, του μύριζε, το έπαιζε στη γυναίκα του και στους φίλους του, το δοκίμαζε στο στούντιο, το άλλαζε, το διόρθωνε κ.ο.κ.

Το τι τράβηξα για το «Αχ, χελιδόνι μου»,τον «Λιόντα»,το « Μη με ρωτάς» και άλλα δεν λέγεται...

When he had to write a song, he'd make me lose my religion. He'd take it over here, he'd bring it over there, he'd sniff around it and smell it, he'd play it to his wife and to his friends, he'd try it out in the studio, he's change it, correct it and so on.

What I went through with "Ach, chelidoni mou", "O liontas", "Mi me rotas" and other songs: it can't described.

Το 1968, που κυκλοφόρησε ο «Σταθμός», ο Μάνος είχε ετοιμάσει ελάχιστα τραγούδια. Με τις φωνές και τους καβγάδες, όμως, και το «σπρώξε» και «προχώρα» του Μάτσα, καταφέραμε να φτάσουμε στο στούντιο, χρησιμοποιώντας για βοήθεια και μερικά ορχηστικά...

In 1968, when he released "O Stathmos", Manos had only a very few songs ready. With some shouting and some rows, though, and the "push" and the "get a move on" from Matsas [T.N. the boss of the record company], we did manage to get into the studio, using some orchestral pieces to help out.

Το 1969, είχαμε μαζέψει, από δουλειές στον κινηματογράφο, κυρίως, διάφορα τραγούδια και αποφασίσαμε να κάνουμε μια συναυλία στο σινέ Αλόμα, του Χολαργού.

In 1969, we had gathered different songs, mostly from work for motion pictures, and we decided to do a concert at the cine Aloma, in Cholargos.

Αυτή τη συναυλία δεν ξέρω πως, την παρακολούθησε και ο μακαρίτης, πολύ καλός ηθοποιός, Ανδρέας Φιλιππίδης.

Ο οποίος είχε ενθουσιασθεί με ένα τραγούδι, που έλεγε: Εκείνος που μας χάθηκε / θ' ανθίσει μες στο χώμα / θα βγει την άλλη άνοιξη / μ' ένα φιλί στο στόμα / θα βγει την άλλη άνοιξη / το άλλο καλοκαίρι / με πράσινο πουκάμισο / κι ένα κλαρί στο χέρι...

This concert, I don't know how, was attended by the late, very good actor, Andreas Filippidis.

He was very enthusiastic about one song which said "The one who was lost to us / will flower in the soil / he will come next spring / with a kiss on his lips / he will come next spring / next summer / with a green shirt / and a green twig in his hand...

Εκείνο τον καιρό, ο συγγραφέας Αλκής Παπάς- πρώτος και μοναδικός σύζυγος της Ειρήνης Παπά - είχε γράψει ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Γη... SOS».

At that time, the author Alkis Papas - first and unique husband of Eirini Papa - had written a theatre play with the title «Gi... SOS» ["Earth... SOS"].

Το έργο - μουσικό - θα ανέβαινε στο θέατρο «Μίνωα» της οδού Πατησίων, από τον Μαρκομιχελάκη (θεατρώνης).

Ο τελευταίος είχε προσλάβει στον θίασο τον Φιλιππίδη, τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τη Μάρθα Καραγιάννη, την Ιλια Λιβυκού, τη Λίντα Αλμα κα. Και ποιόν θα φωνάξουμε για τη μουσική ; ρώτησε ο Μαρκομιχελάκης. «Τον Μάνο Λοΐζο» είπε ο Φιλιππίδης.

This play - a play with music - was to be staged at the "Minoas" theatre in Patision street, by Markomichelakis (who ran the theatre).

The latter had managed to get, for the theatre, Filippidis, Alekos Aleksandrakis, Martha Karagianni, Ilia Livikou, Linda Alma, and others. "And who are we going to ask for the music?" asked Markomichelakis. "Manos Loizos", said Filippidis.

’κουσα μερικά τραγούδια του σε μια συναυλία και τρελάθηκα ! Ένα δε κομμάτι, το Εκείνος που χάθηκε, μου πήρε την ψυχή....

"I heard some of his songs in a concert, and they drove me mad! There is one song, called "Ekeinos pou chathike", which took my soul...

Έτσι με τον Μάνο, πήραμε τη δουλειά. Βάλαμε αμέσως κάτω τα τραγούδια της συναυλίας, ζητήσαμε να 'ρθουν στον θίασο και η Αλέκα Μαβίλη με τον Μιχάλη Βιολάρη, για τραγουδιστές και προχωρήσαμε.

And that's how, with Manos, we got the job. We put down at once the songs from the concert, we asked that Aleka Mavili and Michalis Violaris come to join the theatre, as singers, and we got going.

Και με αυτό το υλικό, φτιάξαμε τον δίσκο «Θαλασσογραφίες» στον οποίο - τι πλάκα! - δεν χρησιμοποιήσαμε το «Εκείνος που μας χάθηκε», γιατί εγώ το 'βρισκα μακάβριο - όπως και είναι... και δεν το ήθελα, απ' ουδενί λόγω, πλάι στον Καφενέ, στον Σεβάχ, στο Μήνυμα, στη Γοργόνα, στο Νανούρισμα και στ' άλλα τραγούδια του έργου! Να σημειώσω τέλος, ότι αυτό το κομμάτι, που αγάπησε ο Φιλιππίδης, δεν το βάλαμε ποτέ με τον Μάνο σε δίσκο...

And with that material, we made the record "Thalassografies", on which - what a joke! - we did not use that "Ekeinos pou chathike", because I found it macabre - it really is... and I didn't want it, not for any reason, next to the "Kafene", to "Sevach", to "To minima", to "I Gorgona", to the "Nanourisma", and the other songs of the record! Let me note, finally, that this piece, which Filippidis loved, Manos and I never put it on any record...

Τα τραγούδια ερμήνευσαν οι Γιάννης Καλατζής, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Μαρίζα Κώχ, το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε η Αργυρώ Καρύμπακα- Νεγρεπόντη και τη φωτογραφία, στο οπισθόφυλλο την τράβηξε ο ζωγράφος Βακιρτζής, στο Κερατσίνι, ένα πρωινό, που ο Νταλάρας παραλίγο να παίξει ξύλο, μπροστά στην πύλη του Ανδριανού, με ένα μόρτη, που πήγε να μας τρακάρει...

The songs were interpreted by Giannis Kalatzis, Giorgos Dalaras, Giannis Parios, Mariza Koch, the record sleeve was designed by Argiro Karimpaka-Negreponti, and the photo, in the inlay, was taken by the painter Vakirtzis, in Keratsini, one morning, when Dalaras narrowly escaped coming to blows, at the gate of Adrianou, with a character who was about to run into us...

Του Λευτέρη Παπαδόπουλου

By Lefteris Papadopoulos

Πηγή: 100 Δίσκοι και η ιστορία τους από τον Μελωδία 99,2 /Ειδική έκδοση - Καθημερινή

Source: 100 records and their history, from Melodia 99.2 / Private edition - Kathimerini

Share this post


Link to post
Share on other sites

ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΜΑΝΟΥ ΛΟΪΖΟΥ - ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Μουσική: Μάνος Λοΐζος

Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος

Ερμηνεία: Γιάννης Καλατζής, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Μαρίζα Κωχ, Μάνος Λοΐζος.

ΜΙΝΟS 1970

Αποχαιρετούμε το καλοκαίρι μ έναν καθαρά «θαλασσινό» δίσκο: Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η ενότητα θέματος ήταν ένα από τα ζητούμενα στις επιλογές των δημιουργών αλλά βέβαια η δικτατορία περιόριζε πολύ τη δυνατότητα επιλογής θεματολογίας. Μέσα σ αυτό το κλίμα είναι αλήθεια ότι προέκυψαν πολλοί μέτριοι και «άχρωμοι» δίσκοι με ερωτικό κυρίως περιεχόμενο, αλλά και αρκετοί άλλοι αξιόλογοι με ευρηματικότητα και φαντασία στην επιλογή ρυθμών και στίχων.

Οι «Θαλασσογραφίες» ασφαλώς ανήκουν στη δεύτερη περίπτωση. Και μπορεί το θέμα να μην είναι πρωτότυπο, όμως είναι η πρώτη φορά που όλα τα τραγούδια ενός δίσκου μιλούν για τη θάλασσα. Όσο για την ευρηματικότητα του δίσκου αυτή έγκειται στη μελωδία που αποτελεί, άλλωστε, και το «δυνατό χαρτί» του Μάνου Λοΐζου.

Γράφει σχετικά ο παραγωγός Αχιλλέας Θεοφίλου, στενός φίλος του Λοΐζου: «Τη μουσική του Μάνου τη χαρακτήριζαν τα ακούσματα και η αναζήτηση του καινούργιου και της "καλής" μελωδίας, αλλά και οι άνθρωποι που βρίσκονταν καθημερινά δίπλα του. Στούντιο, τραγούδια, μελωδίες, ψάξιμο. Ο Μάνος σφύριζε τις εισαγωγές, δούλευε ατελείωτες ώρες στο στούντιο κάνοντας ..."τεστ κοπώσεως" ώσπου να βρει την καλή μελωδία!». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Β. Παπακωνσταντίνου: «Ο Μάνος ήταν μεγάλος μελωδός. Η μεγάλη του τέχνη ήταν η απλότητα της μελωδίας του. Κάθε νέο του τραγούδι νόμιζες πως το έχεις ξανακούσει, χωρίς όμως να σου θυμίζει κάποιο άλλο. Όταν νέοι μουσικοί μου ζητούν να τους συμβουλέψω, τους λέω πάντα: «Να ακούσετε πολύ Λοϊζο», για να παραδειγματιστούν από τις μελωδίες του. Το τραγούδι του είναι ανεμοτράγουδο, είναι τραγούδι του δρόμου. Ο Μάνος έψαχνε διαρκώς καινούργιους τρόπους έκφρασης και νέους δρόμους τραγουδιού».

Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1970 από την εταιρεία Minos του Μ. Μάτσα. Είχε προηγηθεί το 1968 ο «ΣΤΑΘΜΟΣ» που αποτέλεσε πραγματικό σταθμό, όχι μόνο για τους δημιουργούς του αλλά και για την Ελλάδα της εποχής, για τον κόσμο που αγκάλιασε και αγάπησε τα τραγούδια αυτά αλλά και για τους μετέπειτα δημιουργούς στους οποίους έδειξε το "δρόμο".

Αναφέρει ο κ. Μάτσας για τη γνωριμία του με τον Μ. Λοϊζο: «Θυμάμαι θα ήταν τέλη του '65 με αρχές το '66 όταν για πρώτη φορά συνάντησα το Μάνο Λοΐζο στο γραφείο μου, στο πατάρι της Σταδίου. Μου τον είχε στείλει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Ο Λευτέρης ήταν ήδη καλός φίλος και συνεργάτης. Έρχεται ο Μάνος, ένας νέος συμπαθέστατος και μάλλον συνεσταλμένος, ακούω τα τραγούδια του αλλά δεν μ' αρέσουν οι στίχοι. Του το λέω. Όποτε εκείνος, χωρίς να δείξει ότι διαφωνεί μαζί μου με ευχαριστεί και φεύγει ευγενικά. Μετά από ένα ολόκληρο χρόνο τέλη του '66 με ξαναεπισκέπτεται. Κατάλαβα τη γκάφα που είχα κάνει! Ξαναπαίζουμε λοιπόν τα τραγούδια αρχίζουμε να διαλέγουμε το υλικό αλλά και πάλι ένα συνταρακτικό γεγονός χωρίζει τους δρόμους μας. Γίνεται η δικτατορία και ο Μάνος φεύγει στο εξωτερικό».

Ας δούμε τώρα πώς προέκυψαν οι «Θαλασσογραφίες» μέσα από την αφήγηση και τις αναμνήσεις ενός από τους συντελεστές του, του Λ. Παπαδόπουλου:

«Το 1969, είχαμε μαζέψει, από δουλειές στον κινηματογράφο, κυρίως, διάφορα τραγούδια και αποφασίσαμε να κάνουμε μια συναυλία στο σινέ Αλόμα, του Χολαργού. Αυτή τη συναυλία την παρακολούθησε και ο μακαρίτης, πολύ καλός ηθοποιός ,Ανδρέας Φιλιππίδης, ο οποίος είχε ενθουσιασθεί με το τραγούδι « Εκείνος που μας χάθηκε».

Εκείνο τον καιρό, ο συγγραφέας Αλκης Παπάς - πρώτος και μοναδικός σύζυγος της Ειρήνης Παπά - είχε γράψει ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Γη... SOS». Το έργο - μουσικό - θα ανέβαινε στο θέατρο «Μίνωα» της οδού Πατησίων, με θίασο τους Φιλιππίδη, Αλέκο Αλεξανδράκη, Μάρθα Καραγιάννη, την Ιλια Λιβυκού, κα. Τότε ο Α. Φιλιππίδης πρότεινε το Μ. Λοΐζο για τη μουσική: «’κουσα μερικά τραγούδια του σε μια συναυλία και τρελάθηκα ! Ένα δε κομμάτι, το Εκείνος που χάθηκε, μου πήρε την ψυχή....».

Έτσι με τον Μάνο, πήραμε τη δουλειά. Βάλαμε αμέσως κάτω τα τραγούδια της συναυλίας, ζητήσαμε να ' ρθουν στον θίασο και η Αλέκα Μαβίλη με τον Μιχάλη Βιολάρη, για τραγουδιστές και προχωρήσαμε. Και με αυτό το υλικό, φτιάξαμε τον δίσκο «Θαλασσογραφίες», στον οποίο - τι πλάκα!- δεν χρησιμοποιήσαμε το «Εκείνος που μας χάθηκε», γιατί εγώ το 'βρισκα μακάβριο - όπως και είναι...και δεν το ήθελα, επ' ουδενί λόγω, πλάι στον Καφενέ, στον Σεβάχ, στο Μήνυμα, στη Γοργόνα, στο Νανούρισμα και στ' άλλα τραγούδια του έργου! Να σημειώσω τέλος, ότι αυτό το κομμάτι, που αγάπησε ο Φιλιππίδης, δεν το βάλαμε ποτέ με τον Μάνο σε δίσκο...».

Τελικά ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1970 με βασικό τραγουδιστή τον Γιάννη Καλατζή και επίσης το Γιώργο Νταλάρα, το Γιάννη Πάριο και τη Μαρίζα Κώχ. Λιγότερο γνωστό είναι ότι και η Χ. Αλεξίου συμμετείχε στο δίσκο αυτό κάνοντας τις δεύτερες φωνές και ξεκινώντας έτσι μια βαθιά φιλία και συνεργασία με το Μάνο Λοϊζο.

Το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε η Αργυρώ Καρύμπακα- Νεγρεπόντη και τη φωτογραφία, στο οπισθόφυλλο την τράβηξε ο ζωγράφος Βακιρτζής, στο Κερατσίνι. Οι «Θαλασσογραφίες» περιλαμβάνουν 11 τραγούδια: Όλα αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν πολύ και τα περισσότερα ακούγονται φρέσκα και ζωντανά και στην εποχή μας, 36 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία τους.

Πρόκειται για τα τραγούδια:

1. Σ ΑΓΑΠΩ Σ ΑΓΑΠΩ

2. ΚΟΚΚΙΝΟ ΓΛΥΚΟ ΜΟΥ ΣΤΟΜΑ

3. ΕΝΑ ΓΕΡΙΚΟ ΚΑΡΑΒΙ

4. Η ΓΟΡΓΟΝΑ

5. ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ

6. ΔΕΚΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑ

7. ΤΖΑΜΑΪΚΑ

8. ΕΧΩ ΕΝΑ ΚΑΦΕΝΕ

9. ΣΕΒΑΧ Ο ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ

10. ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ

11. ΜΑΝΝΑ ΔΕ ΦΥΤΕΨΑΜΕ

Ακολούθησε ο δίσκος "ΝΑ 'ΧΑΜΕ ΤΙ ΝΑ 'ΧΑΜΕ" το 1972. Οι τρεις πρώτοι, λοιπόν, μεγάλοι δίσκοι του Μ. Λοΐζου έγιναν με το Λευτέρη Παπαδόπουλο και χαρακτήρισαν την εποχή τους δίνοντας στον κόσμο μια ανάσα ευαισθησίας, σ' εκείνη τη δύσκολη περίοδο για τα πολιτικά πράγματα της Ελλάδας.

· Τα λόγια του Μ. Μάτσα και του Αχ. Θεοφίλου προέρχονται από τη συνέντευξη τύπου με αφορμή την επανακυκλοφορία των δίσκων του Μ. ΛοΙζου το 2002.

· Η αφήγηση του Λ. Παπαδόπουλου από το αφιέρωμα « 100 Δίσκοι και η ιστορία τους» από τον Μελωδία 99,2 /Ειδική έκδοση Καθημερινή.

· Τα λόγια του Β. Παπακωνσταντίνου έχουν παρθεί από ένα αφιέρωμα που έγινε στον Μάνο Λοϊζο, από το περιοδικό «Δίφωνο» (τεύχος 24 Σεπτέμβριος 1997).

Πηγή: Πυξίδα - Μηνιαία Εφημερίδα για την Πόλη, τους Πολίτες, τον Πολιτισμό

http://www.pyxida.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=1858

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ένα άρθρο του Νίκου Θεοδωράκη για το δίσκο "Θαλασσογραφίες" βρίσκεται στο νέο τεύχος του περιοδικού "Αυλαία της Θεσσαλονίκης"

http://i65.photobucket.com/albums/h216/tha...ssografies1.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h216/tha...ssografies2.jpg

Κάπου στο άρθρο αναφέρεται πως εκτός από το "Μάνα δε φυτέψαμε" ο Γιάννης Πάριος είχε ηχογραφήσει για τις ανάγκες κινηματογραφικής ταινίας και το "Έχω έναν καφενέ".

Μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει εντοπιστεί τέτοια εκτέλεση.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ξεφυλλίζοντας χθες το "βιβλίο του εκπαιδευτικού" που μοιράζεται στους καθηγητές μουσικής στα σχολεία, "έμαθα" ότι τα "Δέκα Παλληκάρια" περιλαμβάνονται στη συλλογή "Θαλασσογραφίες" που κυκλοφόρησε το... 1969 και το συγκεκριμένο κομμάτι τραγουδήθηκε από τον...Γιάννη Καλατζή. Παρακάτω, βέβαια, στα στοιχεία του δίσκου (κωδικοί κλπ), αναφέρει ως χρονολογία το 1970. Ό,τι να'ναι..... :rolleyes::)

Και αυτό το βιβλίο (που στον Πρόλογό του αναφέρει χαρακτηριστικά ότι "η έρευνα για τον εντοπισμό και την επιλογή του υλικού αυτού ήταν μια διαδικασία επίπονη αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αφού απαίτησε πολύωρες καταδύσεις σε μουσικά αρχεία και μουσικές βιβλιοθήκες") απευθύνεται σε καθηγητές. Φανταστείτε τι διαβάζουν τα παιδάκια στα δικά τους βιβλία....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0