Jump to content


Photo

Ο Νταλάρας που εγώ έζησα (περίοδος 1970 - 1985)


47 replies to this topic

#41 TheAegean60

TheAegean60

    Dalaras Master

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 455 posts

Posted 23 April 2010 - 10:13 PM

Φιλε kapetanios προσωπικα δεν θυμαμαι ποτε εντασεις στην σχεση Ξαρχακου-Νταλαρα και Σαββοπουλου-Νταλαρα.Καθε αλλο! Απλα εκεινη την εποχη ο Νταλαρας ειχε εκφρασει ενα παραπονο οτι ο Σαββοπουλος δεν του εδινε τραγουδια του, ενω του ειχε ζητησει αρκετες φορες , αλλα δικαιολογουσε κιολας την αποφαση του Νιονιου και απο το 1987 και μετα τους ενωσε μια δυνατη φιλια....με τον Ξαρχακο ο Νταλαρας ειχε συνεργαστει σε καποιες συναυλιες στην Αμερικη το 1972 κι απο το ΠΑΛΛΑΣ και μετα ενωθηκαν με μια επισης δυνατη φιλια , που περα απο την ιστορικη αυτη συναυλια και 1 ακομα στο γηπεδο της ΑΕΚ για τους προσφυγες της Μικρασιας, απεφερε ΤΑ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ και το ΜΙΣΑ ΚΡΙΟΛΑ....ο Ξαρχακος εχει μιλησει παντα με πολυ θερμα λογια για τον Νταλαρα και βεβαια ο Νταλαρας τον θεωρουσε παντα εναν μεγαλο λαικο συνθετη...μην ξεχναμε οτι ο Ξαρχακος ηταν αυτος που εκανε τις ενορχηστρωσεις στα τραγουδια των Θεοδωρακη & Χατζηδακι στα πρωτα χρονια, πραγμα που δειχνει ποσο ηξερε απο λαικη μουσικη.....

#42 TheAegean60

TheAegean60

    Dalaras Master

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 455 posts

Posted 23 April 2010 - 10:15 PM

Ελινα, θα επιμεινω οσον αφορα τον Καζαντζιδη, δεν βλεπω να αναφερει κανεις τον καταλυτικο ρολο του Καλδαρα στο θεμα πνευματικης ιδιοκτησιας και ποσοστων, με αφορμη τα τραγουδια της Ευτυχιας, που οποιος προλαβαινε τα αρπαζε με ενα εικοσαρικο και τα οικοιοποιουνταν.....μιλω για δεκαετια του '60......

#43 EKOSTEL

EKOSTEL

    Dalaras admirer

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8,943 posts
  • Gender:Female
  • Location:Καλαμαριά
  • Interests:Μουσική. κινηματογράφος, θέατρο

Posted 24 April 2010 - 09:00 AM

Σ' ευχαριστω πολύ Ελίνα για τις ωραίες και κατατοπιστικότατες πληροφορίες.

Μία μόνο διευκρίνιση μόνο ως προς τις αμοιβές και τα συγγενικά δικαιώματα.
Ο τραγουδιστής έχει μία αμοιβή σύμφωνα με το συμβόλαιό του και καμιά φορά, (όπως στα μεγέθη του Νταλάρα και της Αλεξίου, από τα ύστερα '70ς και μετά, έχει και ποσοστά επί των πωλήσεων.
Ο στιχουργός και ο συνθέτης έχουν την αμοιβή τους και αυτοί πάλι, ανάλογα με το συμβόλαιό τους ποσοστά επί των πωλήσεων.
Τα λεφτά από τα συγγενικά δικαιώματα είναι κάτι ξεχωριστό. Είναι έσοδα από τη δημόσια αναπαραγωγή. Τα μοιράζονταν στιχουργοί και συνθέτες και η ΕΤΕ με τον Νταλάρα ήθελε να βάλει μέσα και τους τραγουδιστές.

Σωστά το κατάλαβα;

ΥΓ. Τελικά τα κατάφερε σε αυτό η ΕΤΕ;

Σωστά κατάλαβες,Kapetanie! :confused: Τα συγγενικά δικαιώματα δεν ήταν ελληνική εφεύρεση. Λειτουργούσε σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο κι εδώ άρχισαν συζητήσεις τέλη της δεκαετίας του 1970.

Για τον Καλδάρα, η αδυναμία μου είναι δεδομένη και θεωρώ πως προσέφερε τα μέγιστα στο τραγούδι.Τον θεωρώ κορυφαίο λαϊκό συνθέτη με άποψη. Και υποτιμημένο σε σχέση με κάποιον σύγχρονό του.Ο Καλδάρας είχε τα σπουδαία τραγούδια του δεν είχε φίλους σε δημοσιογραφικά γραφεία.Τα ινδοπρεπή για τα οποία κατηγορήθηκε τα έκαναν κι άλλοι.

Για τον Στ.Καζαντζίδη είναι εκπεφρασμένη η άποψή μου μέσα στα όρια που μου επιτρέπεται στο forum. Δεν ήταν ποτέ από τους καλλιτέχνες ''μου''. Ήταν όμως από τους αγαπημένους καλλιτέχνες της χώρας κι ενός σημαντικού μέρους του λαού.Δεν θα αναλύσω τις συνθήκες που έγινε αυτό.Σέβομαι κι αναγνωρίζω απόλυτα,λοιπόν,πως εξέφρασε την πίκρα και την αγωνία πολλών ανθρώπων, αποτέλεσε έναν από τους σημαντικούς πόλους τους ερμηνευτικούς και είπε πολλά τραγούδια αριστουργήματα.Κι όπως όλοι είπε και μέτρια. Για τον χαρακτήρα του, για κάποιες απόψεις του ή για οτιδήποτε άλλο δεν θα ανέλυα ποτέ δημόσια από σεβασμό στο ότι πέρασε στην αιωνιότητα πια και στο ότι τον ''μελέτησα'' σε σχέση με κάποια γεγονότα τελευταίας τηλεοπτικής εσοδείας που τον αδικούν σίγουρα. Και -κυρίως- δεν τον έζησα εγώ αλλά τον γνωρίζω από αφηγήσεις,από περιβάλλοντα(το χειρότερο για έναν καλλιτέχνη) ή από δημοσιεύματα.'Ετσι έβγαλα κάποια συμπεράσματα που μπορεί να είναι και σωστά αλλά μπορεί και λάθος. Το αν έχουν υπερεκτιμηθεί κάποιοι,εάν έχουν εκ του πονηρού υποτιμηθεί κάποιοι άλλοι το αν έχουν αποδοθεί αυτά που πρέπει σε κάποιους άλλους είναι ένα άλλο και μεγάλο ζήτημα.
Αν με ρωτήσει κανείς ποιον θεωρώ ως τον μεγαλύτερο τραγουδιστή (την μεγαλύτερη μουσική προσωπικότητα είναι το πιο σωστό) θα απαντήσω κι εγώ (όπως κι άλλοι φίλοι εδώ)αβίαστα τον Νταλάρα. Ούτε τον Μπιθικώτση (που του έχω αδυναμία ερμηνευτικά)ούτε τον Καζαντζίδη. Και για αντικειμενικούς αλλά -κυρίως- για υποκειμενικούς, προσωπικούς, συναισθηματικούς λόγους.Η δική μου άποψη που μπορεί να αποδειχτεί και ιστορικά ακριβής δεν μπορεί να εξαλείψει την άποψη κάποιων άλλων ανθρώπων.Ούτε αποτελεί αλάθητο.Αποτελεί άποψη που μπορώ να επιχειρηματολογήσω κόσμια πάνω σε αυτήν βέβαια.
''Λάμπει μέσα μου κείνο που αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει''. Οδ.Ελύτης
''Άντε, και του χρόνου στο Πεκίνο!''. Γ.Νταλάρας(Απρίλης 2003)
''Η φήμη είν' αρρώστια''. Γ.Νταλάρας(χωρίς ημερομηνία- δήλωση διαχρονική)

#44 kapetanios

kapetanios

    Καπετάνιος

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 24 April 2010 - 02:22 PM

Ευχαριστώ πολύ Ελίνα.
Τελικά τα κατάφερε η ΕΤΕ σε αυτό;

#45 EKOSTEL

EKOSTEL

    Dalaras admirer

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8,943 posts
  • Gender:Female
  • Location:Καλαμαριά
  • Interests:Μουσική. κινηματογράφος, θέατρο

Posted 24 April 2010 - 02:36 PM

Ευχαριστώ πολύ Ελίνα.
Τελικά τα κατάφερε η ΕΤΕ σε αυτό;

Τελικά τα κατάφερε η ΕΤΕ και οι εκπρόσωποί της σε αυτό.Ακριβώς!
''Λάμπει μέσα μου κείνο που αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει''. Οδ.Ελύτης
''Άντε, και του χρόνου στο Πεκίνο!''. Γ.Νταλάρας(Απρίλης 2003)
''Η φήμη είν' αρρώστια''. Γ.Νταλάρας(χωρίς ημερομηνία- δήλωση διαχρονική)

#46 TheAegean60

TheAegean60

    Dalaras Master

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 455 posts

Posted 28 April 2010 - 12:06 AM

ΜΕΡΟΣ Ζ'

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1984-1985

Μεσα σε ενα ακραια ταραγμενο σκηνικο λοιπον, οδευουμε προς την εναρξη των παραστασεων της ΤΕΝΤΑΣ .....η διαμαχη καποιων συνθετων που συνεχιζουν να συντηρουν τον λυσσωδη πολεμο κατα του Νταλαρα και της Αλεξιου συνεχιζεται και αυτο εχει σαν συνεπεια και την καταρτιση του προγραμματος να δυσκολευει και αναβολες απανωτες στην εναρξη των παραστασεων να προκαλει....ολα ειναι οριακα πια, φτανουμε να πιστευουμε οτι πιθανον να αναβληθει μια συνεργασια 2 τραγουδιστων που ο κοσμος περιμενε τοσα χρονια......οι περισσοτεροι συνθετες εχουν υπαναχωρησει, αλλα ο Θεοδωρακης με τον Χατζιδακι επιμενουν και ετσι αυτοματα απο το προγραμμα αποκλειονται αρκετα τραγουδια τους......ετσι εφτασε ο Θεοδωρακης στην εντελως αστοχη δηλωση "υψωστε την τουρκικη σημαια πανω απο την ΤΕΝΤΑ" , διοτι θεωρουσε (εντελως προσβλητικα για τους υπολοιπους συναδελφους του) πως απο την στιγμη που απουσιαζαν απο το προγραμμα της ΤΕΝΤΑΣ δικα του τραγουδια και του Χατζηδακι, τα τραγουδια των υπολοιπων ( Τσιτσανη, Περιστερη,Γουναρη,Μικρουτσικου,Κουγιουμτζη,Λοιζου,Μαρκοπουλου,Σπανου κλπ) ησαν απλα τουρκικα τραγουδια....τεραστια μπαρουφα!!!! λιγο καιρο αργοτερα , ο Χατζηδακις θα δωσει και μια συνεντευξη σε εφημεριδα(ΒΗΜΑ)οπου ουτε λιγο ουτε πολυ θα αποκαλεσει τους Νταλαρα και Αλεξιου ανικανους να πουν τραγουδια του.....2 σχεδον χρονια αργοτερα ο Νταλαρας θα γινει ικανος να πει τραγουδια του και θα τον στηριξει στην προσπαθεια του στον ΣΕΙΡΙΟ, δινοντας παραστασεις, με την συμβολικη αμοιβη των 5 χιλιαδων δραχμων ανα εμφανιση....οταν το κασε ενος μετριου τραγουδιστη των παραλιακων κεντρων εκεινη την εποχη ηταν τουλαχιστον 20πλασιο.....αλλα η μεγαλη επιθυμια του Νταλαρα ηταν να συνεργαστει με τον Χατζηδακι και αυτο δεν διστασε να το κανει σχεδον δωρεαν....ο Νταλαρας ο φιλοχρηματος ειναι αυτος! ευτυχως που τετοιες ενεργειες του καποιοι φροντιζαν να βγαινουν στην δημοσιοτητα κι ετσι οσο κι αν οι πολλοι τον λασπολογουσαν με καθε τροπο, υπηρχαν καποιοι ελαχιστοι παντα που φροντισαν να καταρριπτεται αυτη η λασπη.....διοτι ο ιδιος σιγουρα ποτε δεν θα εβγαινε να τα πει ολα αυτα. Και βεβαια οφειλω να σημειωσω και να υπογραμμισω για οσους δινουν αξια στο τι λεει η δηλωνει κατα καιρους ο α η ο β τραγουδανθρωπος για αλλους ανθρωπους του τραγουδιου , οτι εγω προσωπικα παντα δινω ελαχιστη εως καθολου σημασια σε τετοιες δηλωσεις, διοτι απο καποιους εξ αυτων εχω χορτασει "κωλοτουμπα"......ειδικα κι οσον αφορα τον Νταλαρα, η "κωλοτουμπα" εχει παει συννεφο απο καποιους , δυστυχως επιφανεις συνθετες.......οταν νομιζαν πως ειχαν βρει τον τραγουδιστη των ονειρων τους , απαξιωναν εμμεσως η αμεσως με δηλωσεις τον Νταλαρα κι οταν καταλαβαιναν πως το καρπουζι εβγαινε μαπα, τοτε ο Νταλαρας ξαναγινοταν μεγαλος τραγουδιστης......αν εξαιρεσω Λοιζο,Καλδαρα,Κουγιουμτζη,Σπανο , απο τους υπολοιπους μονο ο Μαρκοπουλος , ο Ξαρχακος κι ο Σαββοπουλος ποτε δεν αλλαξαν γνωμη για την αξια του Νταλαρα σαν τραγουδιστη και γενικα καλλιτεχνη. Το λεω αυτο για να καταδειξω οτι τελικα οταν ολοι χρειαζοντουσαν ΥΨΗΛΕΣ πωλησεις των τραγουδιων τους, ειχαν ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΣΙΓΟΥΡΗ ΛΥΣΗ.....Κι οτι χαρη στον Νταλαρα, το ψωμι πολλων αλειφοταν με χαβιαρι......απλα ησαν απο την φυση τους αχαριστοι, επιλησμονες , ζηλοφθονοι, μικροπρεπεις , δεν ανεχοντουσαν οτι μπορουσε καποιος αλλος , ενας τραγουδιστης αρκετα νεοτερος τους να τους υπερκερασει......
Επιτελους καποια στιγμη οι παραστασεις στην ΤΕΝΤΑ ξεκινησαν! Ο κοσμος ετρεχε πατεις με πατω σε να βρει εισητηρια, ακομα δεν ειχε εφευρεθει η κρατηση μεσω Ιντερνετ, επρεπε να στηνεσαι στα ταμεια.....βασανιστικο μεν , αλλα και μια ωραια αναμνηση αλλων εποχων....διοτι εκει στην ουρα , περιμενοντας να βγαλεις εισητηρια, ακουγες πραγματα που δεν ηξερες, γνωριζες η ξανασυναντουσες Νταλαροβιες γνωστες φατσες, γινοταν πλακα.....το θεατρο , χωρητικοτητας σχεδον 3,5 χιλιαδων θεατων ηταν καθε βραδυ φισκα και το καλο ηταν οτι βοηθουσε τον κοσμο να βρει χωρους να χορεψει......πηγα 2 φορες, δυστυχως τοτε υπηρετουσα στο ΠΝ και ελειψα καιρο σε αποστολη στην Λημνο.....εκει εγω ακουσα και 1η φορα τον Νταλαρα να λεει δυτικο τραγουδι,στα αγγλικα, οπως και την Αλεξιου....την σκληρη κριτικη εδω την υπεστη η Αλεξιου για το when a man loves a woman που ειχε τραγουδησει η Τζανις Τσοπλιν, αλλα αποψη μου ειναι οτι η Χαρουλα το τραγουδι το ειπε υπεροχα! Δεν νομιζω οτι η ΤΖ.Τσοπλιν θα μπορουσε ποτε να πει το ιδιο καλα ενα τραγουδι της Αλεξιου.....πολλοι ξενοι εχουν δοκιμασει κατα καιρους να τραγουδησουν ελληνικα και γελαμε, τουλαχιστον με την προφορα τους......δεν λεω οτι η Χαρουλα ειχε προφορα Οξφορδης, αλλα καταλαβαινες αριστα τι ελεγε.
Νωριτερα, στα τελη του 1983 ειχε κυκλοφορησει και η πρωτη δουλεια του Νικολοπουλου με ερμηνευτη τον Νταλαρα, με τιτλο Ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ. Θυμαμαι ειμουν στο Αιγιον και περνωντας εξω απο το δισκαδικο ΚΑΖΑΖΗΣ , ακουσα τον ιδιοκτητη, φιλο και αρρωστο Νταλαροβιο επισης, να μου φωναζει απο το υπογειο "αρρωστε, ελα εδω εχω νεα". Κατεβηκα τα σκαλια και με χαρα μου εδειξε τον δισκο ! μου εβαλλε κατευθειαν να ακουσω το ΤΙΣ ΜΑΚΡΙΝΕΣ ΤΙΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ και το ΕΔΩ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΑΛΛΟΝΙΚΗ......με εντυπωσιασαν και τα τραγουδια και οι ερμηνειες του Νταλαρα και οι δευτερες της Βιταλη......βεβαια στην συναυλια του ΟΑΚΑ ειχαμε παρει μια πρωτη γευση των νεων αυτων τραγουδιων....ακουγοντας τα ξανα και ξανα, μου αρεσε πολυ και το ΤΑ ΠΟΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΗΓΟΡΙΑΣ, νομιζω εκει δινει ρεστα ερμηνευτικα ο Νταλαρας, μα πιο πολυ μου αρεσε το ΣΕ ΚΑΛΟ ΜΟΥ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ , νομιζω οτι ειναι ενα πολυ λαικο τραγουδι στιχουργικα και μουσικα και βεβαια μου εμεινε η απορια που δεν ακουστηκε καθολου......
Οι παραστασεις στην ΤΕΝΤΑ τελειωσαν, αφηνοντας μας την ελπιδα πως η σμιξη Νταλαρα-Αλεξιου θα ειχε συνεχεια, αλλα διαψευστηκαμε στην συνεχεια.....δισκογραφικα συνεργαστηκαν αρκετα, αλλα επι σηνης ελαχιστα, με αφορμη την (χαρη στον Γιωργο) επιστροφη της Γιωτας Λυδια στα παλκα.....
Ενας νεος ,"περιεργος" δισκος μπηκε στην ζωη μας το φθινοπωρο , τραγουδια σε ποιηση ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ.....Σκεψη πολυ μπροστα, και βεβαια πισω απο ο,τι πρωτοποριακο , παντα υπαρχει ο Νταλαρας....
Πριν κανα-δυο χρονια αν θυμαμαι καλα, καποια παιδια κυκλοφορησαν εναν δισκο με ποιηματα του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ....θυμαμαι τι διθυραμβοι ειχαν γραφτει στον τυπο, κυριως για την ενεργεια των παιδιων αυτων και πολυ καλα φυσικα γραφτηκαν , διοτι ο ΠΑΛΑΜΑΣ δεν ειναι καθολου αμελητεα ποσοτητα για την Ελλαδα.....απλα διαβαζοντας αυτα που γραφονταν, ηταν φανερο οτι αυτοι που τα εγραφαν μαλλον αγνοουσαν οτι καποιοι αλλοι ειχαν προηγηθει πριν 20 και βαλε χρονια......διοτι δεν ανεφεραν πουθενα την συγκεκριμενη δουλεια.....εν πασει περιπτωσει, ομορφη μουσικη, εξαιρετικη ποιηση, σπουδαιες συμμετοχες τραγουδιστων......βεβαια ξεχωρισε η ΑΝΑΤΟΛΗ, νομιζω αν οχι το δυσκολοτερο, σιγουρα ενα απο τα 3 πιο δυσκολα τραγουδια που εχουν γραφτει στο Ελληνικο τραγουδι......για μενα τεχνικα ακομα πιο δυσκολο απο το ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΑ ΠΩ.....αλλα αν δεν μπορουσε ο Γιωργος να πει τετοια δυσκολα τραγουδια, τι Νταλαρας θα ηταν!
Στον δισκο αυτο υπηρχε και η συμμετοχη ενος νεου τραγουδιστη, που επειτα απο λιγο καιρο εμελλε να δεθει καλλιτεχνικα πολυ με τον Νταλαρα .Μιλαω για τον αξεχαστο ΔΙΟΝΥΣΗ ΘΕΟΔΟΣΗ, την πιο ευγενικη ισως παρουσια στην ιστορια του νεωτερου τραγουδιου....
Τα τραγουδια του δισκου αυτου παρουσιαστηκαν σε συναυλια στον Λυκαβηττο , με την συμμετοχη Νταλαρα-Γαλανη....εκεινο που δεν θυμαμαι ειναι αν η συναυλια εγινε εκεινο τον χρονο η τον επομενο που ειχαν κυκλοφορησει και ΤΑ ΑΠΟΝΑ ΜΑΤΙΑ......η εγιναν 2 ξεχωριστες? ειναι λιγο θολα στο μυαλο μου τα πραγματα....θυμαμαι να τραγουδαει την ΑΝΑΤΟΛΗ και μετα μαζι με την Γαλανη το Σ'ΑΓΑΠΩ , αλλα ταυτοχρονα θυμαμαι και το ΤΙ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΑ ΦΤΕΡΑ και το ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΕΣ Μ'ΑΓΚΑΘΙΑ.....αλλα δεν θυμαμαι αν ολα αυτα τα τραγουδησε ο Γιωργος σε 1 συναυλια.....οποιος/οποια ξερει και θυμαται ας βοηθησει σε αυτο το σημειο.
Εκεινη την εποχη υπηρξε και το ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ, η δευτερη συμμετοχη του Νταλαρα σε ταινια......δεν λεω εμφανιση, διοτι δεν εμφανιζοταν πουθενα....μαλιστα στην ταινια ακουγοταν σε καποια σκηνη πιο πολυ το ΠΑΓΩΣ' Η ΤΣΙΜΙΝΙΕΡΑ, δεν θυμαμαι να ακουγοταν το ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ.....εκπληκτικη ταινια , αλλα ομολογω οτι την 1η φορα ειχα παει για να ακουσω το τραγουδι! την 2η ειδα και την ταινια....ειχα ενα παθος περισσοτερο με τον Διονυση Παπαγιαννοπουλο και με τον Κατρακη βεβαια.....ηξερα απο το ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ ποσο καταπληκτικος ηταν ο Παπαγιαννοπουλος σε δραματικους ρολους......αν ρωτησει κανεις ποια ηταν η 1η φορα που ο Νταλαρας ακουστηκε σε ελληνικη ταινια, εγω ξερω μια ταινια του 1970 με τους Βυρωνα Παλλη- Αφροδιτη Γρηγοριαδου οπου ακουγοταν αυτουσιο το Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΦΕΥΓΕΙ ΒΑΡΥΣ.....μετα βεβαια ακολουθησε και το ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ και μια αποπειρα να συμμετασχει σαν ηθοποιος ο Νταλαρας σε ταινια μαζι με την Μαιρη Χρονοπουλου, μια αποπειρα που "ευτυχως δεν εγινε πραγματικοτητα , διοτι εγω δεν κανω για ηθοποιος", οπως δηλωσε αργοτερα ο ιδιος ο Γιωργος.......και στο τελος του χρονου κυκλοφορησε και το ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΑ ΛΥΔΙΑ, το οποιο δεν μπορω να πω οτι με συγκινησε παρα πολυ, περα απο την εξαιρετικη ερμηνεια του Γιωργου στο ΨΩΜΙ ΤΗΣ ΞΕΝΗΤΕΙΑΣ κυριως και στο ΗΡΘΑ ΚΙ ΑΠΟΨΕ ΣΤΑ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ ΣΟΥ, ενα τραγουδι που ο Γιωργος του εδωσε μια καταπληκτικη διασταση κι επισκιασε ολα τα αλλα για πολυ μεγαλο διαστημα......ενα τραγουδι που εχω ακουσει και απο τον σπουδαιο ΠΕΤΡΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ και απο τον Παριο, αλλα ο Γιωργος ηταν το κατι αλλο σε αυτο το τραγουδι.....η επιτυχια αυτου του τραγουδιου μου θυμισε κατι απο 50 ΧΡΟΝΙΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ. Βεβαια το πιο αξιοσημειωτο κι εκπληκτικο συναμα ειναι οτι ο Νταλαρας ειπε 1 μονο τραγουδι του μεγαλου Ζαμπετα και εκανε επιτυχια οσο ολα τα υπολοιπα τραγουδια του Ζαμπετα μαζι...κι αν δεν προκειται για μεγαλα τραγουδια, τραγουδισμενα απο μεγαλες φωνες, Μοσχολιου, Μαρινελλα κλπ, κλπ. Εχω ακουσει επισης (διοτι δεν ειμουν παρων) οτι μια απο τις ωραιοτερες συναυλιες που εχουν δοθει, ηταν αυτη στο ΚΑΥΤΑΤΖΟΓΛΕΙΟ προς τιμη της Λυδια απο τους Νταλαρα-Αλεξιου με συμμετοχη σχεδον 40 χιλιαδων κοσμου.....ειναι εκπληκτικα νουμερα αυτα για τα ελληνικα δεδομενα κι αυτα τα εξωπραγματικα νουμερα, μονο οπου υπηρχε Νταλαρας καταγραφονταν.....δεν νομιζω οτι κανεις αλλος τραγουδιστης θα μπορουσε τοσες απανωτες φορες να μαζεψει τοσο κοινο σε συναυλιες! Αν μη τι αλλο δεν το εχει επιχειρησει ποτε κανεις αλλος.
ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΝΑ ΜΑΤΙΑ δεν εχω να πω πολλα, οχι οτι δεν ειχε κι αυτος ο δισκος καποια σπουδαια τραγουδια, αλλα δεν θελω να επεκτεινομαι και πολυ σε αποψεις για δισκους......
Εν πασει περιπτωσει, το θεμα ειναι οτι ο Γιωργος βρισκεται στην καλυτερη ισως φαση της καρριερας του, κορυφη σταθερα κι αμετακινητα......μπορει τα τραγουδια που λεει να μην ειναι σαν αυτα του Κουγιουμτζη η του Καλδαρα η του Λοιζου, αλλα ο Νταλαρας εχει πια δημιουργησει ενα στατους, ο,τι κι αν τραγουδησει, μαγευει τον κοσμο......ΚΙ Ο ΚΟΣΜΟς ΤΟΝ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΑΘΡΟΑ......Ειτε στην Αθηνα , ειτε στην επαρχια....οπως η συναυλια στην Πατρα το καλοκαιρι του 1984, σε ενα καταμεστο σταδιο της ΠΑΝΑΧΑΙΚΗΣ , οπου ο κοσμος ειχε συρρευσει απο καθε γωνια της Πελοποννησου, της Στερεας και των Επτανησων με καθε μεσο, τραινα, αυτοκινητα, πλοια.....μια χαρα πηγαμε με την παρεα, αλλα γυρισαμε στο σπιτι στις 4 τα χαραματα με το πρωινο τραινο της γραμμης Πατρα-Αθηνα....νηστικοι, εξαντλημενοι , αλλα με ενα πακο αφισσες στα χερια......ησαν αυτες που ειχε τυπωσει για τον ΟΡΦΕΑ οπου αναφεροταν η συμμετοχη της Βιταλη..... προσφατα εδωσα 2 απο αυτες σε παιδια του φορουμ....συλλεκτικης αξιας πιστευω αυτες οι αφισσες......οι ιδιες κυκλοφορησαν μετα και για την συναυλια στο ΟΑΚΑ, αλλα χωρις το ονομα της Βιταλη βεβαια....
Φθινοπωρο του 1984 , Σεπτεμβρη , βλεπω στο ΕΘΝΟΣ με πολυ ψιλα γραμματα : " ΣΕΦ-Γιορτη νεολαιας ΠΑΣΟΚ - ωρα 21: 00, συναυλια Γ.Νταλαρα-Σ.Βμβακαρη- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΡΚΟ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ".
Το λεω στον ξαδερφο μου και στον φιλο μου τον Ηλια, το βραδακι κατηφοριζουμε στο ΣΕΦ......ψαχνουμε απο 'δω, ψαχνουμε απο 'κει , το ΣΕΦ ακομα ητανε γεματο γιαπια γυρω-γυρω, δεν ειχε ολοκληρωθει η ανεγερση του......καποια στιγμη σε μιαν ακρη ανακαλυπτουμε μια προχειρη εξεδρα φτιαγμενη απο μαδερια....."ρε, εδω θα τραγουδησουν? αυτο εδω θυμιζει παγκο της ψαραγορας, τα τελλαρα με την μαριδα λειπουν" , λεει ο Ηλιας και αποφασιζουμε να την στησουμε εκει και να περιμενουμε......παει η ωρα 9.20 , ακομα μεσα στο ΣΕΦ μιλαει ο Αντρεας, βριζουμε......ωσπου στις 9.30 εχουμε μαζευτει καμια 200αρια ατομα κι επιτελους εμφανιζονται ο Νταλαρας, ο Στελιος Βαμβακαρης, ο Μακης ο Μαυροπουλος , η Χαρα Πομωνη και οι υπολοιποι μουσικοι.......κουρδιζουν τα οργανα, η συναυλια ξεκιναει!
Καθομαστε μπροστα στην χαμηλη εξεδρα οκλαδον ολοι, 2 μετρα μακρια! Ειναι η πρωτη φορα που βλεπω σε ανοιχτη συναυλια απο τοσο πολυ κοντα τον Γιωργο! Παρακολουθω την καθε του κινηση, τις ανασες του , πως κανει τα γυρισματα στην φωνη του, πως χτυπανε οι φλεβες στον λαιμο του.....Μαγικος οπως παντα, λεει με τον γνωστο του οιστρο και παθος τα μεγαλα τραγουδια του Μαρκου : εκει ακουω πρωτη φορα ζωντανα τον ΚΑΒΟΥΡΑ, ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΜΑΥΡΟΜΑΤΑ ΜΟΥ, ΣΤΟ ΦΑΛΗΡΟ ΠΟΥ ΠΛΕΝΕΣΑΙ, ΟΛΟΙ ΟΙ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΤΟΥ ΝΤΟΥΝΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΝΗ ,Η ΑΤΑΚΤΗ, ειπε και το ΑΝΤΙΛΑΛΟΥΝ ΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ βεβαια, αλλα αυτο το εχω ξανακουσει 3 χρονια πριν στο ΣΟΥΠΕΡ-ΣΤΑΡ.....Μαγικη βραδυα, κρατησε σχεδον 3 ωρες , ακουσαμε και τι δεν ακουσαμε εκεινο το βραδυ ! Ηταν το 1ο δημοσιο αφιερωμα στον Πατριαρχη Μαρκο ...... Κατα τ' αλλα συμφωνα με καποιους ξερολες, ο Νταλαρας ασχοληθηκε επιδερμικα με το ρεμπετικο......Ηθελα ναξερα ποιος αλλος Ελληνας τραγουδιστης ασχοληθηκε τοσο, οσο ο Νταλαρας !!!
Το ΟΑΚΑ ξαναγεμισε τον Σεπτεμβρη του 1985 για την συναυλια στην μνημη του Λοιζου. Νταλαρας, Αλεξιου, Γαλανη, Παπακωνσταντινου και Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΤΖΗΣ....τον αναφερω με κεφαλαια, διοτι υπηρξε ο πρωτος ερμηνευτης των τραγουδιων του Λοιζου και του Κουγιουμτζη, παρεα με τον Γιωργο. Αλλο αν μετα πηξαμε στους οψιμους Λοιζικους τραγουδιστες......ΗΤΑΝ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΒΛΕΠΑ ΖΩΝΤΑΝΑ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΤΑΝ ΠΙΑ ΕΙΧΕ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, ΟΜΩΣ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΛΕΩ ΠΟΣΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ ΥΠΗΡΞΕ Ο ΚΑΛΑΤΖΗΣ ΚΑΙ ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΑΔΙΚΗ ΚΙ ΑΧΑΡΙΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΠΡΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ, Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΛΙΣΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΡΧΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΑΛΑΤΖΗ....ΔΥΣΤΥΧΩΣ !!!
Το ΟΑΚΑ ξαναγεμισε, το πληθος λογω Παπακωνσταντινου ηταν διαφορο , ο Βασιλης κατειχε πια μια σημαντικη θεση μεσα στο τραγουδι ,ειδικα αναμεσα στους νεους και εκεινο το βραδυ εδωσε κυριολεκτικα ρεστα , ηταν συγκλονιστικος....οπως συγκλονιστικα ακουστηκε και το ΠΡΩΙΝΟ ΤΣΙΓΑΡΟ , στο αξεχαστο εκεινο ντουετο Νταλαρα-Αλεξιου, οπως επισης συγκλονιστικα ακουστηκε επειτα απο αρκετα χρονια ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ , αλλα και το καινουργιο ΑΝΤΙΟ ΦΙΛΕ.....στον απλο κοσμο αυτα μενουν να θυμαται κι οχι οι συνηθεις λοιδωριες των μονιμων εξυπνακηδων δημοσιογραφων που την επομενη μερα παραφραζοντας το θεμα της συναυλιας που ηταν ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΝΟ , εγραφαν ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΙΝΩ, εννοωντας τον Ματσα....ειναι μαστιγα ελληνικη καποιοι να σπιλωνουν με γελοιοτητες και μικροτητες καθε σημαντικη στιγμη.....δηλαδη εκεινο το βραδυ συμφωνα με την "λογικη" καποιων ηλιθιων κονδυλοφορων, 5 πρωτοκλασσατοι τραγουδιστες συρθηκαν να τραγουδησουν δια της βιας για καποιον Λοιζο, που δεν τον ηξεραν....αν ειναι δυνατον να υπαρχουν τοσο βλαμμενα μυαλα και να γραφουν σε σοβαρες εφημεριδες κι εντυπα......
Τελευταια σταση σε αυτο το ταξιδι ειναι το ΠΕΡΟΚΕ, ενα ιστορικο θεατρο της Αθηνας που ανοιξε μετα απο πολλα χρονια τις πορτες του τον χειμωνα του 1985 , για να φιλοξενησει τις παραστασεις του Γιωργου, παρεα με τους αγνωστους τοτε αδελφους Κατσιμιχα, την Ροζαλια και την Χρυσουλα Χριστοπουλου......ηταν ενα καταπληκτικο προγραμμα, μου θυμισε σε πολλα σημεια την εποχη της ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ.....εκει τον πρωτοακουσα να τραγουδαει την ΜΑΝΟΥΕΛΛΑ , προαναγγελια ουσιαστικα των ΛΑΤΙΝ που ηρθαν 2 χρονια αργοτερα....εκει ειπωθηκε και το ΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣΕΣ , ενα αγνωστο τραγουδι που εγινε κι αυτο χρυσο απο τον "Μιδα" Γιωργο.....εκει τον ακουσα για μοναδικη φορα καποιο βραδυ απο τα 4 συνολικα που πηγα στο ΠΕΡΟΚΕ , να τραγουδαει ενα Κινεζικο(....!!!!!) λαικο τραγουδι. Αν δεν με πιστευετε, ζητηστε του σε επομενη εμφανιση του να το πει....σιγουρα το θυμαται αυτο το τραγουδι ο Γιωργος, βαζω στοιχημα......εν πασει περιπτωσει, οταν ακουσα κι αυτο, τι αλλο να ζητησω να ακουσω απο αυτον τον ανθρωπο? 40 χρονια , τα ακουσα ΟΛΑ!
Θελοντας να συνοψισω ολη αυτη την 15ετια , θα πω οτι η πορεια του Νταλαρα ηταν και παραμενει ως τις μερες μας μοναδικη για τα ελληνικα δεδομενα και οχι μονο......δεν υπαρχει προηγουμενο και δεν νομιζω να υπαρξει επομενο, ενας καλλιτεχνης να καταξιωνεται στον κοσμο σε τοσο συντομο διαστημα κι οχι απλα να καταξιωνεται, αλλα να εχει τετοια δυναμικη και προσωπικοτητα που να γινεται καταλυτης στην πορεια συνολικα του τραγουδιου. Δεν ξερω αν στο παγκοσμιο στερεωμα ΕΧΕΙ ΞΑΝΑΣΥΜΒΕΙ κατι αναλογο με ΛΑΙΚΟ τραγουδιστη , ισως με την θρυλικη ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΣΟΖΑ.....
Ο ιδιος λεει οτι ακουγοντας συχνα τα πρωτα του τραγουδια, δεν του αρεσει και τοσο η φωνη του, βρισκει τεχνικες ατελειες.....εγω λεω οτι ενω για ολους τους ανθρωπους η μετριοφροσυνη ειναι προτερημα, στον Νταλαρα κοντεψε να γινει θανασιμο ελαττωμα.....περα ομως απο υπερβολικα μετριοφρων , ντροπαλος, λιγομιλητος, κλειστος, φανατικα αντιδημοσιογραφικος, ο Νταλαρας αναλωσε μεγαλο μερος της καρριερας του για να προβαλλει τους πρωτοπορους της Ελληνικης λαικης και δημοτικης μουσικης και ισως ειναι ενας λογος αυτος που ενα μεγαλο κομματι κοσμου ξερει λιγωτερο τα καθαυτο δικα του τραγουδια σε σχεση με τα οσα μη δικα του ειπε ολα αυτα τα χρονια......μα σιγουρα ειναι ο βασικος λογος που κατεστησε τον Νταλαρα εναν τοσο σημαντικο και ξεχωριστο τραγουδιστη.......ο Νταλαρας ειναι για την λαικη μας μουσικη ο μεγαλυτερος ερευνητης της και γνωστης......κι εκει ακριβως ειναι που χανει καθε αξια η οποια συγκριση , αν δηλαδη επανεκτελεσε το χ η ψ τραγουδι καλυτερα η χειροτερα απο τον πρωτο χρονικα ερμηνευτη......αυτο που εχει σημασια ειναι οτι ο ανθρωπος αυτος εμφανιστηκε στο προσκηνιο στην πιο καταλληλη χρονικη στιγμη, οταν δηλαδη το τραγουδι ειχε τεραστια αναγκη απο μια μεγαλη προσωπικοτητα που θα ενωνε το παρελθον με το παρον και το μελλον......διοτι στην ουσια αυτη την τεραστια δουλεια εκανε ο Νταλαρας , οταν ολοι οι αλλοι νοιαζονταν για το σουξε , το αυτογραφο , το εξωφυλλο και την θεση του ονοματος τους στην μαρκιζα του νυχτερινου κεντρου......και ειναι πραγματικα παγκοσμιο φαινομενο , αλλα κι απολυτα φυσιολογικο κι εξηγησιμο κατ'εμε το ποσο πολυ αγαπηθηκε απο τον κοσμο καθε ηλικιας ο Νταλαρας....ο Νταλαρας παντα ειχε φανατικους φιλους και φανατικους εχθρους, δεν υπηρχε μεση κατασταση γιαυτον.....μα κυριως το κοινο του ηταν καθε ηλικιας, κοινωνικης ταξης, πολιτικης ιδεολογιας κι αυτο ακριβως ειναι που τον καθιστα ξεχωριστο.....ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΠΑΚΡΙΒΗΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΥ ΛΑΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ κι οχι το αν τραγουδαει ζειμπεκιες η καρσιλαμαδες.....δεν ξερω πως τα καταφερνε, χωρις να κανει απολυτως τιποτα περα απο το να τραγουδαει και να εμπνεει σε βαθμο υπερβολικο τον κοσμο και να απωθει σε επισης υπερβολικο βαθμο καποιους αλλους, λιγους αλλα υπαρκτους.....διοτι σε αυτη την περιοδο, τα λογια του τα εβγαζες κυριολεκτικα με το τσιγκελι, αν εισουν δημοσιογραφος, ο Νταλαρας ηταν ο,τι χειροτερο για να βγαλεις μεροκαματο.....
Ειναι επισης εκπληκτικη η ωριμοτητα της φωνης του σε ηλικια που αλλοι μαθαινουν να τραγουδουν......οσο απλο κι αν το θεωρουν καποιοι ξερολες σημερα, το να τραγουδας 20 ετων παλια λαικα του Καλδαρα η 25 ετων βαρια, δυσκολα ρεμπετικα τραγουδια, σαφως δεν ειναι καθολου απλο......
Ο Νταλαρας περα απο την φωνη του, εδωσε μια νεα διασταση στον ορο τραγουδιστης και μαζι με την Μαρινελλα ησαν αυτοι που εδωσαν μια νεα μορφη στους χωρους διασκεδασης , πιο ανθρωπινη, πιο ποιοτικη.....και ηταν ο πρωτος που τολμησε να σπασει την πιατσα της παραλιας σε ηλικια 23 ετων και να μεταφερει το τραγουδι σε χωρους διαφορετικους.....ειναι ασυλληπτο το ρισκο που πηρε τοτε, πριν καλα-καλα πατησει στα ποδια του. Η τολμη ηταν παντα νομιζω το κυριωτερο χαρακτηριστικο του , μαζι με την γνωση που ειχε για το τραγουδι, την εργατικοτητα του, τον σεβασμο στον κοσμο, την συνεπεια στις επιλογες του. Ο Νταλαρας ειναι ο Ηροδοτος του τραγουδιου, ο τραγουδιστης που με συγχρονο ηχο κατεγραψε ολη την ιστορια του τραγουδιου, αυτος που διεσωσε το ελληνικο τραγουδι, οταν η εφταετια κονευε να το εξοντωσει κυριολεκτικα. Αν σημερα υπαρχει ρεμπετικο και μαθανε οι νεες γενηες τι εστι ρεμπετικο, αυτο οφειλεται στον Νταλαρα......μαζι με τον Ξυλουρη και τον Καλογιαννη υπηρξαν οι κυριωτεροι εκφραστες των λαικων αγωνων εκεινη την περιοδο της μεταπολιτευσης και μεχρι σημερα ειναι νομιζω οι 3 φωνες που ακουγονται περισσοτερο στις απεργιες, πορειες.......κι αυτο , περα απο τις φωνητικες διαφορες του καθενος εξ αυτων , κατι ξεχωριστο σημαινει.....
Για εμας που τοτε βγαιναμε στην ζωη, ο Νταλαρας υπηρξε ο πρωτος μεγαλος ηρωας της εφηβειας μας, σαν τον ηρωα του Αντερσεν με τον μαγικο αυλο......τον ακολουθουσαμε πιστα παντου και ποτε δεν μας απογοητευσε.......μας εδωσε οραμα, αξιες, την πιστη οτι οσο αγωνιζομαστε τιμια, δεν εχουμε να φοβηθουμε τιποτα και κανεναν.....αν σημερα για καποιους εκπροσωπους κι εκφραστες του τιποτα ο Νταλαρας ειναι περιπου μιασμα, εγω (οπωςκαι παρα, παρα πολλοι ακομα ) αισθανομαι οτι αν δεν υπηρχε στην ζωη μου αυτος ο ανθρωπος να με "ξυπναει" με την φωνη του και τα τραγουδια του, η ζωη μου θα ηταν διαφορετικη , οπως κι ο χαρακτηρας μου....προς το χειροτερο μαλλον.....το να του πω λοιπον ενα ευχαριστω, για ολα αυτα που επι 4 δεκαετιες προσφερε σε αυτον τον κοσμο και σε αυτον τον αχαριστο τοπο, ειναι πιστευω το λιγωτερο. Κοιταζω με προβληματισμο , συχνα με απογοητευση, ποσο περισσοτερο ξερουν και τον εκτιμουν και τον θαυμαζουν σε μερη ξενα.....ουδεις προφητης στον τοπο του Γιωργο!
Αν με ρωτησετε τι θαθελα σημερα, ενα μονο θαθελα: να γυρναγε πισω ο χρονος, να ξαναζουσα 1 βραδυ στο ΘΕΜΕΛΙΟ και στην ΔΙΑΓΩΝΙΟ, αυτο μονο! Η μαγεια εκεινης της περιοδου ειναι κατι που δεν μπορει να σβησει απο το μυαλο μου με τιποτα......βεβαια αν θελω να ειμαι αντικειμενικος και τα νεωτερα απο εμενα παιδια, θα μου πουν οτι την ιδια μαγεια ζουν κι αυτοι ακολουθωντας τον μεγαλο αυτο καλλιτεχνη σε συναυλιες η στα μαγαζια που εμφανιζεται.....δεν θα διαφωνησω καθολου, απλα τοτε υπηρχε κατι κοινο : ηταν νεος ο Νταλαρας, ειμασταν κι εμεις νεοι, ηταν ολα λιγο διαφορετικα , οπως διαφορετικη ηταν και η εποχη τοτε και η ψυχολογια του κοσμου, εκεινο το μεταπολιτευτικο κλιμα , με τις μεγαλες συναυλιες, τους πολλους μεγαλους καλλιτεχνες......ζησαμε την πιο χρυση περιοδο του ελληνικου τραγουδιου πιστευω. Ξερετε, οσο μεγαλωνει κανεις, θυμαται αυτα που εζησε ολο και πιο εντονα.....οσο πιο παλια, τοσο πιο εντονα ερχονται στο μυαλο ξανα! Ξεκινησαμε μια μικρη παρεα, στην πορεια ο Γιωργος εγινε η αιτια να μεγαλωσει αυτη η παρεα.....ζησαμε απειρες ωραιες βραδυες ακουγοντας τον, καθε τραγουδι εκεινης της εποχης μας θυμιζει κατι συγκεκριμενο, μας μενει η πικρα 2 απο αυτους τους φιλους που χαθηκαν και η παρεα λιγοστεψε , σαν το τραγουδι ΗΤΑΝΕ ΟΧΤΩ-ΕΝΝΙΑ καπως......η φωνη και τα τραγουδια του Νταλαρα καλυψαν ολοκληρωτικα την ζωη μας, την καθε στιγμη! στο σπιτι, στην βολτα, στην ταβερνα, παντου.....αραια και που σημερα, περναω καμια φορα απο την Κυδαθηναιων, φτανω εξω απο το κτιριο που καποτε ηταν το ΘΕΜΕΛΙΟ, νομιζω πως ξαναβλεπω εκεινη την σκηνη με την πρωτη μου αποπειρα να μπω παρανομα στην μπουατ, νομιζω πως ξαναβλεπω τις ατελειωτες ουρες κοσμου, παντα θυμαμαι ποσο χαμενος ειμουν την πρωτη φορα που καθησα στην καρεκλα, απεναντι απο το μικρο παλκο, περιμενωντας να σβησουν τα φωτα και να αρχισει το προγραμμα.....σημερα ,επειτα απο τοσα χρονια, οταν βαζω να ακουσω ενα τραγουδι εκεινης της περιοδου, νομιζω πως ειμαστε ετοιμοι να ξαναρχισουμε το εργο απο την αρχη.....και ο πρωταγωνιστης παλι ο ιδιος θα ειναι, ο ΘΕΙΟΣ Γιωργος, αυτο δεν αποφευγεται με τιποτα! .....με "κατηγορουν" οι φιλοι μου οτι εγω τους κολλησα το μικροβιο του Νταλαρα, αθεραπευτο μεχρι σημερα....ειναι σπουδαιο αν καταφερα εγω κατι τετοιο με τοσους.....διοτι μιλαμε για αρκετους, πανω απο 10!
Θυμαμαι παντα την γιαγια μου, μια γυναικα πολυ μπροστα απο την εποχη της, να καθομαστε στο μπαλκονι τα καλοκαιρια και να μου λεει : " βαλε να ακουσουμε τον Γιωργακη λιγο" , ηθελε να ακουει την ΣΜΥΡΝΗ και το ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟ ΦΤΩΧΟΛΟΙ, τα ακουγε και δακρυζε και μουλεγε " τι ωραια που τραγουδαει , τι ωραια τραγουδια που λεει, βγαλμενα απο την ζωη"!. Χαιρομαι που καποια στιγμη αλλαξε μυαλα και η μαννα μου και τωρα πια οταν ακουει τραγουδια του Νταλαρα, οταν βαζω στο αυτοκινητο, την ακουω πισω να λεει σιγανα " γεια σου Γιωργακη μου"......παντα θυμαμαι και την μικρη ιστορια του Ακου Δασκαλοπουλου με την μαννα του στο νοσοκομειο και την φραση του "τελικα αυτο ειναι ο Γιωργος, ενα πουλακι που κελαηδαει παντα ομορφα"!

Ο Νταλαρας υπηρξε σιγουρα το πιο μαγευτικο και ταυτοχρονα το πιο αναγνωρισιμο αλλα και δυσκολοαναγνωστο προσωπο μεσα στο χωρο του τραγουδιου μαζι με τον Μικη Θεοδωρακη ...... για μενα υπηρξε η πιο αληθινη θρησκεια, αρα ηταν υποχρεωση μου να μυησω οσους μπορουσα σε αυτη την θρησκεια. Το εκπληκτικο ισως ειναι οτι ολα αυτα τα χρονια ,ολο κι ολο του εχω μιλησει 3 φορες ! μια στην ΔΙΑΓΩΝΙΟ, μια στο Αιγιον οταν εδωσε συναυλια το 1996 με αφορμη τον σεισμο που κοστισε πολλα θυματα στην πολη μου και πηγα με τον 4χρονο τοτε γιο μου να γνωρισει τον Νταλαρα απο κοντα ( ειχε μαθει ηδη να τραγουδαει τον ΒΕΕΛΖΕΒΟΥΛ....) και αλλη μια στον ΖΥΓΟ οταν πηγα την επισης 4χρονη τοτε κορη μου στα καμαρινια με την βοηθεια του δημοσιογραφου Γ.ΠΟΛΙΤΗ να τον γνωρισει και τελικα τρομαξα να την ξεκολλησω απο πανω του και μετα απο την αγκαλια της Ασλανιδου! Η οποια κορη μου πριν μερικα χρονια ακουγοντας την ΑΘΑΝΑΣΙΑ στο αυτοκινητο, γυρισε και μου ειπε "ρε μπαμπα, αυτος ειναι τραγουδιστης, οχι η αλλη που βαζεις να ακουμε το τραγουδι" , εννοωντας την Γαλανη....που κι αν δεν ειναι καταπληκτικη η ερμηνεια της σε αυτο το τραγουδι!
Ειχα την τυχη να ζησω ολη την εξελιξη του νεωτερου ελληνικου τραγουδιου και φυσικα να ζησω απο κοντα τους συντελεστες του , συνθετες, στιχουργους, τραγουδιστες, μουσικους.......τους γνωρισα ολους στην ακμη τους, πλην του Μπιθικωτση , ο οποιος σταματησε για μενα ακριβως οταν επρεπε......μπορω λοιπον να εχω προσωπικη αποψη για καθεναν τραγουδιστη, μιας κι εδω μιλω για εναν τραγουδιστη.......εχω μετρα συγκρισης, εχω βιωματα αφθονα ! Αν λοιπον μου ζητουσαν να καταγραψω την ιστορια του ελληνικου τραγουδιου, θα ξεκινουσα και θα τελειωνα με το διδυμο Νταλαρας-Αλεξιου ! Για μενα ειναι οι κορυφαιοι και διπλα τους θελω να βαζω παντα την μαγικη Βικυ Μοσχολιου....σκεφτομαι πως αν ειχαν αποτελεσει καλλιτεχνικο τριο, θα ηταν ο,τι καλυτερο για το ελληνικο τραγουδι.......ειχα πολλες φορες ευχηθει μεσα μου να ειχε συμβει αυτο !
Στα ματια μου παντως κι οσον αφορα τους αντρες τραγουδιστες, το σκηνικο ηταν ως εξης : υπηρχαν εξαιρετοι τραγουδιστες, αλλος ηταν κορυφη επι 10 χρονια, αλλος επι 2 ,5 κοκ. Και ενα βραδακι βγηκε στο προσκηνιο ενα παιδι 19 ετων και σαν ενας τεραστιος μαγνητης, τραβηξε για παρα πολλα χρονια κοντα του τον κοσμο, ασκωντας του μια καταλυτικη μαγεια......Αυτο που δεν εχω ξεχωρισει μεχρι σημερα μεσα μου επακριβως , ειναι το τι μαγευε περισσοτερο τον κοσμο στον Νταλαρα : η φωνη του, η οργη του οταν τραγουδουσε, η εμφανιση του , ολα μαζι? Αλλα σκεφτομαι οτι τελικα δεν εχει και τοση σημασια τι απ'ολα η ολα μαζι........

Μιλουσα προχθες με ενα μελος του φορουμ εδω, σχολιαζα το ποσο πεισμων ειναι μερικες φορες, μου απαντησε "αυτο το κληρονομησα απο τον θειο".....μετα μου ειπε "τι θα γινει, θα συνεχισεις αυτη την αφηγηση? θα την τελειωσεις ποτε ? περιμενω...". Δεν εχει σημασια ποιο ειναι αυτο το μελος. Απλα , τωρα που τελειωσα, του αφιερωνω ολα αυτα , τις αναμνησεις μου 15 χρονων κοντα στον Θειο......με την προτροπη να τον αγαπαει παντα, οπως τον αγαπησαμε ολοι εμεις, οι 50αρηδες πια και μαθαινουμε και στα παιδια μας να τον αγαπουν ετσι......



ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝ.
ΝΤΟΥΜΠΑΙ 28/4/2010

#47 Νταλαρόφιλη

Νταλαρόφιλη

    αχ ν' αρπάξω τη μαγκούρα και να δέρνω μια βδομάδα!!

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5,480 posts
  • Gender:Female
  • Interests:Μουσική, Φωτογραφία

Posted 03 May 2010 - 07:16 PM

εκεινο που δεν θυμαμαι ειναι αν η συναυλια εγινε εκεινο τον χρονο η τον επομενο που ειχαν κυκλοφορησει και ΤΑ ΑΠΟΝΑ ΜΑΤΙΑ......η εγιναν 2 ξεχωριστες?

Απ' όσο ξέρω (με κάποιον το συζητούσαμε δηλαδή..) ο Γκάρτζος στις συναυλίες με τα τραγούδια του δίσκου "’πονα μάτια" είχε τον Σμοκοβίτη. Δεν ξέρω αν έγιναν αντίστοιχες συναυλίε με τον Νταλάρα...

αν ρωτησει κανεις ποια ηταν η 1η φορα που ο Νταλαρας ακουστηκε σε ελληνικη ταινια, εγω ξερω μια ταινια του 1970 με τους Παλλη-Γρηγοριαδου οπου ακουγοταν αυτουσιο το Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΦΕΥΓΕΙ ΒΑΡΥΣ.....

Ποιά ήταν αυτή η ταινία;
Για την ιστορία, να αναφέρω και την ταινία "Κολωνάκι διαγωγή μηδέν" του 1967 όπου εμφανίζεται παίζοντας κιθάρα. :rolleyes:

εκει τον ακουσα για μοναδικη φορα καποιο βραδυ απο τα 4 συνολικα που πηγα στο ΠΕΡΟΚΕ , να τραγουδαει ενα Κινεζικο(....!!!!!) λαικο τραγουδι. Αν δεν με πιστευετε, ζητηστε του σε επομενη εμφανιση του να το πει....σιγουρα το θυμαται αυτο το τραγουδι ο Γιωργος, βαζω στοιχημα......εν πασει περιπτωσει, οταν ακουσα κι αυτο, τι αλλο να ζητησω να ακουσω απο αυτον τον ανθρωπο? 40 χρονια , τα ακουσα ΟΛΑ!

:blink: :blink: :blink: :mad: :wow: :wow: !!!!!!!!!!!!!!!! δεν έχω να πω τίποτα άλλο!!!

Γιάννη, ευχαριστούμε πολύ για την αφήγηση! ;)

:drunkg:
Πίνω και μεθώ, ωχ αμάν, μέρα νύχτα τραγουδώ!!!!

 

My Photography... facebook.com/sofron


#48 TheAegean60

TheAegean60

    Dalaras Master

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 455 posts

Posted 12 May 2010 - 08:07 PM

-Εδωσε συναυλια και με τον Νταλαρα.Θυμαμαι πολυ καλα να τραγουδαει το "τι να τα κανεις τα φτερα".....
-η ταινια αν θυμαμαι καλα , ειχε τον τιτλο του τραγουδιου. Την εχω δει γυρω στο 1982.....



Reply to this topic



  


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users