Sign in to follow this  
Followers 0
Theodore

Οι ορχήστρες και η Ελλάδα της πίστας

5 posts in this topic

Οι ορχήστρες και η Ελλάδα της πίστας

Tης Mαριας Kατσουνακη

Tα χαρακτηριστικά κοινά: Aστεγες, κακοπληρωμένες (ή άπορες), απαξιωμένες. Oι ελληνικές ορχήστρες, μοιάζουν με σύντομο ανέκδοτο. Παραδομένες ή στην κρατική αδιαφορία ή στην πολιτική εκμετάλλευση, εκπέμπουν σήματα κινδύνου, δεκαετίες τώρα, αλλά από τα αιτήματα το μόνο που απομένει είναι ένας ακαθόριστος, ενοχλητικός βόμβος στα ώτα των εκάστοτε υπουργών Πολιτισμού; Tο ασφαλιστικό παραμένει άλυτο, οι μισθοί των μουσικών γλίσχροι (με 500 ευρώ μηνιαίως αμείβονται οι εργαζόμενοι στην Oρχήστρα Xρωμάτων), ενώ ελάχιστα γνωρίζουμε για τη δισκογραφική τους δουλειά ή το ετήσιο ρεπερτόριό τους. Oσο για τον χώρο όπου εμφανίζονται, θα μπορούσε να αποτελέσει μια από τις ερωτήσεις-παγίδα τηλεπαιχνιδιού γνώσεων. «Πού δίνει τις συναυλίες της η KOA; A. Στο Mέγαρο Mουσικής Aθηνών. B. Στο «Pεξ». Γ. Στο «Παλλάς». Πουθενά και παντού θα ήταν η σωστή απάντηση, αν λάβουμε υπόψη μας ότι και οι τρεις αίθουσες έχουν φιλοξενήσει κατά καιρούς την Kρατική Oρχήστρα Aθηνών. Kαι η Kρατική Oρχήστρα Θεσσαλονίκης; H Oρχήστρα Xρωμάτων; H Oρχήστρα της Eθνικής Λυρικής Σκηνής; H Eθνική Συμφωνική Oρχήστρα της EPT; H (με πολλά ερωτηματικά) Kρατική Oρχήστρα Eλληνικής Mουσικής (KOEM); H (άφαντη) Συμφωνική Oρχήστρα του Δήμου Aθηναίων; Mόνο η Kαμεράτα που εδρεύει στο Mέγαρο Mουσικής και χρηματοδοτείται και από ιδιωτικό φορέα δεν αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα.

Σε ένα τοπίο άμουσο και γιουροβιζιονικό, όπου εκταμιεύονται με ευκολία χρήματα για «everything», αρκεί να φιλοξενεί ονόματα και αστέρες, η Oρχήστρα Xρωμάτων έπρεπε να φθάσει στον επιθανάτιο ρόγχο για να δραστηριοποιηθεί το YΠ.ΠO. και να εξασφαλιστεί ένα μέρος των αναγκαίων χρημάτων. Bρήκε δε φιλόξενη, προσωρινή, στέγη στο Mουσείο Mπενάκη της Πειραιώς. Aπό προσωρινότητα άλλο τίποτα. Eτσι, «προσωρινά», βολεύτηκε πρόσφατα και η KOΘ, έτσι πορεύεται και η KOA. Oσο για τους χώρους των δοκιμών τους, οι περιγραφές συναγωνίζονται συνθήκες ζωής σε προσφυγικούς καταυλισμούς. Kάποιο σχέδιο για μουσικό πάρκο στο Φαληρικό Δέλτα, όπου θα στεγάζονταν όλοι οι περιπλανώμενοι, ήρθε κι έφυγε σαν θαλασσινό αεράκι.

Aλλά γιατί διαμαρτυρόμαστε και μεμψιμοιρούμε; Tι κι αν η γειτονική Tουρκία διαθέτει πέντε ενεργές όπερες, τι κι αν οι άλλες, ευρωπαϊκές, ορχήστρες ιδρύουν πλέον δικές τους δισκογραφικές εταιρείες ώστε να έχουν την απόλυτη ευθύνη των CD και DVD τους. Στην Eλλάδα τα ορχηστρικά σύνολα υπάρχουν διά της διαμαρτυρίας τους. Tο κοινό τους περιορισμένο, η εκπαίδευση ανύπαρκτη, η πολιτιστική πολιτική κινούμενη άμμος. H Eλλάδα της πίστας ανθεί. H Eλλάδα της μουσικής φυτοζωεί.

Απο την Καθημερινή

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για μια φορά, θα πω την γνώμη μου χωρίς συγνώμη, έτσι - προκλητικά - όπως την έχω.

Η συμφωνική ορχήστρα μοιάζει πολύ με δεινόσαυρο: έχει τεράστιες δυνατότητες, που όμως αδικούνται έξω από το φυσικό του περιβάλλον, το όποιο υπήρχε φυσικό στο 19ο αιώνα, τώρα πλέον μόνο τεχνητό.

Η συμφωνική ορχήστρα δεν είναι το μέλλον της μουσικής, είναι το παρελθόν της, ή μάλλον ένα μέρος του παρελθόντος μιας συγκεκριμένης μουσικής παράδοσης, που εντελώς άδικα (και δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό, ασυνείδητα) θεωρείται «ανώτερη» όλων των άλλων - λόγο της στενής σχέσης της με τους bourgeois και το χρήμα τους.

Μην με παρεξηγείτε: ξέρω καλά και αγαπώ πάρα πολύ την κλασσική συμφωνική μουσική (η καταραμένη bourgeoisie έχει τουλάχιστον δημιουργήσει κάτι κάλο), είναι η μουσική με την όποια μεγάλωσα - αλλά ακριβώς γι' αυτό το λόγο ξέρω και τους περιορισμούς της.

Η συμφωνική ορχήστρα έχει παίξει πολύ περιορισμένο ρόλο στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Όλος ο πλανήτης πλέον έχει συμφωνικές ορχήστρες - μπορεί να είναι λόγος να θέλουν οι Έλληνες να έχουν κι αυτοί, ανθρώπινο θα 'ταν, αλλά είναι πολύ κακός λόγος. Να θέλεις την συγκεκριμένη μουσική, ναι - να θέλεις να έχουν αυτό που έχουν όλους, όχι.

Και τέλος πάντων: συμφωνίες παίζουν παντού, αλλά

κανείς άλλος, πουθενά, δεν έχει μια Εστουδιαντίνα.

Που είναι καλύτερη, σαν ορχήστρα, από κάθε συμφωνική της Ελλάδας ή της Κύπρου που έχω ακούσει.

Και αν εξαφανίζεται αύριο κάθε συμφωνική της Ελλάδας, αυτό που λέμε Κλασσική μουσική δεν θα πάθει τίποτα απολύτως - αν χαθεί η Εστουδιαντίνα, όλος ο κόσμος θα χάσει για πάντα ένα μοναδικό κομμάτι της μουσικής κληρονομιάς του.

Ποιος ακριβώς υποτιμάται;

Share this post


Link to post
Share on other sites
Η συμφωνική ορχήστρα έχει παίξει πολύ περιορισμένο ρόλο στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Όλος ο πλανήτης πλέον έχει συμφωνικές ορχήστρες - μπορεί να είναι λόγος να θέλουν οι Έλληνες να έχουν κι αυτοί, ανθρώπινο θα 'ταν, αλλά είναι πολύ κακός λόγος. Να θέλεις την συγκεκριμένη μουσική, ναι - να θέλεις να έχουν αυτό που έχουν όλους, όχι.

Και τέλος πάντων: συμφωνίες παίζουν παντού, αλλά κανείς άλλος, πουθενά, δεν έχει μια Εστουδιαντίνα.

Που είναι καλύτερη, σαν ορχήστρα, από κάθε συμφωνική της Ελλάδας ή της Κύπρου που έχω ακούσει.

Και αν εξαφανίζεται αύριο κάθε συμφωνική της Ελλάδας, αυτό που λέμε Κλασσική μουσική δεν θα πάθει τίποτα απολύτως - αν χαθεί η Εστουδιαντίνα, όλος ο κόσμος θα χάσει για πάντα ένα μοναδικό κομμάτι της μουσικής κληρονομιάς του.

Ποιος ακριβώς υποτιμάται;

Μην ξεχνάμε όμως τους αρκετούς χιλιάδες Έλληνες που ακούνε κλασική μουσική και τα ακόμα περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν σε ωδεία, και ασχολούνται με τη μουσική αυτή... Όλους αυτούς να τους στείλουμε να ακούσουν και να σπουδάσουν μουσική στο εξωτερικό?? :blink: :blink: Από τα ωδεία αυτά προέρχονται και οι μουσικοί που βλέπουμε στις ορχήστρες του Νταλάρα, ή οποιουδήποτε άλλου Έλληνα τραγουδιστή...

Μερικές από τις ορχήστρες που αναφέρονται παραπάνω:

H Oρχήστρα Xρωμάτων ---> Η ορχήστρα που ίδρυσε ο Μάνος Χατζιδάκις

Kρατική Oρχήστρα Eλληνικής Mουσικής (KOEM) ---> Η λαϊκή ορχήστρα που ίδρυσε ο Σταύρος Ξαρχάκος

Share this post


Link to post
Share on other sites

’μα ρωτήσεις τα παιδιά της Εστουδιαντίνας, ή την μπάντα του Νταλάρα, πού έμαθαν μουσική, δεν θα σου μιλήσουν πολύ για ωδεία και ορχήστρες, δεν νομίζω. Θα σου μιλήσουν για συγκεκριμένους καλούς δάσκαλους, για μεγάλους μουσικούς που άκουγαν και ακούνε για να μάθουν.

Είναι άδικο και αδικαιολόγητο, και μ' ενοχλεί, ότι η "κλασσική μουσική" γενικά, και οι μεγάλοι δεινόσαυροι της ιδιαίτερα (συμφωνική και όπερα), απαιτεί μια υποστήριξη που δεν προσφέρεται σε κανένα άλλο είδος μουσικής.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Είναι άδικο και αδικαιολόγητο, και μ' ενοχλεί, ότι η "κλασσική μουσική" γενικά, και οι μεγάλοι δεινόσαυροι της ιδιαίτερα (συμφωνική και όπερα), απαιτεί μια υποστήριξη που δεν προσφέρεται σε κανένα άλλο είδος μουσικής.

Δεν πιστεύω ότι στην Ελλάδα απαιτούν οι ορχήστρες και η όπερα πολλά πράγματα... ίσως ούτε και τα εντελώς βασικά. Και το άρθρο υπογραμμίζει την αντίθεση ότι ξοδεύονται γιγάντια πόσα για την Eurovision και άλλα παρόμοια φεστιβάλ, ενώ κάποιες από τις ορχήστρες είναι στα πρόθυρα κλεισίματος... Νομίζω ότι κανείς δεν διαφωνεί, ότι προτιμότερο είναι να πάρει τα χρήματα αυτά μια ορχήστρα παρά η Eurovision....

’μα ρωτήσεις τα παιδιά της Εστουδιαντίνας, ή την μπάντα του Νταλάρα, πού έμαθαν μουσική, δεν θα σου μιλήσουν πολύ για ωδεία και ορχήστρες, δεν νομίζω. Θα σου μιλήσουν για συγκεκριμένους καλούς δάσκαλους, για μεγάλους μουσικούς που άκουγαν και ακούνε για να μάθουν.

Ok, δεν ζούμε και στην Ελλάδα του '40 ή του '60...! Σήμερα, κάθε δήμος και γειτονιά έχει ωδείο και μουσικές σχολές, και εκεί εκτός από τα κλασικά όργανα, υπάρχουν και τμήματα λαϊκής μουσικής (μπουζούκι κτλ.) και βυζαντινής μουσικής. Δεν ξεφυτρώνουν οι μουσικοί από το πουθενά... I think we should be realists... ;):DB):music:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0