Vasilis

A great musician

69 posts in this topic

Annemarie!  :razz:  It's been a while since your last post...  ;)

Noone questioned Dalarases talent... I was one of those who agreed that he's better when playing an instrument, but never meant to insult him... :blush: Dalaras is PERFECT whether he holds a guitar or not. The voice is the same. But while playing sometimes he looks like he's having a great time, and I really like that...   :)  Besides, he preferes being called a musician rather than a singer, and I think that was supposed to be the point of the discussion we had beggan earlier... At least for me it was an indirect way to say that I accept him with equal enthousiasm as a musician as well as a singer... :blush:  :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

While catching up on the above posts, there came into my mind a part of soc's unforgettable account of the Saratoga concert last August. And how the Montreal Symphony and mr Dutoit listened while Dalaras played...

Look. Here are people who are at the top of the top of a very different musical tradition, at least equally demanding but very different. Very good musicians, who are, presumably, not prejudiced by Dalaras' exceptional position in the world of Greek music. Now I can't ask their opinion, but the simple fact that they were there at all... and the photo's are not very large, but soc's word supports what I see on them...

RESPECT.

So, the next person who tries to tell me Dalaras is not a good musician, instrumentalist, whatever, I'll them: "I'd rather agree with mr. Dutoit and Sting than with you in this matter - no offense meant, and shut up now."

btw.

does Dalaras ever play the κρουστα on stage? that is one sight I would dearly love to see...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concerning his guitar playing, his fingering is very good and one can clearly see that he has done some classic schooling. Strangely though, even very good players of bousouki use the guitar "beginner's fingering"-style when playing, but then again the neck is not that wide so you probably don't need that. Hmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ΤΡΑΓΟΥΔΙ:

«Είμαι ένας λαϊκός τραγουδιστής που ρισκάρει»

Ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του '60, από ένα λαϊκό κέντρο της Ιεράς Οδού. Τώρα, μετά από 30 περίπου χρόνια, βρίσκεται πάλι στην Ιερά Οδό, σε έναν νέο χώρο. Ο Γιώργος Νταλάρας εξακολουθεί να «παίζει» το παιχνίδι που έχει μάθει από τα παιδικά του χρόνια, έχοντας βεβαίως τη δυνατότητα να θέτει τους δικούς του όρους: η νέα σκηνή στην οποία θα εμφανίζεται έχει διαμορφωθεί όπως αυτός την ήθελε. Ειδάλλως δεν θα είχε κανένα λόγο, μετά από τόσα χρόνια όπου εμφανίζεται μόνο σε συναυλίες, να «επιστρέψει» στους χώρους της νυχτερινής ψυχαγωγίας. Πληθωρικός ­ στο τραγούδι αλλά και στα λόγια του ­ ο γνωστός ερμηνευτής παρουσιάζει τώρα ένα πρόγραμμα μεγάλης διάρκειας, το οποίο περιλαμβάνει και λαϊκά τραγούδια που δεν έχει τραγουδήσει ξανά στον κόσμο. Και μιλάει: για αυτά τα τραγούδια, για τη σχέση του με τη μουσική γενικώς, για τη διασκέδαση, αλλά και για όλους όσοι έχουν κατακρίνει κάποιες δηλώσεις ή κινήσεις του.

­ Γιατί μετά από 18 γεμάτα χρόνια επιστρέφετε στην «Αθήνα της νύχτας»;

«Δεν είναι έτσι ακριβώς: το 1981 για λίγο έκανα μια εμφάνιση στο Zoom, το 1987 πήγα για 15 ημέρες στον "Σείριο" του Μάνου Χατζιδάκι. Αυτά ήταν όλα. Τώρα, η λέξη "επιστροφή" δεν θεωρώ ότι είναι κατάλληλη για να εκφράσει αυτό που κάνω. Εγώ δεν είχα ποτέ σχέση με τη λογική των νυχτερινών μαγαζιών. Επιπλέον δεν έφυγα ποτέ από τη δουλειά ώστε τώρα να επιστρέφω. Μην ξεχνάτε ότι κάθε λίγο έκανα συναυλίες σε θέατρα. Οχι, ποτέ δεν έφυγα από την Αθήνα της νύχτας. Εφυγα όμως, γύρισα την πλάτη στη διασκέδαση όπως αυτή φαίνεται μέσα από τη νεοελληνική αντίληψη· απέρριψα αυτή την αντίληψη».

­ Εννοείτε ότι απορρίψατε το σκηνικό, το περιβάλλον που σας ανέδειξε στα πρώτα σας βήματα;

«Ακούστε, ανέβηκα στη σκηνή γύρω στο 1965 και είδα τη νύχτα της Αθήνας σε όλες της τις παραμέτρους. Οι πρώτοι χώροι όπου εμφανίστηκα ήταν πολύ λαϊκά μαγαζιά, στην Ιερά Οδό. Και δεν μου άρεσε καθόλου ­ όχι το τραγούδι, αλλά η αντίληψη για τη διασκέδαση που επικρατούσε εκεί. Μετά πήγα στην Πλάκα, όπου ήλθα σε επαφή με το καινούργιο ρεύμα του τραγουδιού. Κατάφερα να συμφιλιώσω μέσα μου διαφορετικά είδη και αυτό είναι το θετικό της υπόθεσης. Και αποφάσισα ότι δεν έπρεπε να καταντήσω διασκεδαστής νυχτερινών κέντρων. Τότε πήρα οριστικό διαζύγιο από αυτούς τους χώρους. Και τώρα δεν "γυρίζω", έρχομαι να ενισχύσω την άποψή μου ότι το τραγούδι μπορεί να λειτουργεί διαφορετικά. Ο χώρος αυτός δεν θυμίζει τίποτε από κέντρο ούτε είναι κέντρο. Απλώς αρχίζει να λειτουργεί λίγο πιο αργά από ό, ι τα θέατρα, ο κόσμος μπορεί να κάθεται πιο χαλαρά από ό,τι σε μια συναυλία... Γυρίζω, απλώς, στις εμφανίσεις μεγάλης διάρκειας ­ τίποτε άλλο».

­ Δηλαδή στον συγκεκριμένο χώρο θα παρουσιάζετε ένα πρόγραμμα το οποίο κάλλιστα θα μπορούσατε να παρουσιάσετε και σε μια συναυλία;

«Ακόμη και εγώ ο ίδιος δεν ξέρω τι ακριβώς κάνω. Θα λειτουργήσω τώρα, στην αρχή, πειραματικά. Το πρόγραμμα θα αλλάζει βράδυ με το βράδυ. Θα προσθέτω τραγούδια, θα αφαιρώ κάποια άλλα... Παράλληλα θα ερμηνεύω είδη τα οποία δεν έχω μπορέσει να πω σε μια συναυλία: τραγούδια λαϊκά που με έχουν στηρίξει, με έχουν θρέψει. Τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι χώροι χρησιμοποιούν τα τραγούδια απλώς σαν συνοδεία της διασκέδασης των θαμώνων τους. Εγώ θέλω να τα τιμήσω. Τα θεωρώ υπόθεση ψυχής. Βέβαια αυτά είναι πράγματα που ο κόσμος δεν τα πολυσκέφτεται. Εγώ όμως που κάνω αυτή τη δουλειά πρέπει όχι μόνο να τα σκέφτομαι αλλά και να τα λέω, έστω και μόνο για να "υποψιάζονται" ποια είναι η πραγματικότητα όσοι έχουν πάει σε κέντρο ψυχαγωγίας και έχουν φρίξει. Πόσοι νομίζετε ότι είναι αυτοί που διασκεδάζουν σε παρόμοιους χώρους; Δέκα χιλιάδες; Εχετε σκεφθεί ότι σε μια πόλη τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων δεν μπορεί να είναι αυτοί ­ οι 10.000 ­ που θα κατευθύνουν τα πράγματα;».

­ Εχετε σκεφθεί όμως και εσείς ότι το κοινό που πηγαίνει και τα σπάει στα κέντρα είναι πιθανώς το ίδιο κοινό (ή μέρος του κοινού) που γεμίζει τα θέατρα στις δικές σας συναυλίες;

«Σίγουρα ένα μέρος του κοινού είναι το ίδιο. Ο κόσμος έχει ανάγκη μερικές φορές να εκτονωθεί, να ξεδώσει. Δεν μπορώ να τον εμποδίσω, να βάλω όρια! Το μόνο που μπορώ να τους πω είναι ότι δίπλα στο ένα πράγμα ­ π.χ. στη νυχτερινή ψυχαγωγία όπως σήμερα εννοείται ­ μπορούν να βάλουν και κάτι άλλο, να ξεφύγουν λίγο από το πάθος που επιβάλλει η μόδα. Δεν κάνω τον δάσκαλο, αλλά είναι εμφανές ότι ο κόσμος ζητάει κάτι περισσότερο από την ανούσια διασκέδαση. Εχετε δει τι γίνεται όποτε εμφανίζονται ο Ορφέας Περίδης, η Ελευθερία Αρβανιτάκη, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας, άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με τη φιγούρα των νυχτερινών κέντρων; Η μόδα είναι μια σαγηνευτική πόρνη που σου πουλάει έρωτα της μιας στιγμής και σε ξεχνά, ένα παιχνίδι εντυπωσιασμού που συχνά δεν έχει ποιότητα ούτε διάρκεια. Σήμερα δυστυχώς πρώτα κοιτάμε τη μόδα και μετά την ουσία. Τα πράγματα είναι περίεργα. Οι Νεοέλληνες προχωρούν μπροστά χωρίς να βλέπουν τι γίνεται πίσω τους, χωρίς να θυμούνται. Ξεχνούν τους ανθρώπους, τα ιστορικά γεγονότα που κάποτε ένωναν έναν ολόκληρο λαό... Συγχωρήστε με αν ακούγομαι να μιλώ με κάποια έπαρση, αλλά έχω αυτή την "αρρώστια" να βλέπω τα πράγματα πιο σοβαρά».

­ Βλέπετε τα πράγματα πιο σοβαρά, όχι όμως μόνο στο τραγούδι: συχνά τα λόγια σας σάς πηγαίνουν και σε άλλους χώρους, όπου ίσως δεν θεωρείσθε ο πλέον «ειδήμων». Αυτή η «συνήθειά» σας να μιλάτε και για άλλα θέματα, κοινωνικά και πολιτικά, που πιθανώς σας απασχολούν έχει επισύρει διάφορα σχόλια...

«Για όποιον δεν καταλαβαίνει αυτό μπορεί να ερμηνευθεί ως έπαρση, ως υπέρμετρη φιλοδοξία, ως... Ισως λέω κάποια πράγματα τα οποία πολλές φορές ακούγονται μεγαλόστομα. Ο τρόπος που ζω όμως δείχνει ότι είμαι προσγειωμένος. Δεν θεωρώ ότι διαθέτω τις γνώσεις ώστε να μιλώ για τα πάντα, έχω όμως το δικαίωμα να μιλώ για όσα με απασχολούν. Αν και ο Τύπος συχνά αρέσκεται στο να τσακίζει αυτόν που θεωρεί ότι μιλάει περισσότερο από όσο θα έπρεπε...».

­ Εσείς πώς προφυλάσσεσθε από αυτό;

«Οταν δεν έχω να πω τίποτε, δεν μιλώ. Οταν όμως έχω να πω κάτι, δεν με νοιάζει αν εκτίθεμαι. Λέω όλα όσα έχω την ανάγκη να πω, ακόμη και αν ξέρω ότι μπορεί κάποιος να τα χρησιμοποιήσει εις βάρος μου. Από εκεί και πέρα, όποιος θέλει να μάθει ποιος είμαι στην πραγματικότητα, ας κοιτάξει τη ζωή και την καριέρα μου. Δεν κρύβω τίποτε, οπότε ας λένε ό,τι θέλουν. Να, ας πούμε, τώρα που τραγουδώ για την Κύπρο, έρχονται άνθρωποι και μου λένε "μα, τι κάνεις, πού θα σε βγάλει αυτό το πράγμα;". Δεν με ενδιαφέρει να τους εξηγήσω τίποτε. Τι μπορούν να διαδώσουν; Οτι το κάνω για να κερδίσω χρήματα; Ε, όποιος πιστεύει κάτι τέτοιο είναι κακοηθέστατος, αφού ουδέποτε έχω εισπράξει οτιδήποτε όταν τραγούδησα για θέματα φιλανθρωπικά».

­ Τι θα σας άρεσε να λένε για σας όταν κάποτε δεν θα είστε πια στο προσκήνιο;

«Θα ήθελα να λένε ότι πέρασε από το ελληνικό τραγούδι κάποιος με μεράκι, που κουραζόταν... δύσκολα. Ή, μάλλον, να, τον βρήκα τον τίτλο: "ένας λαϊκός τραγουδιστής με κέφι και μεράκι που δεν κουραζόταν ποτέ" ­ αυτό θέλω να λένε».

­ Αυτός ο «τίτλος τιμής» όμως μας πηγαίνει και κάπου αλλού: Πόσο λαϊκός τραγουδιστής είναι αυτός που συνεργάζεται με συμφωνικές ορχήστρες, που δίνει συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής...

«Είναι ένας λαϊκός τραγουδιστής που ονειρεύεται και που ρισκάρει, ένας άνθρωπος που τολμά... Είχα έμφυτο θάρρος από μικρό παιδί. Μεγάλωσα στον δρόμο, τον πιο πολύ καιρό μόνος μου, έζησα τις δυσκολίες, έκανα τις επιλογές μου και κάθε φορά που φοβόμουν ξεπερνούσα τον εαυτό μου. Στη δική μου περίπτωση είναι και η ανάγκη της περιπέτειας. Ξέρω ότι κάποιο από όλα όσα τολμώ ίσως με κολλήσει στον τοίχο ­ δεν μπορώ όμως να μη δοκιμάσω».

­ Πέρα πάντως από τις όποιες προκλήσεις, μήπως το λαϊκό τραγούδι θα έπρεπε να μείνει στους δικούς του χώρους, όπως λ.χ. στους δικούς της χώρους λειτουργεί και η κλασική μουσική; Γιατί να ρισκάρετε εντάσσοντάς το σε διαφορετικούς χώρους;

«Καμία αντίρρηση. Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σας. Ας πούμε, όσον αφορά το θέαμα του Μεγάρου, θα μου άρεσε να γίνει σε λαϊκούς χώρους, σε πλατείες, σε ανοιχτά στάδια... Ποιος δήμος όμως είναι αυτός που θα μπορούσε να στηρίξει μια παρόμοια παραγωγή; Το Μέγαρο ήταν η μοναδική λύση. Δεν επαίρομαι, όσο και αν μερικοί μού το καταλογίζουν αυτό. Είμαι απλώς ένας τραγουδιστής που θέλει να κάνει καλά τη δουλειά του. Και επιλέγω τους χώρους και τους συνεργάτες μου αυστηρά γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο. Εγώ δίνω την ψυχή μου όταν τραγουδώ, όσο και αν αυτό ακούγεται ακραίο. Από εκεί και πέρα, ό,τι θέλουν ας λένε. Ο κόσμος δεν είναι χαζός, καταλαβαίνει...».

ΚΟΣΜΑΣ ΒΙΔΟΣ

ΤΟ ΒΗΜΑ , 01-12-1996

Κωδικός άρθρου: B12405B131

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indeed, very interesting, as also your posts in Greek, Francois. But that will be my homework after I come back from Athens.  :D

Thank you.

Micki

Share this post


Link to post
Share on other sites
Francois........nice post you wrote at 15.3. But I cannot read. :confused:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :D    Franz

Franz, your assignement from now on: learning Greek half an hour a day. And you are not getting away from it!!!  :)  :)  :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Franz, your assignement from now on: learning Greek half an hour a day. And you are not getting away from it!!!  :)  :D  :)

The best half hour of your day, Franz.

Micki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Francois,Micki......am I the only one who cannot read Greek,in this club?? :D Normaly no problem to learn,but I have no time. When I close my firm,dismiss my workers, then I have time. Maybe in 3 or 4 years???? Our dream is to go to Greece then!!! :)  :confused:  :)   Franz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Little by little, Franz, word by word, song by song... :) I wish you to find some precious time to learn this extremely nice language... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.ert.gr/eurolang/

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών απαιτεί χρόνο και προσπάθεια. Όμως, όλοι μπορούν να τα καταφέρουν και πραγματικά αξίζει τον κόπο!!!

Ακόμα και λίγες λέξεις θα σας χαρίσουν ένα πιο θερμό καλωσόρισμα όταν ταξιδέψετε για αναψυχή ή και επαγγελματικούς λόγους. Και αν δείξετε λίγη περισσότερη υπομονή, θα δείτε ότι σας περιμένουν και άλλες εκπλήξεις: θα γνωρίσετε νέους ανθρώπους και νέους τρόπους σκέψης, ίσως ακόμα και να βελτιώσετε τις επαγγελματικές σας προοπτικές!

Η Ευρώπη προσφέρεται εξαιρετικά για την εκμάθηση ξένων γλωσσών, καθώς τόσο πολλές γλωσσικές κοινότητες και τόσο πολλές κουλτούρες ζουν η μία κοντά στην άλλη.

Εκατομμύρια απλών ανθρώπων μιλούν ξένες γλώσσες. Όμως πολλοί πιστεύουν ότι οι ίδιοι δεν πρόκειται να τα καταφέρουν.

- Ποτέ δεν είχα την ευκαιρία να μάθω γλώσσες και τώρα πια είμαι πολύ μεγάλος

Ποτέ δεν είναι αργά για να μάθετε! Συχνά λέγεται ότι μόνο τα παιδιά μαθαίνουν γρήγορα γλώσσες, όμως δεν είναι αλήθεια. Και οι ενήλικες μαθαίνουν ευχάριστα και με επιτυχία.

- Θα περάσουν χρόνια μέχρι να μάθω όλες τις λέξεις και τη γραμματική.

Δεν χρειάζεται να τις μάθετε όλες! Μπορείτε να αρχίσετε να επικοινωνείτε σε μια γλώσσα με πολύ λίγες γνώσεις και μαθαίνετε σιγά-σιγά!

- Στο σχολείο δεν έπαιρνα τις γλώσσες.

Πολλοί άνθρωποι που δεν τα κατάφερναν καλά στο σχολείο μαθαίνουν γλώσσες αργότερα. Οι σύγχρονες μέθοδοι είναι ευχάριστες και σας βοηθούν να επικοινωνήσετε και να χρησιμοποιείτε ευχάριστα τη γλώσσα.

- Ντρέπομαι άμα κάνω πολλά λάθη.

Δεν υπάρχει λόγος! Κάνοντας λάθη μαθαίνετε τη γλώσσα και αυτοί που σας ακούνε το λαμβάνουν υπόψη. Μην ανησυχείτε λοιπόν! Προσπαθήστε!

- Μόνο τα Αγγλικά χρειάζονται σήμερα

Τα Αγγλικά είναι χρήσιμα αλλά δεν φτάνουν. Θα καταλαβαίνετε τους ανθρώπους και τι συμβαίνει γύρω σας πολύ καλύτερα εάν μάθετε τη γλώσσα τους!

ΤΡΟΠΟΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΜΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για την εκμάθηση μιας γλώσσας. Μερικοί από αυτούς είναι:

Μέθοδος αυτοδιδασκαλίας: συμπεριλαμβάνονται CD, βιντεοταινίες ή κασέτες καθώς και βιβλία και ασκήσεις. Κάνετε το μάθημα μόνος σας και αξιολογείτε μόνος σας την πρόοδό σας. Μπορείτε να προμηθευτείτε τέτοιο υλικό από βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες.

Tηλεόραση και ραδιόφωνο: και στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο υπάρχουν εκπομπές με μαθήματα ξένων γλωσσών.

Στο Διαδίκτυο: υπάρχουν όλο και πιο πολλοί ιστοχώροι που προσφέρουν μαθήματα ξένων γλωσσών, συχνά μάλιστα με ήχο και εικόνες.

Μάθετε με ένα δάσκαλο: στα περισσότερα μέρη της Ευρώπης γίνονται μαθήματα για ενηλίκους τόσο στο πλαίσιο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Τα μαθήματα γίνονται συνήθως το βράδυ. Με τον τρόπο αυτό έχετε φίλους να σας ενθαρρύνουν στην προσπάθεια σας και ένα δάσκαλο για να σας καθοδηγεί.

Μάθετε στην εργασία: Όλο και περισσότεροι εργοδότες αναγνωρίζουν ότι η γνώση ξένων γλωσσών έχει ζωτική σημασία για την επιτυχία των εργασιών τους. Πολλές εταιρείες προσφέρουν δωρεάν ή επιδοτούμενα μαθήματα ξένων γλωσσών ή/και τη δυνατότητα να τα παρακολουθήσετε εντός του χρόνου εργασίας σας.

Μαθήματα στο εξωτερικό: πολλά σχολεία ξένων γλωσσών και μορφωτικά ιδρύματα διοργανώνουν μαθήματα στη χώρα όπου μιλιέται η γλώσσα που σας ενδιαφέρει να μάθετε.

Φυσικά μπορείτε να συνδυάσετε μερικές ή όλες αυτές τις μεθόδους ή να χρησιμοποιήσετε διαφορετικές μεθόδους σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, ανάλογα με τις μαθησιακές προτιμήσεις σας και άλλους παράγοντες όπως:

- που ζείτε (π.χ. εάν γίνονται κοντά σας μαθήματα ξένων γλωσσών)

- πόσο χρόνο διαθέτετε

- ποιες γλώσσες σας ενδιαφέρουν

- ποιους λόγους έχετε να θέλετε να μάθετε μια γλώσσα

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes, Yiorgos Dalaras is a great musician. He fascinated me the other day at Zygos. I am not an expert, I haven't seen many musicians on a stage yet, but this experience now makes me think that he must be an excellent musician.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...