Sign in to follow this  
Followers 0
Tasos

ΝΤΑΛΑΡΑΣ - ΑΡΒΕΛΕΡ

22 posts in this topic

Από το σημερινό "ΒΗΜΑ - ΤΟ ΑΛΛΟ ΒΗΜΑ"(25/3/2006), σελ. 5 :

"Η απόκρυφη ιστορία"

ο Γιώργος Νταλάρας

ερμηνεύει 3 ποιήματα

της Ελένης Αρβελέρ

μελοποιημένα από τον Νίκο Πλάτανο

Η Μέμη Σπυράτου

συνομιλεί με την Ελένη Αρβελέρ

και διαβάζει ποιήματά της

σε ένα πρωτότυπο μάθημα ιστορίας

Ένα ξεχωριστό DVD μαζί με το νέο τεύχος του περιοδικού "Αρχαιολογία και τέχνες".

"Δεν ξέρω αν ένα DVD έχει μεγαλύτερη διάρκεια μέσα στο χρόνο από ένα βιβλίο. Όπως και να 'χει, πάντως, νιώθω πιο νέα όταν φτάνω στα καινούργια πράγματα!" παρατηρεί η Ελένη Αρβελέρ μιλώντας για τον μικρό θησαυρό εικόνων, μελωδιών και σημαντικών θραυσμάτων ιστορίας που θα περιλαμβάνεται στο νέο τεύχος του περιοδικού "Αρχαιολογία και τέχνες" στα τέλη Μαρτίου. Υπό τον τίτλο "Η απόκρυφη ιστορία", το DVD περιλαμβάνει μέρος της παράστασης που δόθηκε στο "Rex" στις 15 Νοεμβρίου 2004 σφραγίζοντας τις εργασίες του Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας "Αγών".

"Η ποίηση είναι ένας άλλος τρόπος για να πούμε αλήθειες. Ποιητική αδεία μπορείς να μιλήσεις για πολλά χωρίς να κινδυνεύσεις να σε...κυνηγήσουν" σημειώνει η κυρία Αρβελέρ, υπονοώντας τις περίφημες υποσημειώσεις στα ιστορικά βιβλία οι οποίες συνήθως κρύβουν την πραγματική διάσταση των πραγμάτων. "Ό,τι δεν χώρεσε ποτέ σε ένα σχολικό βιβλίο βρίσκει τη θέση του στην ποίησή μου. Κανένα έθνος δεν θέλει να διδάσκει την ιστορία που δεν το συμφέρει, δεν το εξυψώνει. Για μένα όμως επιβάλλεται να βρεις έναν τρόπο να πεις στον κόσμο ότι και ο "διπλανός" σου ιστορικά είχε κάποιο δίκιο" τονίζει. Όλα τα ποιήματά της γράφτηκαν τη νύχτα - έχει "φύση και μνήμη φιλάγρυπνη", όπως λέει - και μάλιστα με μολύβι. "Αρνούμαι πεισματικά να χρησιμοποιήσω ηλεκτρονικό υπολογιστή, το χειρόγραφο έχει ακαταμάχητη γοητεία. Και το μολύβι μου δίνει τη δυνατότητα να σβήνω ό,τι δεν μου αρέσει και να ξαναρχίζω την περιπέτεια του έμμετρου λόγου σε λευκό χαρτί" εξηγεί.

Για τη γοητεία της κρυφής ιστορίας που "φέρνει στην επιφάνεια η Ελένη Αρβελέρ μετουσιώνοντάς την σε ποίηση" είχε κάνει λόγο και ο ερμηνευτής των τραγουδιών Γιώργος Νταλάρας. Ο ίδιος συνυπέγραψε την ενορχήστρωση με τον Κώστα Γανωσέλη. Η εικοσαμελής χορωδία του Ιωάννη Τσιαμούλη συνόδευσε τον ερμηνευτή και την Αρετή Κετιμέ, ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια της βραδιάς είχε η Μέμη Σπυράτου. Στο DVD περιλαμβάνονται τα τραγούδια "Ιστοριογραφία", "1204, Η πρώτη άλωση" και "Προς Κωνσταντινούπολη", το οποίο συγκίνησε ιδιαιτέρως τη δημιουργό του ομώνυμου ποιήματος όταν το άκουσε τη βραδιά της παράστασης. Στις τρεις ποιητικές συλλογές της που έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Ερμής "Ελληνική συνέχεια"(1998), "Μέμφομαι τον αιώνα"(2001) και "Ένδοξος Ελλάς"(2004) θα προστεθεί στα τέλη Αυγούστου μια sui generis ιστορία του Βυζαντίου μέσα από 65 έμμετρες αλήθειες.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Γεια σου ρε Τάσο!Σ'ευχαριστούμε πολύ,για την αμεσότατη ενημέρωση!! :wow: Κάτι μόνο,που δεν κατάλαβα!Το dvd θα είναι μέσα στο τέυχος του περιοδικού,ή θα είναι ανεξάρτητης εμπορικής κυκλοφορίας,δηλ.θα το βρούμε στα δισκοπωλεία;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Το DVD θα είναι μέσα στο τεύχος του περιοδικού "Αρχαιολογία και τέχνες" που θα κυκλοφορήσει, σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας, στα τέλη του Μάρτη.

Κι επειδή ήμουν σ' αυτήν την "διαφορετική" συναυλία του ΓΙΩΡΓΟΥ στο "ΡΕΞ"(15/11/2004), να συμπληρώσω τα εξής :

Τότε, η όλη παράσταση είχε τίτλο "Η φωνή της ιστορίας". Τώρα, απ' ότι βλέπω, ο τίτλος είναι "Η απόκρυφη ιστορία".

Επίσης στη συγκεκριμένη συναυλία ο Νταλάρας είχε τραγουδήσει, σε πρώτη εκτέλεση, έξι(6) τραγούδια σε ποίηση Ελένης Αρβελέρ και σε μουσική Νίκου Πλάτανου. Εκτός δηλαδή απ' αυτά που θα κυκλοφορήσουν στο DVD( "Ιστοριογραφία", "1204. Η πρώτη άλωση" & "Προς Κωνσταντινούπολη"), είχε ερμηνεύσει και τα ακόλουθα : "Νεοελληνικό", "Αφροδίτη" & "Η ένδοξη Ελλάς". Και πάλι, τότε, είχα διαβάσει στα δημοσιεύματα των εφημερίδων, ότι η όλη δουλειά, δηλαδή τα ποιήματα της Αρβελέρ που έχει μελοποιήσει ο Νίκος Πλάτανος για να τα ερμηνεύσει ο Γιώργος Νταλάρας, αποτελείται από (15) τραγούδια!

’ρα, θα πρέπει να περιμένουμε, στο μέλλον, και την ολοκληρωμένη τους έκδοση σε CD.

Τώρα, όσον αφορά το ύφος των τραγουδιών, ένα μόνο θα αναφέρω : Πρόκειται για απαιτητικά, από ερμηνευτικής άποψης, τραγούδια, δηλαδή ότι πρέπει υλικό για τον δεξιοτέχνη Νταλάρα.

Αν ανατρέξεις στο παλιό εκείνο topic(2004) με τις πληροφορίες για τη συγκεκριμένη συναυλία του ΓΙΩΡΓΟΥ, θα βρεις και τους στίχους(νομίζω, αν θυμάμαι καλά, ότι τους είχε ανεβάσει η Αγνή) των έξι(6) τραγουδιών που ερμήνευσε εκείνη τη βραδιά ο Νταλάρας. :wow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Επίσης στη συγκεκριμένη συναυλία ο Νταλάρας είχε τραγουδήσει, σε πρώτη εκτέλεση, έξι(6) τραγούδια σε ποίηση Ελένης Αρβελέρ και σε μουσική Νίκου Πλάτανου. Εκτός δηλαδή απ' αυτά που θα κυκλοφορήσουν στο DVD( "Ιστοριογραφία", "1204. Η πρώτη άλωση" & "Προς Κωνσταντινούπολη"), είχε ερμηνεύσει και τα ακόλουθα : "Νεοελληνικό", "Αφροδίτη" & "Η ένδοξη Ελλάς".

:wow::(:mad:

Μισές δουλειές, μισές δουλειές πάλι.... :wow::(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Όπως αναφέρουν τα σημερινά "Νέα" σε ολοσέλιδο αφιέρωμα περί της κυκλοφορίας αυτής, το περιοδικό "Αρχαιολογία και τέχνες" βρίσκεται από σήμερα στα περίπτερα.

Όπως επίσης αναφέρεται στο δημοσίευμα, το Oικουμενικό Πατριαρχείο στο Φανάρι αποφάσισε να περιλάβει μια παράσταση της «Απόκρυφης Ιστορίας» με τη συμμετοχή και Τούρκων καλλιτεχνών στον εορτασμό της Ινδίκτου, που θα γίνει στην Κωνσταντινούπολη στις 2 Σεπτεμβρίου, ενώ αργότερα θα περιοδεύσει σε βυζαντινούς τόπους: Χίο, Πάτμο, Κρήτη, Θεσσαλονίκη κ.ά.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μόλις το προμηθεύτηκα (στην Θεσσαλονίκη βρίσκομαι!).... και τρέχω για ακρόαση! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Μόλις το προμηθεύτηκα (στην Θεσσαλονίκη βρίσκομαι!).... και τρέχω για ακρόαση! :D

:D:D:wow: Ήρθε και στην Καλαμαριά... :wow::huh:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: "Εδώ δεν είναι Σαλονίκη, δεν είν' εδώ Καλαμαριά..." :D:D:wow:

Χθες που ρώτησα 2-3 περίπτερα στην Αθήνα μου είπαν ότι δεν ξέρουν καν πότε θα το φέρουν και αν!!! :wow: Μόνο σ'ένα στη Γλυφάδα έίπε ότι μόλις αποσύρθηκε το προηγούμενο τεύχος και την Παρασκευή θα φέρουν το καινούριο... :blink: Μήπως ξέρει κανείς αν και πού έχει κυκλοφορήσει στην Αθήνα;; :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
:blink: "Εδώ δεν είναι Σαλονίκη, δεν είν' εδώ Καλαμαριά..." :D:D:D

Ε, γιατί δεν πας μια βόλτα μέχρι την Καλαμαριά να το πάρεις στα σίγουρα ??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Στη Σαλαμίνα, σήμερα(29/3) - πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του στο νησί, επειδή είμαστε πολλοί οι "νταλαρικοί" :D , εξαντλήθηκε κιόλας! :D

Σοβαρά μιλάω. :D

Με την ευκαιρία να ενημερώσω ότι η τιμή του περιοδικού(μαζί με το DVD) είναι 6 ευρώ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Μήνυμα με πολλά νέυρα και κούραση...Οδηγώ από τις 12:30 χθες βράδυ,για να...παραυρεθώ στην κηδεία της γιαγιάς μου στη Λαμία("έφυγε" πλήρης ημερών,στα 90 της...) και από τις 9:00,που επέστρεψα απόψε,ψάχνω μάταια σε όλο τον Κορυδαλλό το περιοδικό με το dvd...Δε μου "τρέχει"...Θεέ μου γιατί-γιατί-γιατί... :D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δεν είναι εύκολο να το βρεις ακόμα κ στο κέντρο της Αθήνας :D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλή τύχη σας παιδιά

και αν... ΑΝ βρει κάποιος ένα παραπάνω, και έχει την καλοσύνη να μου το κρατήσει......... :D (όχι μόνο τον δίσκο, και το περιοδικό :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κατι θα κανουμε και για σενα, μην κλαις.... :D :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

From Kathimerini 21.05.2006

An interview with Nikos Platanos

Με την ποίηση, τα τραγούδια γίνονται τέχνη

Ο θεατρικός συνθέτης Νίκος Πλάτανος μιλάει στην «Κ» για τη σχέση του με τη μεγάλη αγάπη του: το τραγούδι

Της Γιωτας Συκκα

Μας είναι γνωστός από τη δουλειά του στο θέατρο. Ωραίες μουσικές που έντυσαν παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, του ΚΘΒΕ, του Πορεία, του Θεάτρου Τέχνης, του Αμόρε και του έδωσαν τον τίτλο του θεατρικού συνθέτη. Τον χειμώνα που πέρασε, ο Νίκος Πλάτανος για πρώτη φορά κολύμπησε και στα βαθιά νερά της τραγωδίας, τη μουσική της «Ηλέκτρας» που ανέβηκε στη Νέα Σκηνή, όμως όσοι τον γνωρίζουν καλά, ξέρουν ότι του αρέσει και ο χώρος του τραγουδιού. Κυρίως όταν σχετίζεται με την ποίηση. Πρόσφατο παράδειγμα η μελοποίηση τριών ποιημάτων της Ελένης Αρβελέρ με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα που συνοδεύουν το περιοδικό «Αρχαιολογία». Ο καημός του N. Πλάτανου φαίνεται πως είναι το τραγούδι. «Το θέατρο το αγαπάω και πιστεύω πως είναι από τους τελευταίους χώρους που δεν μπορούν να βιομηχανοποιηθούν, με ενδιαφέρει όμως και το τοπίο του τραγουδιού. Είναι αλήθεια πως πράγματα που καμιά φορά η μουσική βιομηχανία φοβάται να τα δεχτεί είτε από κεκτημένη ταχύτητα είτε γιατί οι νόμοι της αγοράς λειτουργούν απρόσωπα και τείνουν να αποκλείουν πιο ιδιαίτερες προτάσεις το θεάτρο τα ενσωματώνει με μεγάλη χαρά». Παραδέχεται πως οι σειρήνες του μάρκετινγκ έχουν εισχωρήσει και σε αυτό, αλλά όπως λέει: «Υπάρχει πρόσβαση. Το θέατρο παραμένει χειροποίητο, δεν μπορεί να αναπαραχθεί μηχανικά, άρα εξακολουθεί να είναι μια φτηνή τέχνη γι αυτό αντιστέκεται ακόμη».

Καταφύγιο, έτσι το χαρακτηρίζει. «Καταφύγιο γι αυτούς που θέλουν να κάνουν τραγούδια μ ένα διαφορετικό τρόπο». Ο ίδιος γράφει εδώ και αρκετά χρόνια παρότι η δισκογραφική του παρουσία είναι μικρή. «Eχω μαζί της μια σχέση απόστασης, αν και θα ήθελα να είναι πιο τακτική». Μια ανεξάρτητη παραγωγή, τις «Παγίδες» σε στίχους του Σταμάτη Πάρχα, τρία τραγούδια για τη Μελίνα Κανά που τα είχε συμπεριλάβει σε δίσκο της η ερμηνεύτρια, τώρα άλλα τόσα για τον Γιώργο Νταλάρα με τον οποίο μάλλον θα υπάρξει συνέχεια.

Πάθος με την ποίηση

Πάθος του είναι η ποίηση. «Εχω μεγάλη ανάγκη να γράφω. Η ποίηση για μένα είναι το μέσον να επικοινωνήσουμε με τις μεγάλες μορφές τέχνης. Με μια απλή φόρμα που είναι το τραγούδι καταφέρνεις και επικοινωνείς με μεγάλες ιδέες. Η πιο αγαπητή συνήθεια είναι να πάω στη βιβλιοθήκη να πάρω τα αγαπημένα μου ποιήματα και να γράψω μουσική. Δεν είναι μια μορφή άσκησης. Στην ουσία αυτό με συντηρεί».

Δεν πιστεύει στην ακαδημαϊκή προσέγγισή της. «Μέσω της ποίησης μπορούν να γίνουν απλά και ουσιαστικά τραγούδια». Βέβαια, περιπτώσεις σαν τη δική του, η δισκογραφία τις αντιμετωπίζει με επιφύλαξη. «Kαι μένα κάπως έτσι με βλέπουν, σαν να προέρχομαι από άλλο πλανήτη. Γενικά έχω συναντήσει μεγάλες δυσκολίες, παρότι τη δουλειά μου την έχω παρουσιάσει σε συναυλίες, σε μουσικές σκηνές με φίλους τραγουδιστές όπως οι: Αλκίνοος Ιωαννίδης, η Μελίνα Κανά, ο Γεράσιμος Ανδρεάτος».

Υπάρχει, λοιπόν, κοινό για τέτοιες απόπειρες; «Ο τρόπος που προτείνεις κάτι έχει μεγάλη σημασία. Αν το δώσεις ακαδημαϊκά και με στόμφο θα απωθήσεις τον κόσμο. Αν γίνει με σύγχρονο τρόπο νομίζω ότι θα τον κερδίσεις. Ο κόσμος, οι εταιρείες, οι άνθρωποι που ασχολούνται με αυτά, μιλούν για κρίση, όμως οι εταιρείες δέχονται συγκεκριμένα πρότυπα. Οτιδήποτε ξεφεύγει από αυτά, είναι σαν να μην υπάρχει. Κι όμως, πιστεύω ότι υπάρχει κοινό για ένα διαφορετικό είδος τραγουδιού. Δεν έχουν όλοι τις ίδιες ανάγκες. Ακόμα κι εκείνοι που τα βράδια ξεδίνουν σε κάποιο μαγαζί, σε κάποια άλλη ώρα της ημέρας μπορεί να ακούσουν το διαφορετικό. Το βλέπω από τις συναυλίες. Βραδιές που παρουσίαζα Καρυωτάκη, Λαπαθιώτη και συμμετείχαν». Τώρα, αν το κοινό θα μπει στη διαδικασία να αγοράσει ένα δίσκο με ποίηση, είναι άλλο θέμα. «Ο κόσμος συχνά δείχνει ότι έχει λιγότερα στεγανά απ ό,τι εμείς που φυλακιζόμαστε στις ίδιες τις προκαταλήψεις μας».

Ο τρόπος γραφής διαφέρει στους δύο χώρους που κινείται. «Στο θέατρο η μουσική δεν πρέπει να διακόπτει τη δράση. Στο τραγούδι η μουσική είναι ένας τρόπος να μεταδοθεί ο λόγος». Η σχέση του με τη μουσική άρχισε στο Δημοτικό. «Στο σπίτι υπήρχε ένα ακορντέον που είχε η μητέρα μου από την Παιδαγωγική Ακαδημία. Προσπαθούσα να βγάλω τις μελωδίες που άκουγα γύρω μου. Υστερα αποκτήσαμε πιάνο, κυρίως για να μάθει η αδερφή μου. Τελικά έμαθα εγώ. Οσα ήξερα στο ακορντεόν τα εφάρμοζα στο πιάνο. Η μεγαλύτερη εξάσκηση ήταν τα οικογενειακά γλέντια. Εχω μεγάλη εμπειρία από το τραγούδι ως μέσον διασκέδασης. Πάντα μου άρεσε αυτό το ομαδικό κλίμα της παρέας».

Στο Παρίσι για σπουδές

Αργότερα ήρθε στη ζωή του η Νομική. Αλλά η σχέση κράτησε τρία χρόνια. Τότε πήρε την οριστική απόφαση για τη μουσική. Εφυγε για σπουδές στο Παρίσι το 1987, με την Εφη Θεοδώρου, σκηνοθέτιδα και σύζυγό του σήμερα. Eκεί έκανε όσα ονειρεύτηκε. Σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά και σύνθεση μουσικής κινηματογράφου με τον Αντουάν Ντιαμέλ, δούλεψε για ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους κ.ά.

Aκορντεόν και πιάνο

«Κατά τη διαδικασία της επιστροφής άρχισα να ξαναγράφω τραγούδια. Παρουσίασα Σεφέρη, Ρεμπό, Ελύτη αλλά και νέους ποιητές, δούλεψα με τη Δήμητρα Γαλάνη στο «Χάραμα» και έτσι γνώρισα όλη τη γενιά των νέων καθιερωμένων σήμερα καλλιτεχνών». Με την Εφη Θεοδώρου έχουν ένα γιο 13 ετών που ακούει ό,τι πιο σκληρό, χαρντ ροκ και μέταλ, έχει λατρεία για την ηλεκτρική κιθάρα κι ας ξεκίνησε από το πιάνο. Δύο καλλιτέχνες στο ίδιο σπίτι; «Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον» είναι η απάντηση του N. Πλάτανου. «Κατά καιρούς με έχει βοηθήσει η Εφη, γιατι τραγουδάει κιόλας. Είναι πολύ σημαντικό να μπορείς να μοιράζεσαι κοινές ανησυχίες, αγωνίες και οράματα. Eίμαι τυχερός».

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articl.../05/2006_184580

Share this post


Link to post
Share on other sites

Την Παρασκευή 26 Μαϊου στην Εκπομπή "ΟΥΔΕΙΣ ΑΝΑΜΑΡΤΗΤΟΣ" (22.00) καλεσμένη είναι η Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Την Παρασκευή 29 Μαΐου το Ουδείς αναμάρτητος προβάλει μια εκπομπή-αφιέρωμα στη μαύρη επέτειο της ’λωσης της Πόλης. Οδηγός στις ένδοξες, αλλά και στις δύσκολες ημέρες του Βυζαντίου η καθηγήτρια Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ.

Η εκπομπή ξεκινά απ την άνοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, επεκτείνεται στην επιρροή που άσκησε στο δυτικό κόσμο, αναφέρεται στους βασιλείς και τους λογίους της εποχής και καταλήγει στην ιστορική μέρα της ’λωσης.

Παρασκευή στις 22:00 από την ΕΤ1, γιατί Ουδείς Αναμάρτητος.

http://anamartitos.ert.gr/

Share this post


Link to post
Share on other sites
From Kathimerini 21.05.2006

An interview with Nikos Platanos

... "τώρα άλλα τόσα για τον Γιώργο Νταλάρα με τον οποίο μάλλον θα υπάρξει συνέχεια".

:D:confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0